Kayak breidt uit, Google blijft ‘Silent Elephant’

18 november 2005, 19:17

Kayak breidt uitTerwijl Google beweert absoluut geen plannen te hebben op het gebied van travel search heeft Kayak haar diensten uitgebreid. Op het PhoCus Wright (Internet travel) Conference afgelopen week in Orlando werd Google ook wel de “silent elephant in the room” genoemd. Google bleef stil op de conferentie, vertelde niets nieuws en kwam niet met een bepaalde visie op travel. Door een meta search in te bouwen bij bepaalde zoekopdrachten worden bepaalde partijen ondertussen wel bevoordeelt dankzij de zogenaamde onafhankelijke Search Engine.

Travel Search Engine Kayak is ondertussen voorspoedig aan het uitbreiden met verschillende filters en search functies. Vandaag kwamen daar weer drie nieuwe bij. Multi city, Cabin Class en Buzz travel search spreken eigenlijk voor zichzelf maar voor de liefhebbers is er altijd

Al sinds enkele weken was het mogelijk om vanuit een bestemming de buzz top 25 retourvluchten te vinden. Deze functie is nu uitgebreid met de keuze voor bepaalde regio?s. Daarnaast komen er de komende weken steeds meer mogelijkheden om te filteren op soort vakantie. De bestemmingen worden in een Googlemap weergegeven. De top 25 buzz wordt samengesteld uit de querries van de verschillende Kayak gebruikers (Kayakers). Eventueel kan jouw buzz via e-mail automatisch toegestuurd worden. Het wachten is nog op een RSS feed. Een goed teken voor ons is dat Amsterdam op nummer 2 van Europese bestemmingen staat vanuit onze belangrijkste target area, New York City.

Het Multi City travel search concept werd al vrij vroeg na het oprichten van Kayak aangekondigd en is nu dus eindelijk mogelijk. Simpelweg komt het er op neer dat je de goedkoopste reis kan boeken over verschillende bestemmingen. Met Cabin class kan je de klasse kiezen waarin je wil vliegen. Iets wat al lang een ontbrekende filter was van Kayak.

Kayak?s Filosofie?

Basically, our philosophy is, “You ask for it and we will build it” so keep the feedback coming! (Stipulation to this philosophy: requests must be online-travel related. We are unable to dispatch employees to build hot tubs, exotic cars or tennis courts. Sorry!)

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ErwinVanLun

    @Anders: Kayak zal aan de naamsbekendheid moeten gaan werken en daarna vooral aan de reizen->Kayak associatie in de hoofden van mensen. Als mensen bij ‘reizen’ of ‘vakantie’ direct aan Kayak gaan denken, en Kayak hun voorkeuren en boekhistorie gaat onthouden, streeft Kayak Google aan alle kanten voorbij. Althans, op het gebied van reizen. Specialisten winnen het immers altijd van generalisten en ik denk dat dit ook voor zoekmachines (personal travel brands in de dop) gaat gelden.


    19 november 2005 om 12:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!