Kids en Internet: 30% van 8-12-jarigen heeft PC op eigen kamer

20 november 2003, 12:35

30% van 8-12-jarigen heeft PC op eigen kamerKids en Internet is de titel van een onderzoek, in september gehouden door de Nationale Kinderkrant/FutureNetworks.

Het rapport begint de inleiding met een citaat uit de Surf-op-Safekrant: “Veel docenten voelen zich op het gebied van computers en internet ‘ingehaald’ door hun leerlingen. Kinderen zijn opgegroeid met computers en weten er vaak veel meer van dan hun opvoeders. Bovendien is de belevingswereld van leerlingen totaal veranderd ten opzichte van tien jaar geleden: leerlingen mailen, surfen, chatten, sms’en en gamen”.

De Nationale Kinderkrant voerde het onderzoek uit onder 1100 kinderen in de leeftijdscategorie 8-12 jaar, hoewel er meer dan 1 miljoen kinderen via de krant en de website gevraagd was zich aan te melden. Doel van het onderzoek? Een mogelijke bijdrage aan de maatschappelijke discussie over de risico?s van internet voor kinderen.

Ruim 98 procent van de kinderen heeft thuis een computer, bij 30% van hen staat de PC op de eigen kamer. Bijna 90% beschikt over een internetaansluiting, terwijl ruim 50% aangeeft het liefst op internet spelletjes speelt.

Ongeveer 33% van de kinderen vindt het vervelend met nare plaatjes en foto?s op internet geconfronteerd te worden, waarbij vooral seks en geweld worden genoemd. Maar ook ongevraagd contact met vreemden, online pesten en computerproblemen zijn zaken die de ondervraagde kinderen noemen. En opvallend genoeg beleven kinderen spam en reclame ook als nare onderwerpen.

In de Conclusie zegt de Nationale Kinderkrant: ?Internet is dus een medium waar kinderen plezier aan beleven, maar dat hen tegelijkertijd ook blootstelt aan negatieve zaken als het opdringen van foto’s en plaatjes waar ze niet om vragen, pesten, schelden en ongevraagde commerci?le uitingen. De Nationale Kinderkrant hoopt dan ook met dit onderzoek een bijdrage te leveren aan het verantwoord internetgebruik onder kinderen en een aanzet te hebben gegeven voor verder onderzoek naar de leuke aspecten, maar ook de risico’s van dit medium?.

Bronnen:

http://www.nationalekinderkrant.nl/

http://www.futurenetwork.nl/

Via:

http://www.breekpunt.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!