Jouw claim to fame in B2B: Aan de slag met thought leadership en PR

23 november 2021, 10:00

Door in de media je kennis te delen over actuele topics laat je aan je publiek zien dat jouw organisatie veel kennis in huis heeft

Vaak merk ik dat er verwarring is over thought leadership: wat het is en wat kun je ermee? Als je thought leadership effectief toepast kun je een forse voorsprong kunt behalen op je concurrenten. In dit artikel leg ik je uit wat thought leadership en PR precies is. Ook vertel ik je waarom jouw organisatie dit nodig heeft en welke vragen je moet stellen voordat je een PR-strategie kunt opzetten.

Wat is thought leadership?

Een thought leader is een branchedeskundige. Dit zijn vaak B2B-organisaties die veel kennis en expertise delen over onderwerpen waar mensen om geven uit een specifieke branche. Door het delen van deze kennis worden zij ‘thought leader’ op hun expertisegebeid en dat is een erg gunstige positie om in te zitten. Door dit imago zullen potentiële klanten sneller bij jouw organisatie aankloppen voor hulp dan bij de concurrent. Maar hoe krijg je deze positie? Er zijn twee manieren.

Thought leadership claimen: twee manieren

De eerste manier: het delen van waardevolle content via je eigen kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van whitepapers, video’s, casestudy’s en blogs over belangrijke onderwerpen in je branche. Door het delen van deze kennis laat je aan je publiek zien dat je veel expertise hebt op jouw kennisgebied. Je laat zien dat jouw B2B-organisatie de meeste kennis in huis heeft in de branche. Meer dan je concurrenten.

Een andere manier om je thought leadership positie te claimen is door middel van PR. Dat is ook waar we ons op gaan richten in dit artikel. Door in de media je kennis te delen over actuele topics in je branche laat je aan je publiek zien dat jouw B2B-organisatie veel kennis in huis heeft. Dit is een hele waardevolle vorm van thought leadership. Als je dit veelvoudig herhaalt, zal je snel merken dat dit de meest gunstige positie is om je organisatie te laten groeien. Het is uiteraard best lastig om media aandacht te genereren, maar daar zijn een aantal manieren voor.

Wat is PR?

Heel kort: Public relations is een manier voor organisaties om een positief imago en reputatie te creëren met behulp van de media. Hierbij probeert een organisatie een positieve indruk achter te laten bij het publiek. Helaas begrijpen weinig organisaties de impact die PR kan hebben. Uiteraard hebben de media veel invloed op hoe je als organisatie wordt gezien. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Daarom investeren veel B2B-organisaties in PR.

Waarom heeft jouw B2B-organisatie PR nodig?

Zoals zojuist aangegeven kan goede PR bijdragen aan het creëren van een positief imago en reputatie. Ook verbetert het de zichtbaarheid van je organisatie. Maar de allerbelangrijkste reden waarom jouw B2B-organisatie PR nodig heeft is omdat er vertrouwen ontstaat bij (potentiële) klanten. PR levert hier een sterke bijdrage aan.

Echter, PR is niet iets wat je zomaar even doet. Het is iets wat je moet opzetten voor de lange termijn en veelvoudig moet uitvoeren om een goede reputatie op te bouwen. Op papier kan PR eenvoudig klinken, maar er komt veel bij kijken.

Het opstellen van een B2B PR-Strategie

Om PR effectief uit te voeren, heb je uiteraard eerst een PR-strategie nodig. Er moet een duidelijk plan komen over hoe jouw organisatie dit gaat aanpakken. De belangrijkste vragen die je zou moeten stellen voor het opstellen van een PR-strategie staan hieronder op een rijtje.

Wie is jouw doelgroep?

De belangrijkste vraag die je moet stellen is; ‘wie is jouw doelgroep?’. Je moet eerst weten wie je probeert aan te trekken en met wie je wilt communiceren voordat je je PR-strategie kunt ontwikkelen.

Uiteraard hoop ik dat je al goed in beeld hebt wie je doelgroep is. Zo niet, denk goed na over wie jouw klant is. Zodra je weet wie je doelgroep is, ga je op onderzoek uit. Welke media consumeren je doelgroep? Hier kun je vervolgens je PR-strategie op afstemmen.

Wat is jouw einddoel?

Uiteraard is een thought leadership positie behalen een doel op zich. Maar je wilt ook nadenken over wat je precies wilt bereiken en vertellen in de media. Het kan zijn dat je een nieuw product lanceert of je kennis wilt delen over een bepaald onderwerp. Dit is heel belangrijk om schero te hebben.Er is niet één journalist die wil werken met een organisatie die niet weet wat ze willen vertellen.

Wat zijn je kernboodschappen?

Denk goed na over de boodschap die je wilt overbrengen bij je doelgroep. Dit is wat jij wil dat zij over jouw organisatie onthouden. Dit is een cruciaal onderdeel bij het ontwikkelen van je PR-strategie.

Zorg dat je boodschap oprecht en geloofwaardig overkomt. Dit doe je door jezelf te onderscheiden en door duidelijk te communiceren. Dit is het claimen van een onderwerp of expertisegebied: je claim to fame, maar dan 100% op de inhoud. Denk je bijvoorbeeld aan een thought leader op het gebied van (digitale) customer experience, dan doet Steven van Belleghem mogelijk een belletje bij je rinkelen.

Wat zijn jouw tactieken?

Welke activiteiten ga je uitvoeren om je PR-doelen te bereiken? Je moet uiteraard wel aan de journalist kunnen laten zien dat jouw organisatie iets te vertellen heeft. Let op, het is cruciaal dat het hier gaat om kennisoverdracht en niet om het promoten van je eigen organisatie. Bedenk hoe je de journalist gaat benaderen, wanneer en met welk verhaal.

Hoe weet je of het gelukt is of niet: Stel KPI’s op

Om het succes van je uiteindelijke PR-strategie te meten moet je weten wanneer het is geslaagd. Stel je eigen KPI’s vast op basis van wat je wilt bereiken met PR. Dit kun je uiteraard helemaal zelf invullen op basis van wat belangrijk is voor jouw B2B-organisatie. Denk hierbij aan de hoeveelheid:

1. Media-vermeldingen

2. Impressies

3. Sales

4. Webslite verkeer en referrals

Door het monitoren van succes kun je uiteindelijk bepalen of PR heeft gewerkt voor je organisatie. Of waar nodig, je je strategie moet aanscherpen. Het is uiteraard altijd goed om je strategie regelmatig te herzien. Je organisatie groeit en ontwikkelt zich constant.

Geef niet op

Uiteraard is het heel mooi voor je organisatie als bovengenoemde ook echt daadwerkelijk lukt. Het is belangrijk om geduldig te zijn. Een goede thought leadership positie kost veel tijd en moeite, vereist een lange adem, doorzettingsvermogen en toch ook wel C-level commitment voor de lange termijn. Maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Succes!

Başak Özkan
Strategic Growth Marketeer bij NXT Content

Başak is strategic growth marketeer en denkt strategisch na over de groei van NXT Content. Daarnaast verzorgt ze de content van NXT Content, waarbij ze alle lezers voorziet van leuke tips en tricks over contentmarketing en PR. Başak heeft marketing gestudeerd aan de Tilburg University en heeft internationale marketing ervaring. Naast haar marketingtechnische kwaliteiten heeft ze ook een voorliefde voor social media.

Categorie

2 Reacties

    Jennifer Delano

    KPI’s voor PR opstellen. Wat een gevaarlijk terrein. PR is PR, geen marketing. KPI’s zijn sales of marketingdoelstellingen – niet iets om op een free publicity campagne te plakken.


    24 november 2021 om 15:41
    Johan

    Hi Jennifer, KPI’s zijn niet alleen voor sales of marketingdoelstellingen, maar key performance indicators worden veel breder gebruikt. Op deze manier kun je variabelen van bedrijven analyseren, vooral bij de wat grotere organisaties is dit een norm. Ook binnen HR, Finance, Logistiek en veel andere afdelingen worden KPI’s gebruikt, dus niet alleen bij sales en marketing. De vraag is alleen hoe je het meet.


    25 november 2021 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief