Joris Beckers (supermarkt Picnic): “Wij bakken geen brood dat niet besteld is”
Gaat Picnic voor online boodschappen doen wat Zalando voor mode deed? De nieuwe online supermarkt Picnic was eindeloos op zoek naar het juiste model. Uiteindelijk werd dat een nieuw model: de moderne melkboer die drie keer per week bij je langskomt wanneer het jou uitkomt.
Joris Beckers is een van oprichters van de nieuwe online supermarkt Picnic. Naar eigen zeggen de “Zalando onder de supermarkten.” Boodschappen worden besteld via een app en gratis thuisbezorgd met elektrische busjes. Picnic belooft daarbij lagere prijzen dan de concurrent.
Online boodschappen doen is nog lang niet zo populair als bijvoorbeeld het kopen van kleren of elektronica. Hebben mensen wel behoefte aan een online supermarkt? Beckers nam veel tijd om daar achter te komen: “We zijn tot een aantal kerninzichten gekomen.”
Zo willen consumenten niet meer betalen dan in een gewone winkel en willen ze ook niet wachten op hun spullen. Boodschappen doen moet een online verhaal worden, met efficiënte bezorging offline. Uiteindelijk werd, naar eigen zeggen, een nieuw bezorgmodel ontwikkeld: “We fungeren als de melkboer. We komen drie keer per week langs en jij kiest wanneer je afneemt.”
Beckers garandeert lage kosten voor zijn bedrijf, omdat hij werkt volgens een ‘bestelketen’: “We bestellen alle orders in een keer en bakken geen brood dat niet besteld is.”
Bekijk het interview op 7ditches.tv.
Goed verhaal. Benieuwd hoe het Picnic verder zal vergaan.