Interactieve tv maakt groeispurt

2 maart 2003, 08:19

De interactieve televisie wordt de motor van een ware groeimarkt. Rondom deze apparatuur ontstaat een markt die in 2007 een omvang zal hebben van 3,6 miljard dollar. Dit blijkt uit een onderzoek van het Britse bureau Datamonitor.

Het succes van de interactieve TV, ofwel i-TV, zal voornamelijk worden bepaald door het spelen van spelletjes en het gokken. Vorig jaar werd rondom i-TV een schamel te noemen omzet gerealiseerd van ongeveer 300 miljoen dollar.

Inmiddels hebben een aantal tv-kanalen die zich op kinderen richten, met name Cartoon Network en Fox Kids, een strategie ontwikkeld voor interactieve spelen via de tv. Ook bij uitzendingen op ‘prime time’ zullen deze netten meer en meer interactieve diensten gaan aanbieden. Vooral in Groot-Brittanni? verwacht men veel van de mogelijkheid om via de tv te gokken. In plaats van naar het kantoor van een bookmaker te gaan, kunnen de tv-kijkers vanuit hun luie stoel een gokje wagen.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Eduys

    Dit soort prachtige cijfers hoor ik al 5 jaar lang. Ik volg deze markt reeds, door persoonlijke interesse in OpenTV, al jaren.

    Alles staat en valt echter bij de wijze waarop deze interactieve televisie bij de consument thuis wordt binnengebracht. Je hebt hier te maken met een machtsstrijd tussen de kabelleveranciers (Casema, UPC, Essent), de contentaanbieders (Microsoft, AOL, Televisieproducenten), de hardware- en softwareontwikkelaars (OpenTV, Liberate, Microsoft). Het is een strijd die al jaren gaande is. Het model dat op dit moment redelijk werkt is die in Groot Brittanie. Hier heeft de overheid een belangrijke stimulans gegeven door de opzetkastjes te subsidieren en in wetgeving vast te leggen dat naar ik meen, in 2008 alle televisieuitzendingen digitaal moeten plaatsvinden.

    Edwin


    3 maart 2003 om 07:38
    media

    Interessant, heb je referenties naar het model in de UK?


    3 maart 2003 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!