Jezelf zijn op Social Media? Doe het niet.
Ga jij ook voor majesteitelijke professionaliteit?
Kijk, wat een mooie vaasje! How much voor die vaasje? Dat vraagt koningin Maxima in Lucky TV. Gevolgd door een onthutst: € 24.000? F*ck you! Wat onze koningin in real life natuurlijk nooit zou zeggen. Maar wel in Lucky TV. Omdat ze daar lekker zichzelf mag zijn. Of eigenlijk, wat wij denken dat ze zou zeggen als ze zichzelf zou zijn. Al zullen we dat nooit weten, want het koninklijk paar is professioneel. Majesteiten hè? Die blijven in hun rol.
Toch horen we als het om video’s of foto’s gaat de hele dag niets anders dan: blijf jezelf! Wees authentiek, puur! Vooral in mijn vakgebied, met social media. Gesterkt door uitspraken als: doe maar gewoon. Dan trek je vanzelf de juiste klanten aan! Of: wees jezelf, dan kan het nooit fout gaan. Maar pas op. Dan krijg je soms tenenkrommende vlogs of posts.
Oei, oei, oei. Onzekere ogen flitsen heen en weer voor de camera, als angstige konijnen die in de lens staren. Er volgt een te warrig verhaal, je haar waait voor je ogen, het duurt te lang of je frisse hoofd vervormt tot bollehapsnoet proporties door een ongelukkige stand van de camera.
Ammehoela
Jezelf zijn? Ammehoela. Doe het niet. Bewaar dat voor familiekiekjes of vlogs voor vrienden, maar niet als professional die een organisatie representeert. Die informatie over het vak deelt of collega’s wil werven voor vacatures.
Maar hoe zit dat dan met die authenticiteit?
Die zit ‘m niet in je onervarenheid tonen. Die zit ‘m ook niet in je onzekere ik laten zien. Alle ingrediënten die jou uniek maken, zoals je humor, je kwetsbaarheid of je manier van spreken, moet je natuurlijk behouden. Net zoals Maxima zich het Nederlands met een exotisch tintje kan veroorloven. Maar je vlog of video vertel en verbeeld je vanuit je professie.
Als vlogcoach zou ik dan ook willen zeggen: luister in dit geval wél eens naar je kritische ik. Denk aan het doel dat je voor ogen hebt. Kijk door de bril van je (toekomstige) klant, sollicitant of andere belanghebbende. Wat ziet die? Wat denkt die?
Comfortabel met het oncomfortabele
Kom uit je comfortzone. Overwin de weerstand en oefen op de kwaliteit. Daar zit de groei. Je oefent, probeert uit. Take one, two, three of (veel) meer. En zie, je wordt er steeds beter in. Zelfverzekerder. Je wordt comfortabel met het oncomfortabele.
Hoe doe je dat? Door jezelf de tijd te gunnen om bij foto’s, vloggen en video’s je eigen stijl verder te ontwikkelen. Een stijl waarbij je je goed voelt, omdat het bij jouw persoonlijkheid past. Je ontdekt de professionele, authentieke versie van jezelf. En die is niet de twijfelende, hakkelende of langdradige vlogger terwijl je normaliter vlot spreekt. Dat is ook niet de gangmaker die eigenlijk helemaal niet van drukte houdt. Maar iemand die weet waar hij of zij voor staat, die weet wat bij hem of haar past. Juist dan haal je de juiste klanten, sollicitanten of geïnteresseerden binnen met een overtuigende presentatie. En dat is ook de degene die zij ontmoeten als jullie elkaar in real life ontmoeten.
Ga jij ook voor majesteitelijke professionaliteit?
Professioneel groeien naar je eigen comfortabele ik en gelukkig is iedereen daar anders in. Mee eens Sas, professionaliteit met een vleugje van jezelf dat werkt onderscheidend.
Leuke blog!
Helder artikel Saskia, ik bedenk me altijd wat mijn oma zou vinden van mijn uitspraken. En dan mezelf blijven.
Het is inderdaad balanceren tussen authenticiteit en professionaliteit. Authentiek zijn wil niet zeggen dat je maar in het wilde weg moet kletsen op video. Dan haken mensen simpelweg af. Maar met een beetje oefenen en begeleiding heb je vrij snel een video die prima voldoet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!