Keyword prijzen met 9% gestegen in Q1

Keyword prijzen met 9% gestegen in Q1

Keyword prijzen met 9% gestegen in Q1

Op basis van de 500 meest gezochte zoekwoorden in 8 branches, publiceren Fathom Online en MediaPost sinds oktober 2004 maandelijks een Keyword Price Index (KPI) per branche. Dit zijn de gemiddelde kosten-per-klik voor trefwoorden binnen een bepaalde branche. Zagen we in het laatste kwartaal van 2004 nog een stijging van 24 procent, in het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dit ‘slechts’ 9 procent te bedragen (bron: Mediapost).

Keyword prijzen met 9% gestegen in Q1


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • ik zou wel eens een analyse willen zien waarin is bekeken wat een klik via Google AdWords nou oplevert in $.

    geplaatst op
  • @marco
    Is er ook zoiets van Europese bestedingen...en dan zouden Nederlandse gegevens nog het meest interessante zijn? Ik weet uit eigen ervaring dat Nederlandse "Travel en Hospitality" woorden al voor €0,50 een top 3 plaats garanderen. Maar het gerucht gaat dat woorden als 'Sparen' en 'Lenen' pas voor € 8,00 een top 3 plek opleveren.

    @c.vd berge
    Dat zou ik ook wel willen weten. Maar wie zal je dat ooit vertellen?

    Over sommige bedragen heb ik wel zo mijn twijfels of ze ooit tot een positieve ROI kunnen leiden.

    Laten we nagaan hoe je ooit $ 5,39 voor een keyword in de financiele dienstverlening terugverdient. Bij een conversie van 5% -optimistisch- moet je minstens $ 107,80 uitgeven voor één klant. Dit lijkt veel om snel terug te verdienen. Ik ben geen hypotheker, maar ik wil een simpel voorbeeld geven. 200.000 met 4% rente levert de eerste jaren al gauw rond de 8.000 per jaar op aan de hypotheekverstrekker. Met een looptijd van 30 jaar kan dit een aardige som worden. En dan hebben we het nog niet over de cross en upsell mogelijkheden van de financiele instelling.

    Wanneer de conversie 0,5% -realistisch- bedraagt, moet je al $ 1.078,- uitgeven om één klant binnen te krijgen. Waarschijnlijk kan dat er ook nog wel af.

    Mijn twijfels zijn weg.

    geplaatst op
  • @Daniel: zal eens in mijn archief duiken of ik iets kan vinden over Europese of Nederlandse markt. Probleem met dit soort cijfers is dat ze al weer verouderd zijn voordat je de analyse hebt afgerond. 10-25% stijging per kwartaal is eigenlijk absurd.

    Wat is nu een realistisch bedrag om te betalen? Dit hangt uiteraard sterk samen met de conversie op de site. Stel je hebt een siteconversie van 3% en een klantwaarde van 100 euro, dan weet je exact hoeveel je kunt uitgeven voor de kosten-per-klik (max. 3 euro in dit geval). Voor hypotheken, waar een flinke marge op zit voor intermediairs, is het dus aantrekkelijk om daar een hoog bedrag voor neer te leggen. Voor een boek bij BOL.com waar een veel lagere marge op ligt is het een ander verhaal.

    geplaatst op
  • @Marco

    Als je de klantwaarde eenmaal weet kun je aan de slag. Maar het is een grote uitdaging om een goed model te formuleren voor de berekening van je klantwaarde. Ik kom hier veel problemen in tegen bij clienten.

    Boekhoudkundig lukt het vaak wel om een goed model te maken, maar dit is reactief. Wat je nodig hebt is een pro-actief model. Deze modellen hangen altijd van aannames aan elkaar en meestal is er geen concensus binnen een organisatie. Met de stijgende keyword prijzen wordt dit een steeds belangrijker probleem om op te lossen. Gelukkig helpen webanalytics.

    geplaatst op
  • Dat is inderdaad vaak het probleem Daniel. Kan het je nog sterker vertellen; had vorig jaar een klant waar de klantwaarde op 0 werd gesteld. Dan wordt het een lastige om een positieve ROI te krijgen ;-)

    geplaatst op
  • Investeren ze nog veel in PPC campagnes?

    Als dat zo is blijkt dat dit een puur gevoelsmatige investering is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.