Internet dient vooral als informatiekanaal

18 oktober 2004, 12:16

Marketingonline.nl: Internet speelt een grotere rol als informatie-medium dan als rechtstreeks verkoopkanaal, aldus The American Interactive Consumer Survey uitgevoerd door Dieringer Research Group (DRG), die een jaar lang de on- en offline bestedingen van Amerikanen noteerde.

Uit een recent onderzoek van Online Publishers Association (OPA) blijkt dat maar liefst 76% van de ondervraagden de voorkeur geeft aan informatie via internet dan via andere media. De DRG-studie (pdf) toont aan dat men vervolgens wel de voorkeur geeft aan offline het produkt (of dienst) aan te schaffen. Online informatie leidt tot 70% meer aankopen offline dan online; 15% van de offline aankopen wordt beinvloed door online informatie.

Internet dient vooral als informatiekanaal

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Aanvullende gegevens uit hetzelfde (?) onderzoek van MarketResponse:

    Bijna de helft van de automobilisten kijkt eerst op internet voordat ze besluiten tot de aankoop van een nieuwe auto. Bij de aanschaf van gebruikte auto’s is internet nog belangrijker. Het is een van de bevindingen uit het onderzoek dat marktonderzoekbureau Marketresponse in opdracht van Loyalty Lab, e-Piphany en T-Systems hield onder ruim 200 automobilisten.

    De uitslagen van het onderzoek werden door marketinggoeroe Paul Postma gepresenteerd tijdens een automotive seminar in De Hooge Vuursche. Het onderzoek was toegespitst op de vraag hoe loyaal de automobilist is aan zijn automerk en aan zijn dealer.

    Het onderzoek toonde zonneklaar aan dat de automobilist zich actief oriënteert, voordat hij besluit tot aankoop van een nieuwe of gebruikte auto. Maar liefst 87% was van mening dat het loonde om te shoppen voor de hoogste inruilprijs. En 60% was bereid van dealer te veranderen als er € 500,- of meer inruil werd geboden. Een groot deel van de ondervraagden voelde een sterkere band met zijn dealer dan met het merk. 47% zou serieus overwegen om met de dealer mee te gaan als deze van merk zou veranderen. Overigens gaf maar liefst 54% aan nooit iets van zijn dealer te horen.

    Bron:

    Nieuwsbrief Target Interactive Marketing Group


    27 oktober 2004 om 10:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!