Klanten binnentrekken via zoekmachines

23 september 2003, 19:14

Adverteren via zoekmachines zou wel eens kunnen uitgroeien tot d? manier van online adverteren voor kleine en middelgrote bedrijven. Het is betaalbaar, u kunt gericht adverteren en er wordt veel vaker naar uw site doorgeklikt.

Potenti?le kopers gebruiken steeds vaker zoekmachines op internet. Uit onderzoek van advertentiebureau DoubleClick blijkt dat ze in 41 procent van de gevallen een zoekmachine gebruiken om de website van een merk of producent te vinden.

Zoekmachines slaan hier munt uit. Ze verkopen vermeldingen op prominente plekken op het scherm met zoekresultaten. Die vermeldingen staat los van de gewone zoekresultaten en zijn voorzien van een toevoeging als ‘gesponsorde koppeling’ of ‘sponsorlink’. Maar de plek rechtsbovenaan de pagina is zeer prominent.

Het systeem

Het systeem werkt heel eenvoudig. U bedenkt aan welke zoekwoorden u uw bedrijfssite wilt koppelen, vervolgens stelt u een korte, wervende tekstadvertentie op waarmee u bezoekers naar het juiste deel van uw site wilt trekken.

Daarbij moet u ook bedenken bij welk woord u welk bedrag wilt betalen voor een doorklik. Dit bedrag is van belang voor de plaats die uw advertentie krijgt. Bij de meeste zoekmachines worden de zoekwoorden per opbod verkocht. De adverteerder met de beste prijs krijgt de hoogste positie. Bij het gebruik van zoekwoorden is de juiste keus belangrijk. Om hun bezoekers een grote brij aan irrelevantie advertenties te besparen, eisen zoekmachines van hun adverteerders namelijk het gebruik van relevante zoekwoorden. Google bijvoorbeeld gooit zoekwoorden met een doorklikratio onder de 0,5 procent er onverbiddelijk uit. Veelal hebben de aanbieders een redactieteam beschikbaar dat u kan helpen bij het kiezen van de juiste woorden en het opstellen van een pakkende advertentietekst.

Tips uit de praktijk

1. Stel een limiet

Stel duidelijk een limiet op voor uw campagne. Een flink aantal doorkliks is heel prettig, maar het kan ook in de papieren lopen.

2. Begin met een proefcampagne

Op basis van uw eerste bevindingen kunt u vervolgens gaan experimenteren met gunstiger biedprijzen en andere zoektermen.

3. Gebruik de suggesties van aanbieders

Aanbieders van betaalde zoeksresultaten hebben tools beschikbaar om de juiste woorden te suggereren. Kijk bijvoorbeeld eens bij Overture, daar kunt een lijst met suggesties binnenhalen voor tal van uiteenlopende onderwerpen.

4. Maak combinaties

Maak zoveel mogelijk gebruik van combinaties van zoekwoorden. Alleen ‘reizen’ is voor een regionaal bureau te algemeen. ‘Reizen’ in combinatie met ‘Arnhem’ levert meer relevante resultaten op.

5. Laat uw merk niet kapen

Gisse jongens willen nog wel eens concurrerende merken als eigen trefwoord inhuren om zo meer bezoekers te trekken. Dit is niet toegestaan, maar de aanbieders kunnen het nooit 100 procent tegengaan. Zelf uw eigen bedrijfsnaam en merken regelmatig controleren op alle zoekmachines dus.

6. Zorg voor een exacte formulering van zoektermen

Een groothandel in keukengerei zal een koppeling willen aan het woord ‘pan’. Tegelijkertijd heeft hij niets aan internetgebruikers die zoeken naar ‘Peter Pan’. Elke aanbieder heeft weer andere technieken om dergelijke dubbeltermen te voorkomen.

7. Besteed veel aandacht aan de tekst voor uw advertentieblokje

Frases als ‘kijk hier voor gunstige tarieven’ of ‘klik hier’ klinken wat clich?, maar werken in de praktijk uitstekend.

8. Laat uw advertenties ‘s avonds verschijnen

Veel andere adverteerders die al aan hun daglimiet zitten, zijn dan namelijk van het scherm verdwenen. Op die manier komt u met een lage prijs toch op een goede positie.

Bron:

http://www.zibb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!