Jeugd moet betere toegang tot krant krijgen

7 juni 2005, 05:37

Jongeren moeten betere toegang tot kranten geboden worden. Dat is de enige manier voor uitgevers van dagbladen om de jeugd te bereiken, zo stelt communicatiewetenschapper Tjalke Bredenoord in haar afstudeeronderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat niet de opleiding of de plek waar men woont bepaalt of jongeren (in haar onderzoek van 13-21 jaar) een krant lezen, maar of jongeren een krant thuis hebben. De kans dat een jongere een krant leest neemt met 10% toe als deze een abonnement heeft of thuis de beschikking heeft over het dagblad. Bredenoord had eerder verwacht dat het niveau van opleiding een bepalende factor zou zijn. Dat blijkt niet het geval, het gaat puur om de factor `toegang`. `Zorg ervoor dat jongeren toegang hebben tot een krant op plekken waar ze veel komen, zoals scholen, universiteiten, jongerencentra of sportclubs. Uitgevers zouden veel hardnekkiger jongeren moeten bestoken met proef- en kortingsabonnementen. Kijk naar Spits en Metro: als ze het in hun handen gedrukt krijgen, lezen ze het wel.` Opmerkelijk is ook dat jongeren die in politiek geinteresseerd zijn niet eerder geneigd zijn de krant te lezen. Integendeel, de kans hierop blijkt zelfs kleiner te zijn.

07-06-2005

Bron : Adformatie nr. 22, p. 25, 1/2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!