Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook

29 januari 2018, 06:00

Resultaten van het onderzoek Social media in Nederland 2018

De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Update: de social media cijfers voor 2019 zijn uit

Gebruik Instagram groeit stevig door

WhatsApp is nog altijd het meest gebruikte sociale medium in Nederland. Maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken het om te communiceren met collega’s, vrienden en familie. De messengerdienst wordt gevolgd door Facebook, dat door 10,8 miljoen Nederlanders wordt gebruikt. Het dagelijks gebruik van WhatsApp is het afgelopen jaar toegenomen, terwijl het percentage Facebookgebruikers dat het sociale netwerk dagelijks gebruikt afnam.

Het dagelijks gebruik van YouTube is flink minder dan die van WhatsApp en Facebook, maar maakt in 2018 wel een flinke groei door: 2,2 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube dagelijks, dat zijn er 29 procent meer dan vorig jaar.

Daar waar het gebruik van LinkedIn relatief gelijk bleef het afgelopen jaar, maakt Instagram een flinke groei door. Instagram wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt, een groei van 28 procent. Nederlandse Instagrammers zijn de foto-app ook flink meer gaan gebruiken: 2,1 miljoen mensen gebruiken het dagelijks, 40 procent meer dan in 2017.

Uittocht van jongeren op Facebook

Hoe is het gesteld met het gebruik van social media platformen als we inzoomen op leeftijdscategorieën? Wanneer we de data uitsplitsen dan zien we dat Facebook terrein verliest onder jongeren tot 19 jaar. Het totale gebruik van Facebook neemt af onder jongeren van 15 t/m 19 jaar, terwijl het in de andere groepen niet stijgt. De daling in het dagelijks gebruik is nog sterker. Daar waar in 2016 nog 68 procent van de jongeren Facebook dagelijks gebruikte, is dat nu nog maar 43 procent.

De onderzoekers van Newcom Research hebben de jongeren ook gevraagd naar hun beweegredenen. Zij concluderen dat jongeren zich minder thuis voelen tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. De 15-19-jarigen geven aan dat er teveel mensen op zitten waar ze niks mee hebben (31 procent) en ze zich er niet meer thuis voelen (30 procent). Advertenties zijn voor slechts 13 procent een motivatie om af te haken.

Twittergebruik neemt sinds lange tijd weer toe

Kijken we verder naar beneden dan zien we dat Pinterest Twitter is gepasseerd. Het prikbord wordt door 3 miljoen Nederlanders gebruikt, vorig jaar waren dat er nog 2,4 miljoen. Ondanks dat Twitter haar plek op de ranglijst moest opgeven is het gebruik, na 3 jaar van negatieve groei, weer toegenomen. Nederland kent 2,8 miljoen twitteraars, een groei van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. Het geplaagde socialmediaplatform wordt nog altijd intensief gebruikt door haar gebruikers. Meer dan een miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks.

Social media gebruik naar leeftijd

Naast dat jongeren zeggen zich niet meer thuis te voelen op Facebook, vinden de jongeren andere social media (met name Instagram en Snapchat) nu gewoonweg leuker. We zien in de data dat het gebruik van Instagram, Snapchat en YouTube onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar relatief sterk zijn toegenomen. Vrijwel alle jongeren gebruiken WhatsApp, maar ook YouTube is vaste prik. Instagram en Snapchat worden inmiddels door net zoveel jongeren gebruikt als Facebook.

Facebook heeft nog altijd sterke positie in leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder. Voor veel Nederlanders is Facebook nog altijd hét sociale medium. Het gebruik van WhatsApp en Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën. In onderstaande grafiek is te dat ook oudere Nederlanders Instagram steeds vaker weten te vinden.

Over het onderzoek

Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 6.783. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2018.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    DannyOosterveer

    Dolletjes. Links in de reacties krijgen trouwens een nofollow hier.


    29 januari 2018 om 11:15
    #05

    Ik merk dat ik zelf meer naar Instagram verplaats omdat mijn FB Tijdlijn compleet wordt verneukt door ads, vaak van marketing consultant amateurs en your friend liked this or your friend commented on that geneuzel.


    30 januari 2018 om 14:36
    mira hanssens

    Hallo, ik studeer communicatiemanagement en als opdracht moet ik een onderzoek analyseren. Hiervoor heb ik ook het onderzoeksrapport nodig. Ik heb deze al aangevraagd, maar nog steeds niet gekregen. Zou u het me zo snel mogelijk kunnen doorsturen naar: mira.hanssens@hotmail.be


    24 november 2018 om 12:18
    Gaetan Asselberghs

    Voor iemand die iets met communicatie studeerd is dit wel een wonderlijk geformuleerd verzoek.


    20 januari 2019 om 20:08
    Tim Leek

    De leeftijdsgroep 15-19 jarigen is ongeveer 1 miljoen mensen, 20-39 jarigen 4 miljoen, en 40-65 jarigen 6 miljoen. De afname van 70% naar 40% onder 15-19jarigen is dan ongeveer 300000, dat klinkt veel, maar de groep waar het over gaat is maar een kwart van de 20-39 jarigen, en 1/6 van de 40-65 jarigen, ofwel minder dan 10% van de bevolking. We zien dus een groep pubers (3% van de bevolking) die een eigen plekje zoeken, op snapchat en instagram, en dat is mooi. Veel “ouderen” vinden nu pas dat facebook handig is om (internationale) contacten bij te houden, en dat is nog mooier.


    26 januari 2019 om 23:16
    DannyOosterveer

    @Tim Kijk dat zijn de reacties waar ik van hou. Het klopt dat de jongeren doelgroep relatief klein is, en tegelijkertijd focussen media zich erg op deze doelgroep. Terwijl het m.i. niet zo is dat jongeren nu leidend zijn. Zij hebben gewoon andere voorkeuren, net als ouderen eigen voorkeuren hebben. Elke doelgroep kan zijn eigen platform hebben wat goed bij deze doelgroep aansluit.


    27 januari 2019 om 16:31
    Sander

    Wij zijn sinds vorig jaar al niet meer actief als adverteerder op Facebook. Vorig jaar juni hebben we onze laatste grote actie gedaan op Facebook. We hadden toen een reclame actie onder 44.000 personen die voldeden aan onze doelgroep, we hebben toen 3 producten verkocht. Als je dat vergelijkt met 2015-2016 waarbij we toch wel 1% haalden.

    We doen nu veel meer op Pinterest en Instagram.


    28 januari 2019 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief