Instant Net de oplossing voor het ‘zooitje van Startpagina’?

23 oktober 2004, 06:40

Aanstaande maandag lanceert International Branding Technologies (IBT) Instant Net, een gratis toolbar voor Internet Explorer 6. Na installatie zit Explorer vol met gratis banners, buttons en sponsored links. Geweldig, want laten we eerlijk zijn, wie wil dat nu niet?

Instant Net de oplossing voor het 'zooitje van Startpagina'?

Uiteraard heb ik Instant Net zelf ook gedownload (11 Mb!), geinstalleerd en getest. De belangrijkste functionaliteiten op een rijtje:

  • IBT heeft een samenwerking gesloten met partijen als Elmar Reizen, Ricardo.nl, 9292, Vacaturebank, Vergelijk.nl, Wehkamp, Kijkshop, Overture en Lycos. Links naar deze partners zijn op verschillende plaatsen terug te vinden waarvan de belangrijkste in de extra toolbar dat is geinstalleerd in Explorer (A).

  • De partners hebben de mogelijkheid om een (of meerdere?) banners te plaatsen. Wat je ook doet, deze banner blijft altijd in beeld (B).

Via de extra toolbar (A) zijn diverse andere functionaliteiten op te starten:

  • Zo vind je aan de linkerkant een aantal ‘handige’ functionaliteiten zoals een popupkiller (behalve eigen popups?) en het programma Observe waarmee ouders het surfgedrag van hun kroost in de gaten kunnen houden (en bedrijven hun werknemers?) (C).

  • Onder de adresbalk verschijnen een aantal extra tabs waarmee toegang wordt verkregen naar diverse links in categorieen als informatie, communicatie, nieuws, amusement, reizen, geld, shop, diensten en interessant (D).

  • Via een popup heeft men de beschikking over I-Radio, een webradio met dertig Nederlandse en Belgische internetzenders (E).

  • Tot slot een nieuwsticker waarvan de nieuwsbron door de gebruiker is te selecteren uit een beperkt aantal bronnen (F).

IBT geeft zelf al aan dat het alleen geschikt is voor Windows waarop Internet Explorer 6 en WMP 9 is geinstalleerd. Verder blijkt het niet te werken in beschermde netwerkomgevingen. Vraag me dan ook af hoe men denkt om binnen drie ? vier maanden 500.000 gebruikers te krijgen.

Aad de Groot, een van de initiatiefnemers, vergelijkt Instant Net met Startpagina maar dan een met alleen maar A-merken. De informatie op Startpagina is volgens De Groot ‘een zooitje’. “Alles wat er bij ons op zit heeft kwaliteit. Of het nu om nieuws, routeplanners of het checken van domeinnamen gaat.”

Kansloos product of de e-commerce killerapp waar we in Nederland op zitten te wachten? Oordeel zelf, er zit een uninstall-optie bij die voor mij prima werkte!

Via:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    mangold

    Leveren ze er ook meteen nog wat addware, spyware en extra lekken bij? Dan wordt ’t geheid een hit! 😉


    23 oktober 2004 om 09:27
    E Maas

    HAHAHAHA, laat ik nou nét een aantal weken geleden een strakke e-mailwisseling hebben gehad met de marketingmanager van webwereld vanwege mijn constatering van het foute-tracking-cookie “double-click” dat gratis op je computer wordt geïnstalleerd als je naar webwereld surft !!!

    Ben ik even blij dat ik goede antispyware-software heb meedraaien die me behoedt tegen dit soort amateuristische ongein 😉

    Wel vervelend voor al honderdduizenden nietsvermoedende bezoekers en gebruikers die compleet met IP-nummers overal ter wereld getraceerd worden dankzij webwereld. (Overigens kan ik nóg wel een paar hele grote jongens opnoemen die hetzelfde doen, wat dachten jullie van Nedstat?, of onze eigen vertrouwde detelefoongids.nl?)

    Misschien is een cursusje eerlijk zaken doen een ideetje voor deze supermarketeers?


    23 oktober 2004 om 11:37
    media

    Wedden dat ze over 4 maanden roepen dat er meer dan 500.000 internetgebruikers de software hebben gedownload? Vergeten ze voor het gemak natuurlijk even al die mensen die het ook weer hebben gedeinstalleerd.

    Pikant detail, ze hebben het over een startpagina met alleen maar A-merken. En raad eens wie er tussen de links staat? Nee helaas, geen MarketingFacts; maar wel Geenstijl!? Nou, gefeliciteerd GS, jullie zijn vanaf vandaag een A-merk!


    23 oktober 2004 om 14:06
    Paul

    pff… die A-merken is zeker afkorting voor:

    a) Actie merken

    b) Achterhaalde merken

    c) Angstvallige merken

    d) Afgeprijsde merken …?


    23 oktober 2004 om 15:19
    E Maas

    Hahaha, weet GS ook van die link?

    Dat wordt nog lachen in de toekomst voor een slimme afzijdige toeschouwer (ik dus).

    Ik denk dat pitbull GS nog in heel wat kuiten gaat bijten 🙂


    23 oktober 2004 om 16:08
    media

    Ongelooflijk wat een blunder(s) maar helemaal hilarisch is de slotopmerking van De Groot waarin hij aangeeft niet verrast te zijn door reacties op WebWereld en Geenstijl: “Met alle respect, maar het zijn altijd dezelfde mensen die zich laten horen. Ik beschouw ze als de hangjongeren van het web. We waren daar wel op voorbereid.”

    Pardon?


    25 oktober 2004 om 09:59
    Anders

    Komt hier opeens een spreekwoordje opborrelen. Iets met the hand that feeds you en bijten.


    25 oktober 2004 om 10:23
    E Maas

    Hangjongeren?

    Hoeveel jonge snelle ventjes zou hij zélf achter de computer hebben zitten die snelle malware toejuichen en zich niet bekommeren om het vertrouwen dat mensen in hen stellen?

    Ze zouden door diezelfde KLPD eveneens vervolgd moeten worden voor het inbreuk maken op iemands privacy en goederen(harde schijven) door misleidende en onvolledige informatie te verschaffen over hun diensten, het is nog nét niet crimineel (of juist nét wel?).


    25 oktober 2004 om 12:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!