‘Investeer niet alleen in bekende merken’

Interview met Joost Brugmans, CEO van digitaal inkoopplatform Orderchamp

‘Investeer niet alleen in bekende merken’

Het succes van een retailer is afhankelijk van de inkoop. Het draait om inkopen tegen een goede prijs, maar ook om wat je inkoopt. Bij dertien in een dozijn producten speelt de verkoopprijs een belangrijke rol. Verkoop je bijzondere spullen dan kun je daar meer voor vragen. Orderchamp helpt retailers eenvoudig in contact te komen met merken. “Wij zijn een inkoopmarktplaats, waarmee winkels zich kunnen onderscheiden met unieke producten. Zo blijven ze relevant voor hun lokale klanten”, aldus CEO en medeoprichter Joost Brugmans.

Orderchamp wil de traditionele inkoopbeurzen vervangen. Een beurs kost relatief veel tijd en heeft een beperkt aanbod. Inkoop draait vaak om gut feeling. “Daarnaast krijgen kleine retailers vaak niet de beste condities, niet de beste inkoopprijs. De onderhandelingen gaan alleen maar over volume. Wij zorgen ervoor dat al die zaken op één platform komen, waarmee we een stuk schaalvoordeel creëren. Met inmiddels 15.000 winkels zijn we groter dan de grootste ketens en kunnen we veel betekenen voor die retailers en merken”, zegt Joost Brugmans.

“We willen geen rommelmarkt creëren”

Orderchamp ging in september 2019 van start in Nederland en België. De corona-lockdown begin dit jaar zorgde voor een kleine dip, maar inmiddels groeit het bedrijf stevig door en wordt er uitgebreid in Frankrijk en Duitsland. Eén van de pijlers van het succes is toelatingsbeleid. Niet iedere retailer of merk is welkom. Zo moeten retailers aantonen dat ze werkelijk een bedrijf zijn en iets van motivatie laten zien. “Aan de merkenkant zijn we wat strenger. We willen niet een rommelmarkt creëren, we willen echt een aanbod bieden wat winkeliers kan helpen. We doen onderzoek, we kijken naar trends en data. Daarmee helpen we retailers om hun volgende bestsellers te vinden.”

Conceptstores groeien

Orderchamp is op dit moment actief in zeven categorieën. Dat zorgt ervoor dat niet iedere retailer waarde kan vinden op het platform. “We willen echt een plek zijn waar de verticals die wij bedienen het ook echt fijn vinden om bij ons te kopen en dat ze ook genoeg kunnen vinden. Hoe sterker wij het aanbod maken, hoe interessanter is voor de doelgroep die wij bedienen.” Leuke, unieke, bijzondere producten kun je verkopen voor een goede prijs. En kopers komen er graag voor terug. “Er zal altijd een hele belangrijke rol zijn voor prijs-gedreven marktplaatsen. Maar er is ook een grote rol voor generatie Y en Z die karakter en het verhaal achter producten belangrijk vindt. Dus je zult zien dat aan de ene kant de Action, bol.com en Amazon doorgroeien, maar daarnaast groeien ook de conceptstores. Die beweging groeit harder op dit moment.”

“Menselijke intuïtie gecombineerd met data is de kracht”

Orderchamp leunt zwaar op techniek. “Techniek is onze kern. Het is de truc om de juiste producten aan de juiste retailers te laten zien. Dus we kijken naar interne data, koopgedrag van retailers en externe data zoals social media. Al die data integreren we in ons systeem waardoor we vraag en aanbod beter bij elkaar kunnen brengen. Wij zorgen ervoor dat onze retailers efficiënt kunnen inkopen, want ze kopen hopelijk alleen nog maar bestsellers. Menselijke intuïtie gecombineerd met data is de kracht. Wij voeden onze retailers ook met nieuwe producten waardoor we weer nieuwe datapunten kunnen verzamelen.”

Blijf de consument verrassen

Het platform kan trends zien ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan droogbloemen. Populair in Nederland en nu ook internationaal een hit. “Trends zijn tegenwoordig vaak trends voor twee of drie maanden. Dus ik zeg ook altijd tegen de retailers: zorg dat je ruimte houdt. Investeer niet alleen in de hardlopers of bekende merken, het is belangrijk dat je de consument blijft verrassen anders komt er niemand terug naar die winkel of naar die webwinkel.” Brugmans meent dat mensen op zoek zijn naar inspiratie in hun leven. Dat kan een winkel bieden. “Die beweging groeit en groeit alleen maar. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke barbershop. Die is weer terug. En daar draait het om klassieke vakmanschap en experience. Wat dat betreft staan we nog maar aan het begin.”

Zie hier het hele interview met Brugmans:

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.