Internet gebruikers dol op online tv-commercials?

10 juli 2007, 05:15

Uit onderzoek van NMA Magazine onder duizend deelnemers blijkt dat meer dan een derde van de internetgebruikers gek is op kijken naar merk tv-commercials online. Het onderzoek wijst uit, dat het tonen van een tv-commercial van 30 seconden (algemeen beschouwd als niet-effectief) wel degelijk potentieel heeft.

De resultaten laten zien dat de het kijken van een tv-commercial online meer effect heeft dan het kijken naar virale uitingen. Die werden door 70 procent van de respondenten genegeerd. Dat is logisch, volgens Dolf Kars, CEO van Videostrip. TV bestaat immers langer: televisiecontent heeft een ‘sterk verleden.’ Omgaan met virale uitingen moet nog worden geleerd.

Vreemde uitkomst, hoor. Ik had het idee dat sommige virals het juist ontzettend goed doen. Ik bedoel: Mentos, Volkswagen, en deze van Jeep (video, YouTube)? Het kan aan mij liggen, maar ik vind ze vaak veel leuker dan ‘gewone’ commercials.

Opvallend is verder, dat de meerderheid van de respondenten de video keek op de site van het merk zelf, en niet op bijvoorbeeld YouTube. Driekwart had nog nooit een commercial gekeken buiten de site van het product of merk. Ik ben zeer benieuwd naar de leeftijdsopbouw van de respondenten.

Lees in dit verband ook: Mentos opnieuw online actief en Betalen voor reclame: Adview van SPOT.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!