Is er een businessmodel voor weblogs?

Is er een businessmodel voor weblogs?

Is there a business model?

Eerder deze week verwezen we al naar het artikel van Frackers over geld verdienen met weblogs. Ook in het artikel op News.com over The future of blogging aandacht voor de vraag of er een businessmodel is voor weblogs. Kunnen we met zijn allen blijven doorgaan met het (bijna) gratis aanbieden van weblogservices en content?

De komende week zal ik wat dieper ingaan op de mogelijke business-modellen voor weblogs en dan specifiek ook kijken naar de situatie voor de Nederlandse markt. Opmerkingen, suggesties en vragen zijn meer dan welkom!


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Er zijn verschillende mogelijkheden om geld te verdienen met een Weblog. De drempel om bezoekers te laten betalen voor content is nog erg hoog. Tenzij je zeer exclusieve content hebt anders googled men verder tot ze het gratis vinden.

    Het geld moet uit het plaatsen van commercieele uitingen komen. (banners en advertorials of gehele fullscreen reclame filmpjes - forbes.com en salon.com)

    Momenteel heb je voor het aantrekken van adverteerders bereik nodig. Je wordt simpel weg afgerekend op het aantal pageviews. Veel weblogs hebben dit bereik niet maar zitten wel in een interessante doelgroep. Als een aantal weblogs zich weten te verenigen kunnen ze zich in pakketvorm aanbieden.

    Het is nog geen vetpot want de prijzen voor adverteren op het web zijn nog erg laag maar deze zullen snel stijgen. De omslag is nabij. Adverteerders willen steeds meer weten en op het net is alles te meten. Probeer daarom ook de profielen van bezoekers te krijgen.

    Geboorte jaar, Postcodegebied, Interessegebied, beroep, en heel belangrijk een Opt-in emailadres! Met deze gegevens betaald elke bezoeker indirect voor de content. (Betalen met je gegevens)

    Dus: Weblogs verenig u en bereid u voor op wat gaat komen.

    geplaatst op
  • Natuurlijk valt er geld te verdienen met weblogs. Naast de vraag hoe (waar je je de komende week dus mee gaat bezighouden) is volgens mij ook de vraag: hoeveel?

    Vroeger las ik qua vakgebied m.n. Emerce, Adformatie (beide online en offline) en Webwereld (online). Belangrijkste reden: die media waren gratis. Ze verdien(d)en hun geld via adverteerders.

    Nu lees ik daarnaast ook nog Marketingfacts (sic), Dutch Cowboys, Frankwatching, HYPED, Wharton@Knowledge, HBS, and the list goes on. Ik ben best bereid daarvoor iets te betalen, maar als één van deze partijen bedragen gaat rekenen à la Emerce tegenwoordig (€ 55 pj), valt 'ie af (yep, ook MF; sorry!). En als ze het allemaal gaan doen, zal ik een keuze gaan maken. Kortom: je publiek neemt sterk af, waardoor de inkomsten sterk tegenvallen. Er zijn simpelweg te veel weblogs in de markt om ze allemaal rendabel te maken.

    Dan moet je het dus van de adverteerders komen. En ook die hebben een sterke positie vanwege de flinke keuze. Dus moet je het in de toegevoegde waarde zoeken. Zorg voor een sterk profiel van je weblog (nauw afgebakend onderwerp bijv.). Dan heb je volgens mij geen geb.data, pc-gebieden of opt-in e-mailadressen nodig. Het interessegebied van de weblog zelf bepaalt het profiel van je bezoekers. Op zo'n manier ben je voor adverteerders interessant voor (ik noem maar wat) tryvertising. En dat levert volgens mij meer op dan banners of andere traditionelere middelen.

    Kortom: weblogs zijn een nieuw fenomeen die een nieuw businessmodel vergen. Ben benieuwd je verhalen en bevindingen deze week!

    geplaatst op
  • Grote factor is denk ik ook dat het betalen op internet voor de gemiddelde internetter nog láng niet zo gemakkelijk aanvoelt als het trekken van een portmonnee uit de achterzak. Als dat moeiteloos, betrouwbaar en direct controleerbaar verliep, kon je denk ik ook veel gemakkelijker (zeer variabele) prijzen gaan vragen voor het openen van bepaalde verdiepende content. En dan zou 'schrijver' nog best wel eens een goedbetaalde baan kunnen worden :-)

    geplaatst op
  • Het is voor een hoop weblog nog steeds de vraag hoe.
    Bezoekers zijn er wel, maar hoe zet je zoiets om in harde munten.

    geplaatst op
  • Misschien is er wel een andere manier om geld te verdienen met webloggen, niet de lezers laten betalen, maar je content verkopen. Ik heb wel een gedacht aan een soort meta-meta-weblog.. een (offline)weblog waar de beste webloggers hun posts kunnen aanleveren in categorieën. Contentbedrijven of andere websites kunnen dan categorieën afnemen en betalen bv per post (en een deel van deze inkomsten gaat naar de weblogger die de post heeft aangeleverd). Wat nu ook al gedaan wordt bij persdiensten, maar dan voor webloggers.

    geplaatst op
  • Interessant in deze discussie is de posting
    Help ProBlogger Find a Business Model van Darren Rowse. Hij heeft een iets andere benadering. Zijn idee is zijn blog gratis te houden en betaalde additionele diensten/service daarom heen aan te bieden:

    1. Charge a consultancy/coaching fee per 10 minute block (or some other amount of time).
    2. Open a free discussion forums where bloggers workshop their ideas together rather than relying upon me to give advice.
    3. Run a short course in ProBlogging (which people pay for) that takes people through the basics
    4. Write an Ebook on the topic and sell it (offer an hour consulting with each book)
    5. Do case studies on the blog which the recipient of the case study pays for the time of but everyone else learns from
    6. Do consulting in return for non financial reimbursement including links to my blogs from those that I help or even by them placing adsense ads with my publisher code on their blog for an agreed time frame.
    7. Try to put a figure on what the increases in earnings are for the blog in question and take an agreed cut of these profits (10-20%) for an agreed time (six months).
    8. Charge people by them writing one article for one of your blogs per ten minutes of time that you give them (ie if you consult for an hour they owe you 6 posts on one of your blogs).

    Vergeet ook niet dat de kracht van weblogs zit in het onderling linken naar elkaar. Er zal veel minder naar een site gelinkt worden als voor de content betaald moet worden. Dat maakt de hele businesscase voor een blog met betaalde content nog eens een stuk minder aantrekkelijk.

    Idee van Remco aangaande een persdienst voor weblogs is zeker geen onaardig idee.

    geplaatst op
  • Natuurlijk valt er weinig tot niets te verdienen met weblogs. Het zoeken naar een methode om dat wel te doen is even onzinnig als nadenken over hoe je geld kunt verdienen met het maken van een praatje bij de koffieautomaat. De vluchtigheid en het gebrek aan exclusiviteit zijn daar debet aan. Kennis en opinie zijn vrij verkrijgbaar. Er is altijd wel iemand die het gratis ter beschikking stelt.

    Waar wel geld mee te verdienen valt is de indexering van blogs. Het scheppen van orde in de chaos van het enorme aanbod. Geen vlakke indexering, maar met toegevoegde waarde... wat duidt op menselijk handelen en beoordelen van content. Dat maakt de stroom van informatie exclusief en dus verhandelbaar.

    Blogs zijn eerder debet aan het afnemen van de exclusiviteit van informatie.

    geplaatst op
  • @Remondo: 'Natuurlijk valt er weinig tot niets te verdienen met weblogs.' is wel erg kort door de bocht.

    Ben het met je eens dat het model waarbij je de gebruikers vraagt om te betalen een model is dat (voorlopig) niet zal werken. Je zult dan naar andere modellen moeten kijken. Advertentiemodel, sponsoring, content-sharing (zoals Remco suggereerde) en wellicht toch ook een deel tegen betaling. Vergeet verder niet dat er met weblogs niet alleen door de bloggers maar ook de diensten en produkten daaromheen geld verdiend kan worden. Vraag is wel hoe groot die markt in Nederland is en of je kunt spreken van een serieuze business.

    geplaatst op
  • Opzettelijk kort door de bocht om de immer optimistische marketeer wat te prikkelen ;-)

    Aan welke diensten denk je dan? Blogging software en hosting zijn nagenoeg gratis voorhanden. Consultancy inzake blogging is een uiterst tijdelijke zaak, hoewel voor mij momenteel lucratief. Maar hoe lang heeft het bedrijfsleven nodig om het geintje te snappen?

    Betalen voor informatie die elders, zij het in iets andere vorm, vrij voorhanden is lijkt me geen optie.

    Waar ik wel brood in zie is blogs inzetten om business te genereren. Als onderdeel van de marketingstrategie. Maar blogs als marketingkanaal valt buiten de scoop van dit topic imo.

    Zoekmachinemarketing rondom blogs (Google juice creeeren) is wellicht een tak van sport?

    geplaatst op
  • Inmiddels zijn er dus wel degelijk mensen die een aardige boterham aan weblogs verdienen. Ook hij geeft de optie ' Weblogs verenigt u' die Willem al noemde als mogelijkheid om geld te verdienen. Zouden 5 marketingweblogs in Nederland in 1 advertentienetwerk interessant genoeg zijn voor een adverteerder?

    geplaatst op
  • Uitzonderingen die de regel bevestigen, maar we hebben het over de Nederlandse markt. Michiel Frackers wellicht, maar ik ben benieuwd hoevel eurocenten de toevoeging van zijn kladblog aan het Emerce netwerk hem oplevert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.