Kijktijd TV-scherm in juli per dag toegenomen

De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht in juli 2023 is toegenomen vergeleken met de maand ervoor.

9 augustus 2023, 10:23 1223 x gelezen

167 minuten in juli vergeleken met 143 minuten per dag in juni de maand ervoor. Dat blijkt uit de kijkcijfers van Stichting Kijkonderzoek.

Naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken) zit hier ook de tijd in die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm. In juli 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 123 minuten. In juli 2022 was dit 122 minuten.


Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.

De publieke omroepen behaalden in juli 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 39,3%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,2% en de Talpa Network zenders 15,7%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 37,9%, de zenders van RTL Nederland 29,0% en de Talpa Network zenders 18,3%.


Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder.


Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.

Meest bekeken programma’s en bereik

De top-25 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door de seizoenstart van De Slimste Mens op NPO1 op 31 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2,6 miljoen kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 3,2 miljoen.


Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport.

Uitgesteld kijken

Er werd in juli gemiddeld 27 minuten per dag uitgesteld gekeken. In juli 2022 was dit 24 minuten. De seizoenstart van De Slimste Mens van 31 juli op NPO1 had met 1.037.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.


Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur).

Dit artikel verscheen eerder op de website van vaktitel MarketingTribune.

Michiel van Zaane
Senior redacteur bij BBP Media

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!