Ja! Contentteams hebben wel wat uitdagingen in 2022

28 januari 2022, 13:30

Teams worstelen met digitale toegankelijkheid, krappe arbeidsmarkt en omnichannel

Weinig echt mensgedreven onderdelen van het vak maken zo’n stormachtige ontwikkeling door als dat van contentprofessionals. Een krappe arbeidsmarkt, werken met omnichannel-content en interne communicatie. Dat zijn slechts een paar van de grootste uitdagingen voor contentteams in 2022.

We mogen inmiddels wel hopen op een voorzichtige exit, maar de coronaperiode duurt intussen al bijna twee jaar. Die heeft de nodige invloed gehad op de meest uiteenlopende branches en industrieën maar welke impact heeft dat gehad op contentprofessionals en -teams? Bij Crossphase houden we ons bezig met contentmanagement, projectmanagement, webredactie en consultancy. Er werken meer dan tachtig professionals bij ons en die zagen wel één en ander.

Want het wás nogal een achtbaan voor ‘content’: het vak verandert, technologie verandert, de economie verandert en ook de positie die contentteams innemen in organisaties. Vorig jaar signaleerden we al dat de werkdruk flink toenam bij contentteams, omdat bedrijven tijdens de corona-periode alleen via online content in contact blijven met hun doelgroep. Nu worstelen die teams, én de organisaties waarbij ze werkzaam zijn, onder meer met de krappe arbeidsmarkt, omnichannel-content, digitale toegankelijkheid en interne communicatie. Teams die deze uitdagingen overkomen, nemen een voorsprong op hun concurrentie – in 2022 en daarna. In vogelvlucht zes grote of opvallende veranderingen en ontwikkelingen:

1 Interne communicatie

Hier op Marketingfacts al eens aangehaald: Geen mens weet wat het contentteam uitvreet. Maar dertig procent van de contentteams geeft aan dat de rest van de organisatie weet wat de taken van het contentteam zijn. Bij meer dan een kwart van de contentteams blijkt er geen goede samenwerking tussen het contentteam en de rest van de organisatie. Ironisch genoeg blijkt communicatie voor veel contentteams een grote uitdaging, ook in 2022.

2 Omnichannel-content

Wie dacht dat omnichannel-content voor de meeste organisaties intussen gesneden koek is, komt bedrogen uit. Slechts 26 procent van de contentteams maakte in 2021 omnichannel-content, dertig procent verwachtte daarmee te starten. Organisaties die hier succesvol op inzetten, hebben een duidelijk concurrentievoordeel.

3 Learning on the job als redmiddel

Veel sectoren kampen met een personeelstekort, zo ook digital- en content-teams. Gekwalificeerd personeel is al schaars en dat zal het komend jaar alleen maar verergeren. Steeds meer bedrijven bieden learning on the job aan, zodat ze zelf nieuwe contentprofessionals kunnen opleiden.

4 Wel of geen Headless CMS

Veel contentteams verkeren op een kruispunt: gaan ze wel of niet met Headless CMS aan de slag? De voordelen daarvan zijn onmiskenbaar, omdat het bedrijven meer flexibiliteit geeft bij het structureren van content en content dankzij Headless beter valt te personaliseren. Veel contentteams kijken de kat uit de boom en zoeken komend jaar naar best practices of worstelen met het modulair maken van content.

5 Digitale toegankelijkheid

Websites van publieke organisaties moeten al sinds september 2020 digitaal toegankelijk zijn. Veel van die overheidsorganisaties hebben dit voor zich uit geschoven en verslikken zich in de omvang van het aanpassen van hun content. Dat ze hier na anderhalf jaar (!) veelal nog niet aan toegekomen zijn, betekent dat ze de urgentie onvoldoende inzien of domweg capaciteit missen. Zonde, want digitale toegankelijkheid is wettelijk verplicht en maatschappelijk urgent.

6 Eisen aan contentprofessional veranderen

Met name bij B2B-organisaties zien we dat er andere eisen worden gesteld aan contentprofessionals dan een jaar geleden. Ze moeten kunnen werken met nieuwe software en nieuwe methoden, zodat bedrijven constante interactie met de klant kunnen hebben. Deze ontwikkeling is versneld door de lockdowns; toen kwam de focus in de marketingmix immers veelal te liggen bij digitale content.

Dit zijn de zes uitdagingen waarvan wij vermoeden – of beter gezegd: verwachten – dat ze dit jaar een grote rol in de dagelijkse praktijk gaan spelen. Maar ik ben natuurlijk erg benieuwd of er zaken zijn die hierboven onvermeld zijn, maar waar je (professioneel gezien) wel wakker van ligt. Laat je in de comments weten wat jij verwacht als grootste uitdaging voor dit jaar?

Content management expert by trade. Passionate entrepreneur by profession. Experienced in helping large, complex organisations achieve online success through successful projects, smart new processes and teamwork. Specialties: General management, starting up and scaling companies, strategy execution, team management, (web) project management, content management & implementation, project planning and execution. Zie voor details: Crossphase.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief