Klant star bij wisselen van energiebedrijf

1 oktober 2005, 06:45

Differences in (determinants of) switching across markets

Consumenten zijn ondanks een economisch voordeel vaak niet bereid over te stappen op een andere energieleverancier of ziektekosten-verzekeraar. Ze vinden de administratieve rompslomp, de zoekkosten en de eventuele boetes die horen bij een overstap zwaarder wegen dan het financi?le voordeel dat ze kunnen behalen. Dit schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in het rapport Switch on the competition (pdf).

De onderzoekers baseren zich onder meer op een enqu?te onder een groep klanten van ziektekostenverzekeraars en energiebedrijven. Hieruit blijkt dat het overstappen van de duurste naar de goedkoopste energieleverancier een consument gemiddeld euro 150 per jaar oplevert. Het CPB vroeg consumenten hoeveel van hen bereid zouden zijn over te stappen als de kosten met euro 75 omlaag zouden gaan. Slechts 30 procent van de ondervraagden bleek hiertoe bereid.

Bij een overstap naar een andere ziektekostenverzekeraar is de uitkomst ongeveer hetzelfde. Volgens het CPB is dit een slechte zaak. Producenten ondervinden maar weinig concurrentieprikkels, doordat consumenten de overstapkosten zo zwaar laten wegen. Voor consumenten betekent dit een niet optimale prijs-kwaliteitsverhouding.

Opmerkelijke resultaten als je je realiseert dat er jaarlijks miljoenen aan reclame wordt besteed door energieleveranciers en verzekeraars. Voor een belangrijk deel om klanten te behouden maar zeker ook om nieuwe klanten te werven.

Bron:

Het Financieele Dagblad

Via:

Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!