Inkomsten van kinderen en jongeren dalen

15 september 2005, 11:00

De uitkomsten van Jongeren 2005, de achtste editie van het Jongeren-onderzoek, worden vandaag door Qrius vrijgegeven voor niet-participanten.

De highlights voor 2005:

  • Inkomsten van kinderen en jongeren dalen met 14%
  • Kinderen en jongeren zijn gelukkig, maar hun zorgen nemen toe
  • Toenemende populariteit van MSN en games zet gebruik andere media onder druk
  • Inkomsten van kinderen en jongeren dalen met 14%

    Tussen 2003 en 2005 zijn de eigen inkomsten van kinderen en jongeren met 14% afgenomen. In 2003 hadden kinderen en jongeren van 6 t/m 24 jaar nog ruim 14,4 miljard euro aan inkomen, nu is dat 12,5 miljard. De belangrijkste reden hiervoor is dat jongeren minder werken: ze hebben minder bijbaantjes en ?echte? banen en werken ook minder uren. De inkomsten gaan in alle leeftijdsgroepen achteruit.

    Op dit moment verdienen kinderen en jongeren gemiddeld de volgende bedragen netto per maand:

    6 – 11 jaar: ? 13,50

    12 – 14 jaar: ? 44,40

    15 – 19 jaar: ? 236,90

    20 – 24 jaar: ? 799,50

    De netto inkomsten van alle kinderen en jongeren van 6 t/m 24 jaar komen uit op ruim 12,5 miljard euro.

    Kinderen en jongeren zijn gelukkig, maar hun zorgen nemen toe

    Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren gelukkig zijn. 79% van de jongeren van 12 t/m 29 jaar geeft zichzelf een rapportcijfer 7 of hoger. En 82% geeft zijn of haar eigen leven een rapportcijfer 7 of hoger. ?Maar? 9% geeft een onvoldoende.

    De zorgen van jongeren nemen echter toe. Ze hebben last van de recessie. Verder heeft de moord op Theo van Gogh veel invloed op jongeren gehad, zeker in de grote steden. Veel jongeren vragen zich af hoe ze in een multiculturele samenleving het best met andere groepen kunnen samenleven, die ze bijvoorbeeld tegenkomen op school en in het uitgaansleven. Dan is er de dreiging van terrorisme, en maken veel jongeren zich zorgen over het milieu en de teloorgang van de verzorgingsstaat.

    In het voorjaar van 2005 publiceerde McKinsey het onderzoek ?21 minuten?. Dit onderzoek gaat over de verwachtingen die Nederlanders van de toekomst hebben. E?n van de resultaten was dat 70% van de ondervragen verwacht dat ?de volgende generaties? minder gelukkig zullen zijn dan nu. Uit Jongeren 2005 blijkt dat de volgende generatie zelf optimistischer is. Ze willen zich ook inzetten om de problemen, die ze signaleren, aan te pakken, ook al weten ze niet precies hoe. Een citaat: ?Het zou wel erg passief zijn als je al die dingen zo maar op je af laat komen, zonder iets te doen.? (Vrouw, 21 jaar).

    Toenemende populariteit van MSN en games zet gebruik andere media onder druk

    Jongeren 2005 laat ook zien dat het mediagebruik van kinderen en met name jongeren in de afgelopen twee jaar aanzienlijk is veranderd. Door het toegenomen gebruik van MSN en van games komen media zoals TV en radio onder druk te staan. Ook krijgt mobiele telefonie voor middelbare scholieren een andere functie. Er wordt minder vaak en minder lang gebeld en er wordt meer gebruik gemaakt van SMS.

    Erik van Roekel
    Product Owner Chatbot bij ING

    Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

    Categorie
    Tags

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!