Krant wil ook ‘sexy’ zijn voor adverteerders

21 juni 2003, 05:35

Adverteerders kiezen bij hun reclamecampagnes te snel voor 'sexy' media als televisie en radio. Terwijl ze via de dagbladen toch ook miljoenen mensen kunnen bereiken, vindt Cebuco.

De marketingorganisatie voor dagbladen probeert daarom dit jaar de adverteerder ?wakker te schudden? in een poging het tij voor de noodlijdende kranten enigszins te keren.

De eerste campagne is net achter de rug. Begin deze maand verschenen in 34 miljoen dagbladen gedurende twee weken advertenties met het motto ?De campagne die je vaker tegenkomt dan je eigen campagne?.

In de laatste werd uitgelegd dat de campagne adverteerders en reclamemakers moest bewijzen dat een uiting in een krant in korte tijd heel veel mensen bereikt. En dat adverteerders wel gek zijn als ze alleen voor televisie kiezen. “Vooral de reclamebureaus hebben bijna alleen oog voor televisie. Dat medium vinden ze 'sexier'“, zegt Marcel Kats, projectmanager bij Cebuco. “Terwijl je via kranten toch 9,3 miljoen mensen kunt bereiken. Daaraan willen we adverteerders herinneren.” Of dat met de eerste campagne al is gelukt, kan Kats nog niet zeggen.

De dagbladen is er alles aan gelegen dat de discussie over wel of geen krantenadvertentie blijft bestaan. Dagbladen kampen met teruglopende advertentie-inkomsten. Bedrijven en hun reclamebureaus wijken steeds vaker uit naar televisie of radio, omdat ze denken dat ze daarmee beter hun doelgroep kunnen bereiken.

Daarnaast vinden ze adverteren in de dagbladen te duur. “Het prijsniveau bij televisie is inderdaad laag. Mede door de enorme concurrentieslag die gaande is tussen de diverse omroepen. Maar een adverteerder moet met het uitzendschema op schoot gaan zoeken naar zijn nieuwe filmpje“, aldus Kats.

Cebuco merkt dat adverteerders momenteel alleen in 'noodgevallen' de krant als podium weten te vinden. Als voorbeeld noemt Kats de recente paniek rond Becel Proactive. Unilever probeerde met advertenties in de kranten de onrust weg te nemen. “Het is vreemd dat zo'n bedrijf de krant dan wel weet te vinden”, meent Kats. “Blijkbaar is iedereen het erover eens dat het medium wel werkt voor deze boodschappen. Dan zou het toch ook moeten werken voor zogenoemde imagocampagnes met nieuwswaarde”.

Of Cebuco de mediamix in zijn huidige campagne ook toepast, is overigens onwaarschijnlijk. Spotjes op televisie hebben niet zoveel zin, want leidinggevenden van bedrijven lezen vooral de krant.

Bron:

http://www.tctubantia.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!