Kies bewust voor online marketing bij een agency óf aan klantzijde

Overdenk hoe een dag bij een agency óf aan klantzijde eruit zou komen te zien. Dan kun je gerichter en goed voorbereid starten met solliciteren.

18 december 2023, 14:45 2263 x gelezen

In de selectieprocedure zien we het maar al te vaak: een kandidaat zoekt een baan in online marketing maar heeft geen specifieke voorkeur voor werken aan klantzijde of werken aan bureauzijde. Omdat wij in de sollicitatieprocedures veel aankomend online marketeers spreken, begrijpen we het natuurlijk goed als iemand de keuze nog niet kan maken, omdat de verschillen nog onbekend zijn. 

We vinden het belangrijk dat een kandidaat keuze voor een bureau of een agency weloverwogen maakt, zodat de kandidaat uiteindelijk op de juiste plek terecht zal komen en optimaal kan genieten van een baan. We schetsen in dit artikel de belangrijkste verschillen zodat de keuze makkelijker wordt.

Online marketing aan klantzijde

Online marketing aan klantzijde betekent dat je gaat werken op een afdeling van een bedrijf waar je de online marketing van één specifiek merk gaat doen. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf zal er een (online) marketing afdeling zijn waar diverse takken van online marketing worden ingezet om dat specifieke merk te positioneren en uiteindelijk voor dit merk bijvoorbeeld omzet, leads etc. te genereren. Online marketeers hebben, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, algemene online marketing kennis en hoe groter een organisatie wordt zie je dat online marketeers zich meer gaan toespitsen op een specifiek kanaal. Je werkt in een team naar 1 doel. Er zijn ook bedrijven die een extern bureau inhuren voor (een deel van) hun online marketing. De keuze voor het inhuren van een agency is ook vaak gebaseerd op kennis. Aan klantzijde is vaak niet voldoende tijd en geld om álle online marketing ontwikkelingen op de voet te volgen en specialistische tooling aan te schaffen. Omdat de marketing afdeling van een bedrijf ondersteunend is aan de organisatie is het vaak zo dat het nemen van beslissingen over diverse schakels gaat. 

Online marketing bij een agency

Online marketing werk bij een agency typeert zich doordat online marketing wordt ingezet voor verschillende bedrijven / merken. Dagelijks heb je, afhankelijk van je specialisme, te maken met uiteenlopende werkzaamheden voor diverse klanten. Bij een agency als SDIM lever je zelfstandig een dienst aan een klant en ben je dus zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze dienst. Je werk samen met collega’s, die andere diensten leveren, voor 1 klant. Omdat je zelf de specialist bent kunnen beslissingen dus snel genomen worden en je bent zelf verantwoordelijk voor de dienst die je levert. Omdat je samenwerkt met een diversiteit aan klanten brengt dit ook verantwoordelijkheden op het gebied van klantcontact met zich mee.  Daarnaast heb je bij een agency, áltijd de meest recente kennis over ontwikkelingen in het online landschap binnen handbereik. Als je iets zelf niet weet dan is er áltijd een collega in de buurt die de laatste ontwikkelingen op een bepaald gebied wél kent. Jouw specialisme kun je dus op het allerhoogste niveau leveren aan je klant. 

Specialisatie bij een agency

In de vorige alinea kwam het al een aantal keer naar voren dat specialisatie een facet is van online marketing bij een agency. Niet bij alle agency’s, maar wel bij SDIM, zul je specialiseren in een facet van online marketing. Dat is de beste manier om onze klanten op het allerhoogste niveau te kunnen servicen. Je specialiseert je dan bijvoorbeeld in SEO, Digital Advertsing, Content Marketing of Web Analytics / CRO. Je wordt dan op 1 van deze facetten opgeleid tot specialist. Daarnaast leer je uiteraard ook veel over de andere facetten van online marketing zodat je breed met een klant kan meedenken.  

Kenmerken van werken bij een agency

Hieronder zullen we schematisch nog eens weergeven wat de grootste verschillen zijn tussen werken aan klantzijde of werken bij een agency

Agency Klantzijde
Je leert veel markten kennen Je leert veel over 1 merk
Je hebt te maken met strakke deadlines Er zijn minder deadlines
Werken aan meerdere projecten tegelijk Werkt langere tijd aan 1 project
Je bent een specialist in jouw vakgebied Je bent breder inzetbaar
Communicatie in team open en eerlijk Belangen kunnen, verstrengelt zijn
Ontwikkelingen worden op de voet gevolgd  Beperkte mankracht om alle ontwikkelingen te volgen.
Werken voor meerdere klanten Werken voor 1 merk
Meer ad hoc werk / projecten Projecten zijn veelal planmatig
Hoogste kennisniveau binnen handbereik Lager kennisniveau > Specialistische kennis wordt vaak ingehuurd
Veel mogelijkheden met tooling Minder mogelijkheden qua inzet van tooling
Veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid Vaak meer controle en “regeltjes”

 

Wat is leuker?

Tja, dat moet je ons natuurlijk niet vragen. Wij vinden werken bij een agency het allerleukste wat er is. We vinden dit vooral leuk omdat het zo goed bij ons past. Wij willen de beste specialisten zijn en we willen uiteenlopende klant verder helpen met hun online marketing vraagstukken. We doen werk op de plek die het beste bij ons past. 

Overdenk dus goed hoe een dag bij een agency óf aan klantzijde eruit zou komen te zien. Dan kan je gerichter en goed voorbereid starten met solliciteren.

Als afgestudeerd Facility Manager ben ik in 2007 een carrière als digital advertsing specialist gestart bij SDIM. Vanwege mijn achtergrond, mijn passies én de nauwe betrokkenheid bij de bedrijfsgroei van SDIM heb ik onlangs de overstap gemaakt naar de People kant van SDIM. Achter de schermen werk ik nu aan het uitbouwen van een optimale synergie tussen selectie, opleiding en organisatiecultuur tbv een unieke employee en customer experience.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!