Intelligente vragen in een sollicitatiegesprek

13 voorbeelden van discussie topics en conversation starters, waardoor je iets leert over je gesprekspartner.

28 juli 2022, 11:00 2138 x gelezen

Eigenlijk best hilarisch hoe een infographic van het Bredaase Resume.io via de nieuwsbrief van het oer-Amerikaanse Marketingprofs uiteindelijk een dicussietopic werd op de M!-redactie, maar hoe gaan die dingen. Eerder was hij ons ontgaan. Lotte van Rijswijk frommelde dit voorjaar een vermakelijke visual en artikel in elkaar waarin voorbeelden worden gegeven van lastige vragen die je worden gesteld door succesvolle zakelijk leiders en hoewel vooral die van Elon een baard heeft van een gepensioneerde kluizenaar, zitten er ook een aantal briljantjes tussen.

Niet alleen om eventueel te stellen aan een sollicitant, maar ook om over na te denken bij zelfreflectie. Onbewust ga je ze namelijk beantwoorden als je ze leest. Het zijn soms ook mooie converstation starters voor een kennismakingsgesprek met een nieuwe collega.

En net als in iedere bedrijfstak is het speuren naar en vinden van talent een soort ‘chef sache’ geworden door het schreeuwend tekort aan álles, dus ook goeie marketeers. We moeten allemaal een beetje HR-talent ontwikkelen, al was het maar om dierbare collega’s vast te houden. Wanneer slimme leiders lastige vragen stellen, zijn ze meestal meer geïnteresseerd in hoe je aan je antwoord komt dan in de vraag of je ‘m goed beantwoord – voor zover dat al mogelijk is. Ze proberen je niet te misleiden; ze hebben ook in die stoel van de sollicitant gezeten en ze hopen dat je antwoord zal kunnen aantonen dat je perfect past bij je droombaan. Resume.io zette 13 tot nadenken stemmende voorbeelden van dergelijke vragen van topbazen onder elkaar, compleet met analyse, tip en bronvermelding.

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!