Is er nog een verschil tussen weblogs en traditionele media?

Is er nog een verschil tussen weblogs en traditionele media?

Superblogs zullen zich als klassieke media gaan gedragen (bron: Paul Molenaar, Blognomics06)

We hebben het rondje seminars, congressen en beurzen voor deze week weer achter de rug. Veel presentaties bijgewoond, veel mensen gesproken maar of ik er nu zo veel wijzer van ben geworden? Een korte impressie van de afgelopen dagen…

Het begon dinsdagavond met de thema-avond van Platform voor Innovatieve Marketing (PIM) over nieuwe technologieen. Ewald Verhoog, Martijn van den Heuvel en Rutger van Waveren hebben daar inmiddels uitgebreid verslag van gedaan waar ik weinig aan heb toe te voegen. Persoonlijk heb ik er weinig nieuws gehoord en ook de borrel viel zwaar tegen. Snel vergeten dus deze avond!

Woensdag heb ik een bezoek gebracht aan TCD 2006 in Utrecht waar ik vooral naar toe ben gegaan om Farcast, het nieuwe platform voor multimediaal publiceren van TNO te bekijken. Ik heb helaas niet de lezingen kunnen bijwonen maar gelukkig hebben Frank Janssen en (opnieuw) Martijn van de Heuvel hun verslag online gezet zodat ik dat later nog eens rustig kan nalezen. In de wandelgangen heb ik vooral goede verhalen gehoord over de presentaties van Geert Jan Smits (Junglerating) en Cor Molenaar.

Long Tail van Reed Business (bron: Peter de Jong)

Vandaag was het helemaal een gekkenhuis. Vanmorgen al om 7 uur in de auto om op tijd aanwezig te zijn in de Amsterdam ArenA voor de klantendag van BEA Systems waar we vanuit Eventblogs.nl live verslag hebben gedaan. BEA Systems is wereldwijd één van de grote spelers op gebied van SOA. En dan heb ik het niet over seksueel overdraagbare aandoeningen maar over service-oriented architecture. Niet helemaal mijn onderwerp alhoewel ik met belangstelling de presentatie (ppt) van Peter de Jong, E-business Development Director bij Reed Business Information, heb aangehoord.

In de middagpauze heb ik de ArenA verwisseld voor de RAI waar ik op TINE/MacExpo het tweede Blognomics-seminar heb bijgewoond. Net te laat voor de presentatie van Paul Molenaar maar nog wel op tijd om o.a. de presentaties van Hans Laroes (Hoofdredacteur NOS), Ralf Hesen (Managing partner Tribal/DDB) en Loïc LeMeur (Vice President EMEA SixApart) aan te horen. Ook hier voor mij weinig nieuws maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door de vele bekenden die ik (soms na lange tijd) weer eens de hand kon schudden.

Martijn de Waal (Nieuwe Reporter) heeft inmiddels een prima verslag online staan waarin hij o.a. verwijst naar de presentatie van Paul Molenaar. Zoals gezegd heb ik deze zelf gemist maar als ik de sheets goed begrijp dan is zijn stelling dat grote blogs steeds meer op traditionele media gaan lijken. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft en wil daar eigenlijk aan toevoegen dat traditionele media steeds meer op weblogs gaan lijken. Denk alleen maar aan de reactiemogelijkheden bij een aantal grote dagbladen, de volkskrantblogs en zie ook de eerder genoemde presentatie van Peter de Jong van Reed Business die uitgaande van de Long Tail theorie een lans breekt voor niche communities (weblogs?). Oftewel, is er nog wel een verschil tussen weblogs en traditionele media?

Helaas heb ik door het drukke programma het congres Vrouw en Internet in Utrecht moeten missen. Rianne Schreuder en Florence Maelissa waren daar namens Marketingfacts aanwezig en zullen (als het goed is), daar morgen een verslag van doen.

Zo en nu eerst een…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • ECHT lekker biertje mag ik toch hopen ;)

    geplaatst op
  • Gloeps Marco, heftig weekje. Volgende week weer zo eentje? ;-)
    Jammer dat je nou net die éne gemist hebt waar ik toevallig wel was: Vrouw & Internet.

    geplaatst op
  • Ad:tech San Francisco is inmiddels ook al weer zo bijna voorbij. Door de zitting in het pannel, een wild feest en teveel storende wireless verbindingen ben ik er nog niet aan toegekomen om alles in een posting te zetten. Marco Kloots en Anton van Elburg hebben wel al het een en ander online gezet op de Emerce Minutes. Klaas Weima heeft verlag gedaan op Molblog.

    Morgenavond vlieg ik weer terug om Koninginnedag in New York te vieren. Het feest, georganiseerd door NLBorrels.com, is een aboslute must voor iedere Nederlandse New Yorker. Als ik daar van bijgekomen ben zal ik mijn notities proberen om te zetten in postings.

    geplaatst op
  • Marco, denk goed bij elk congres wat je bezoekt aan de wijze woorden van een oud marketing docent van me (zo ongever de enige wijze woorden die ik in 4 jaar van hem hoorde). Op een goed congres over je eigen vakgebied hoor je één of twee dingen waarvan je denkt: hee, dat is leuk. Zijn het er 0 was het een slecht congres, zijn het er meer heb je de laatste jaren je werk niet goed gedaan.

    Wat betreft Blognomics, de enige van deze seminars waar ik zelf aanwezig ben geweest, heb ik een paar leuke dingen gehoord. Niet dat ik zeg: hee, vernieuwend. Hoewel ik nog niet veel van Windows Live wist lijken de windows live messenger oplossingen wel heel veel op wat ICQ 5 jaar geleden al kon, niet echt spannend allemaal. Maar de presentatie van Paul Molenaar was goed, maar ik vond na de pauze ook een goed programma. Apple was erg passioneel, Hans Laroes van de NOS gaf aan toch ook verder te denken dan ik gewend ben van de NOS en de priester (Roderick) van catholicinsider vond ik ook interessant. Niets helemaal nieuws, maar goed om geluiden uit die hoek te horen over bloggen, podcasting, etc.

    geplaatst op
  • Helemaal met je eens Bas!

    geplaatst op
  • Ik werd een beetje ibbelig van die 'gepassioneerde' Apple-man. Waarom toch dat geschreeuw? Wil elke Apple-medewerker soms Steve Jobs imiteren?

    geplaatst op
  • Goed verslag van Peter Olsthoorn op Netkwesties over Blognomics: Weblogs staan op een kruispunt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.