iTunes en de toekomst van interactieve marketing
De digitale muziek-downloadservice van Apple, iTunes, is een groot succes. In de eerste week na de introductie (april 2003) werden er 1 miljoen downloads verkocht en inmiddels staat de teller op 17 miljoen. Ook de cijfers voor de iTunes voor Windows lijken dezelfde kant op te gaan. Binnen 4 dagen na de introductie (oktober 2003) werden al 1 miljoen downloads verkocht.
Slimme marketeers lijken in te springen op het succes van iTunes. Deze week kwam News.com met het bericht dat McDonalds 1 miljard muziekdownloads via iTunes wil weggeven aan haar klanten. Eerder al werd bekend dat Pepsi Cola 100 miljoen downloads gaat wegegeven. De nummers kunnen worden gedownload met een code die op flessen Pepsi te vinden zal zijn.
Met andere woorden, wat er wordt weggegeven is digitaal en niet meer tastbaar. Interactieve marketing wordt nu pas echt leuk!
Naast iTunes van Apple werd onlangs Napster 2.0 geintroduceerd, een betaalde versie van de muziek-uitruildienst die in 2002 onder druk van de muziekbranche uit de lucht werd gehaald. Ook Wal-Mart wil muziek gaan verkopen. Wal-Mart is ‘s werelds grootste verkoper van CD’s en beheerst 14% van de muziekverkopen in de wereld. Net als Apple zal Wal-Mart 99 dollarcent voor 1 nummer vragen; verkoop zal waarschijnlijk via hun website gaan.
Verder lezen: