Kant-en-klare content is wat wij luie donders willen

29 oktober 2019, 10:00

Luie donders zijn we. En daarbij ook nog halfslachtig en ongeduldig. Misschien niet in de offline wereld, maar toch zeker wel in ons online gedrag. Usability- en gedragsexperts houden ons die spiegel voor. We zien in dat spiegelbeeld geen rationeel wezen dat weloverwogen beslissingen neemt. Dus, hoe creëer je content voor onze gemakzuchtige menssoort?

Maak geen milkshake van je hamburgermenu

Blijf bij dat waaraan we massaal gewend zijn. “Conventions are your friends,” schreef Steve Krug al bijna twee decennia geleden in zijn usabilitybijbel ‘Don’t Make Me Think‘. Intuïtief weten we bijvoorbeeld dat een opvallende button naar een belangrijke pagina leidt. Dat het hamburgermenu een slimme oplossing is voor responsive design. En dat een leeg wit kader niet de zinloosheid van het leven uitbeeldt, maar de zoekbalk is. Dit laatste voorbeeld vaak vergezeld door een icoontje van een vergrootglas. Verander je dit symbool, dan raakt ons luie brein van slag. En verwarring = niet klikken. Radicaal je inlogknop linksonder plaatsen of onorthodox zelf bulletpoints ontwerpen is dus onverstandig. Leg je creatieve ei in tekst of beeld en niet in het universele (interactie)ontwerp.

Creëer hapklare contentbrokken

Met een kopje koffie in je luie stoel eens lekker De Website lezen. Hoor je nooit. Vluchtig scannen we webpagina’s. Ook dat weten we eigenlijk al sinds de jaren negentig, toen gebruiksvriendelijkheidsgoere Jakob Nielsen vaststelde dat vier vijfde van de bezoekers kriskras door een website slingeraapt. En eyetracking-onderzoek vandaag de dag spreekt dat niet tegen. Maak er dus geen e-book of brochure van, maar denk na over verleidelijke content voor jouw doelgroep. De optelsom van headers, vetgedrukte woorden en een stukje introtekst moet resulteren in een duidelijke ‘That’s in it for me’.

“Leg je creatieve ei in tekst of beeld en niet in het universele ontwerp”

En waar een boek per pagina een heel avontuur beschrijft, houd je op een enkele webpagina vast aan één onderwerp. De klant is taakgericht, heeft een vraag en wil op deze pagina een antwoord. Deze duidelijke vraag-antwoordaanpak vindt Google bovendien prettig en kan je organisch verkeer dus een boost geven.

Gebruik voorgeprogrammeerde woorden

Stop in die hapklare contentbrokken vervolgens een aantal ‘aangeleerde’ woorden en we hoeven nog minder na te denken. De kracht van taal kent sterke woorden, zoals ‘sparen’ of ‘korting’. Daar slaan we direct op aan. Maar het kan nog gekker. Het boek ‘Mindhacking‘ van Ronald van Aggelen beschrijft een extreem voorbeeld van de invloed van een enkel woord op ons gedrag. In een onderzoek vraagt iemand of hij voor mag bij het kopieerapparaat, en 60 procent van de mensen vindt dat goed. De volgende keer voegt de voordringer er het woordje ‘omdat’ aan toe, maar er volgt een onzinnige reden. “Mag ik de kopieermachine gebruiken, omdat ik kopieën moet maken?” Ondanks deze nietszeggende toevoeging, liet ineens 93 procent van de mensen hem voor. Dit soort woorden zorgen voor een frame en we denken dat wat daarna komt, wel snor zit.

Billboarddenken

Samengevat is Steve Krug’s metafoor treffend: “Een website zou als een billboard moeten zijn, waar we met 100 km/u langsrijden.” Kortom, we willen alles kinderlijk eenvoudig consumeren vanaf het beeldscherm. Gelukkig wordt de online habitat steeds meer aangepast aan dit menselijk gedrag en lijken websites vaker op een compromisloos reclameboard dan een online archiefkast. Met een homepage waar de luie mens zich ook daadwerkelijk thuis voelt.

Stephan van Irsen
Copywriter & Content Marketeer bij So Story

Maakt content verleidelijk en UX-vriendelijk. Voor startende ondernemers, gevestigde merken en alles daartussenin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!