Jongeren kijken minder tv

21 februari 2003, 17:37

Van alle media is de televisie onder de Nederlandse jongeren nog steeds het populairst, maar de gemiddelde kijktijd van de jeugd daalt wel.

De computer wint terrein, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). De onderzoekers keken onder meer naar hoe de jeugd haar vrije tijd in 2000 indeelde en stelden vast dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud dagelijks 92 minuten televisie kijken. Tien jaar eerder was dat nog 106 minuten. De tijd die achter de computer werd doorgebracht, steeg in die periode van 8 naar 25 minuten per dag. Jongens zitten drie keer zo lang achter de pc als meisjes, die weer langer op het internet surfen. Jongens zetten de computer vaker aan voor het spelen van een spelletje.

Van alle gezinnen met kinderen heeft 86 procent een computer thuis, terwijl dat in 1990 nog 41 procent was. Volgens het SCP kan overigens niet gesteld worden dat de tijd die besteed wordt aan tv kijken, is ingeruild voor de computer. Zo besteedt de jeugd ook minder tijd aan het lezen van boeken, kranten en tijdschriften. Het lezen van een boek deed de gemiddelde jongere slechts 6 minuten per dag. Ook dat is niet direct te wijten aan de pc. Internetters lezen zelfs nog meer gedrukte media dan hun niet internettende leeftijdsgenoten.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Thomas Vermeeren

    ja maar nou kijken de mensen enkel naar het echt goede (de publieke) omroepen npo/vrt/rtbf.be/BRF/BBC/FTV/ARD/ZDF… en niet meer naar de “zever” op de commerciële mediakanalen, tegenwoordig & op sociale media is er ook veel gezever (over 20 jaar weet de jeugd allang niet meer wat sociale media is/was)

    Thomas Vermeeren [2900 Schoten (BEL)]


    15 december 2015 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief