Jongeren volgen nieuws op eigen manier

7 oktober 2005, 12:21

Uit onderzoek van Mira Media (doc) blijkt dat jongeren tussen de 16 en 24 jaar nauwelijks het nieuws volgen zoals dat regulier gebracht wordt. Zo kijkt naar het NOS-journaal maar 3,6% van de jongeren tegen 12,4% van de gehele bevolking. Voor jongeren staat het nieuws (te) ver af van hun leefwereld. Ook is bij veel nieuwsberichten voorkennis nodig, die ze niet hebben. Verder is het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, te ingewikkeld. De hoofdlijnen worden wel gevolgd, maar vooral om niet dom over te komen.

Jongeren blijken meer ge?nteresseerd te zijn in regionaal-, slow- en snacknieuws. Snacknieuws is het nieuws in hoofdlijnen (korte overzichten waarin in ??n oogopslag het belangrijkste nieuws is te bekijken). Slownieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van persoonlijke reportages. Nieuws moet voor jongeren ergens toe dienen, het moet ontroeren en boeien.

Via: Fok! en Trouw

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Deef

    Heel begrijpelijk, nieuws moet aantrekkelijk gemaakt worden. Waarom denk je dat Fok zo populair is bij de doelgroep. Snel nieuws.


    7 oktober 2005 om 13:39
    Itsme

    Wat ik me al langere tijd afvraag: Waarom wel een ‘kinder/jeugd’ pagina in vele landelijke dagbladen. Maar een interessante pagina voor jongeren (en dus ook gemaakt door jongeren) is er zelden. Alleen het Parool doet een aardige poging met fanny en alma en het NRC dan met Spunk.

    De regionale Wegener-bladen blijven al jaren achterlopen.


    7 oktober 2005 om 13:44
    Deef

    @ Itsme

    Precies, Skunk is een voorbeeld van hoe het ook kan.

    NRC is niet eens de meest toegangelijke krant voor de doelgroep, maar trek waarschijnlijk wel redelijk wat jonge mensen.


    7 oktober 2005 om 14:21
    fl.

    Volgens mij geldt hetzelfde voor boeken (ik werk zelf in de uitgeverij).

    De inhoud is het probleem niet (altijd) je moet het alleen weten te brengen.

    ik vind zelf de website van de bibliotheek A’dam erg boeiend http://www.oba.nl daarbij krijg je als respons op een zoekopdracht niet alleen boeken maar ook bv artikelen uit magazines die je helemaal kan lezen. Moet je wel lid zijn.


    27 september 2006 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!