Internet of Things, de consument is er (bijna) klaar voor

23 september 2016, 11:00

Over het buzzword IoT (internet of things) wordt tegenwoordig steeds meer geschreven. Voor veel organisaties ligt de IoT-wereld nog aan hun voeten, maar maken ze nog lang niet gebruik van alle mogelijkheden die IoT kan bieden. Dat consumenten IoT nog niet massaal omarmd hebben, lijkt vooral een privacy-issue. Dat blijkt uit ons onderzoek ‘What’s Happening Online?’.

IoT wordt steeds populairder

In dit onderzoek geeft de meerderheid van de Nederlanders aan zich een leven zonder internet niet (meer) te kunnen voorstellen. Internet in huis is bijna net zo onmisbaar als gas, water en licht. Ook is men met steeds meer apparaten online.

Frequentie IoT in aantal berichten van 01-09-2015 tot 01-09-2016

Twee op de vijf Nederlanders (39 procent) hebben naast de telefoon, tv en tablet/laptop nog enkele apparaten aangesloten op internet. Jongeren (18-24 jaar) zijn hier al verder in; van hen heeft meer dan de helft een ander apparaat dat is aangesloten op internet (62 procent). Niet helemaal verrassend hebben vrouwen toch iets minder interesse in deze technische snufjes dan mannen (69 versus 49 procent).

Ook organisaties gebruiken steeds vaker de voordelen van IoT. Zo maakt bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam gebruik van een ‘slimme container’. Deze prullenbak communiceert naar de gemeente wanneer deze vol is en wanneer deze geleegd moet worden. Door deze technologie verminderde het aantal ophaaldagen en daarmee daalden de kosten.

Vodafone ontwikkelde afgelopen zomer de ‘Smart Summer’-bikini en -zwembroek. Deze zwemkleding bevat sensoren die de hoeveelheid UV-straling meten. Heb je lang genoeg in de zon gezeten? Dan ontvang je een berichtje op je telefoon als het weer tijd is om je in te smeren.

Maar IoT is ook in huis te vinden. Je kunt bijvoorbeeld met je mobiele telefoon je televisie en thermostaat bedienen. 17 procent van de Nederlanders maakt al gebruik van een mediabox om via internet programma’s naar de smart-tv te streamen.

Het IoT-gebruik groeit en dit zal naar verwachting alleen maar meer worden, omdat steeds meer consumenten de meerwaarde gaan inzien van IoT. Eenderde van de Nederlanders (34 procent) geeft aan te verwachten dat zij komend jaar meer apparaten te gebruiken die op het internet zijn aangesloten. Onder Digitieners (14-20 jaar) en millennials (21-35 jaar) is dit zelfs bijna de helft! Mannen verwachten komend jaar vaker meer met IoT te zullen doen dan vrouwen (39 versus 29 procent).

De keerzijde van IoT

Toch heeft het gemak en inzicht wat IoT aan consumenten kan bieden een keerzijde, namelijk privacy. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) geeft aan het gevoel te hebben minder privacy te hebben door de komst van internet. Ook maakt men (47 procent) zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet. Wie heeft er inzicht in deze data en wat gebeurt er precies mee? Worden de data aan andere bedrijven doorverkocht of staat het alleen op een server en wordt er niks mee gedaan? En zijn de data op een server wel veilig genoeg, zodat hackers hier niet bij kunnen?

De problemen van IoT kunnen verder gaan dan het hacken van data. Wat gebeurt er als je apparaten gehackt worden? Het is heel handig dat je onderweg je thermostaat aan kunt zetten, maar een gehackte ‘slimme thermostaat’ kan je duur komen te staan.

En ook ‘slimme stopcontacten’ kunnen voor ernstige problemen zorgen.

What’s in it for me?

Naast het aanbieden van leuke gadgets en apparaten kunnen bedrijven zelf ook hun voordeel doen met IoT. Met behulp van de informatie uit de slimme apparaten kan preciezer worden ingespeeld op het gedrag van consumenten. Ook kunnen persoonlijke advertenties getoond worden, waardoor marketing veel gerichter kan worden uitgevoerd.

Net als bij alle trends lopen jongeren voorop. Dit lijkt ook voor IoT de meest kansrijke doelgroep. Zij maken zich in vergelijking met oudere Nederlanders minder zorgen over hun online privacy.

Voorwaarde om consumenten mee te krijgen met IoT is dat zij de voordelen ervan duidelijk voor ogen hebben. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat het inzicht krijgen in je eigen gedrag financiële voordelen kan hebben of dat IoT veel gemak kan bieden.

Maar belangrijker is misschien wel dat je als bedrijf de angst voor inbreuk op online privacy wegneemt. Dit kan bijvoorbeeld door goede beveiliging te communiceren. Wees ook transparant over wat er met de verzamelde gegevens gebeurt, vooral als je je op oudere generaties richt. En maak de kans dat apparaten gehackt worden zo klein mogelijk. Mocht het toch een keer misgaan, zorg er dan voor dat je oplossingen paraat hebt.

Over het onderzoek

Het ‘What’s Happening Online’-onderzoek wordt al negen jaar achtereen uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en socialmediagebruik en ervaringen met dit medium. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder.

In totaal hebben 1.054 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef is representatief voor Nederlanders naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Ben je benieuwd naar het hele rapport, download hem hier.

Tessa de Kruijk
Junior marktonderzoeker bij Ruigrok NetPanel

Tessa de Kruijk werkt als junior marktonderzoeker bij Ruigrok NetPanel. Binnen dit full-service marktonderzoekbureau werkt zij voornamelijk aan online kwantitatieve projecten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!