Kosten radio en rechtstreekse reclame dalen
Alleen de advertentiekosten van de radio en de rechtstreekse reclame in 2002 zijn in vergelijking met 2001 gedaald. De tv-kosten zijn gelijk gebleven en die van de overige mediumtypen ? tijdschriften, dagbladen en bioscoop – zijn gestegen.
Dat blijkt uit de Media Inflatie Barometer 1993-2003 van de Vea. Opvallend maar niet nieuw is de groei van de kortingspercentages voor tv in de afgelopen tien jaar: van 30 naar 50 procent, zo meldt de branchevereniging.
Ten opzichte van 2001 zijn in 2002 na inflatiecorrectie de totale gemiddelde kosten per duizend voor het tijdvak 7 -19 uur op de radio gedaald met 5 procent. De tarieven voor rechtstreekse reclame zijn in dezelfde periode gedaald met 6 procent. De tv-markt heeft zich na de daling in 2001 gestabiliseerd.
De kosten voor het adverteren in de dagbladen en de publiekstijdschriften zijn in 2002 ten opzichte van 2001 gestegen met respectievelijk 3 en 2 procent. De groei die de bioscoopbranche de afgelopen jaren doormaakte, zette ook in 2002 door. De gemiddelde kosten per duizend zijn ten opzichte van 2001 met 7 procent gestegen.
Bron: