Kappers, taxichauffeurs en kroegbazen als trendwatchers?

29 september 2005, 04:15

Zowel HCC als Telegraaf verwezen gisteren naar een onderzoek in de UK waaruit blijkt dat 90% van de ondervraagden niet weet wat podcasting is en 70% niet op de hoogte is van weblogs.

Nu komen dit soort cijfers wel vaker voorbij maar wat me vooral opviel aan het onderzoek is dat het niet is gebaseerd op een representatieve steekproef maar op een specifieke groep respondenten: kappers, taxichauffeurs en kroegbazen (herbergiers). Deze groep staat er namelijk om bekend dat ze veel mensen spreken en nog meer verschillende mensen zien. Ze worden dan ook vaak gezien als indicatoren voor nieuwe trends.

Wordt deze strategie in Nederland ook al toegepast?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    Kappers, taxichauffeurs en kroegbazen? Geen wonder dat ze niet weten wat weblogs zijn. Deze groep staat er voornamelijk om bekend nooit achter een computer te zitten lijkt mij. De kapper kapt, de taxichauffeur zit in zijn auto, en de herbergier staat elke dag om 13.00 op met een kater van de volgende dag om om 14.00 zijn cafe open te gooien.

    Naar de prullenbak ermee!


    29 september 2005 om 05:27
    loket

    @Dupantalon: zij spreken veel mensen, daar ging het om in het ‘onderzoek’. Zij hoeven zelf niet achter de PC te zitten, maar spreken mensen die dat wel doen. En als de kapper, taxi-chauffeur en de kroegbaas niet weet wat een weblog is gaat dit onderzoek er vanuit dat de klantenkring van deze beroepsgroepen dat ook niet weet. Ik geef toe dat het een dubieuze manier van onderzoeken is, maar wel origineel.


    29 september 2005 om 06:39
    mgvandenbroek

    Inderdaad zeer dubieus. De laatste keer dat ik met mijn kapper sprak ging het over het weer. Datzelfde geldt voor mijn taxichauffeur en mijn kroegbaas trouwens…


    29 september 2005 om 06:48
    Jacobien

    Het percentage lijkt me ook hoog, maar in Nederland is ook iets van 30% digibeet. Iets wat veel mensen vergeten. En in grote delen van Nederland, zoals hier in friesland, is adsl pas sinds 1 jaar te krijgen. Internetten via de kabel is in veel plaatsen niet eens mogelijk.

    Ik weet niet hoe de cijfers in de UK liggen, maar het zal niet gigantisch afwijken.

    Als je al jaren op het internet zit, is het moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn niet weten wat een blog, startpagina, spyware etc is, maar er zijn er genoeg.


    29 september 2005 om 08:28
    henkjanwinkeldermaat

    10 jaar geleden wist hoeveel procent wat internet was (The Net met Sandra Bullocks ging net draaien in de VS), 5 jaar geleden had 35 procent thuis internet, zei Marian Salzman laatst (dus is het zo), nu almost iedereen.

    Geef het nog een jaar of twee en niemand weet nog dat er al een jaar Duivenmelker-tv bestaat, maar iedereen weet inmiddels wel wat weblogs zijn. Denk ik.


    29 september 2005 om 12:09
    Jacobien

    Aangezien de link niet werkt. Of althans niet direct naar de tabel gaat. Zoek in staline op het woord:’ internet’ en je krijgt als 1e resultaat: Tabel gemaakt uit publicatie ‘ICT en media gebruik’ (928 cellen)


    29 september 2005 om 13:21
    henkjanwinkeldermaat

    Sjee, je hebt gelijk zeg 65 procent, mijn kapper Thierry heeft niet eens een computer herinner ik me ineens, ‘maar wel een fiets, en daar kom ik overal mee’..

    Bedankt voor (tip van) de link. Erg verhelderend.


    29 september 2005 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief