IM This!

26 november 2005, 12:40

IM This!

Op websites en weblogs staat vaak onder newsitems ‘e-mail dit door’ en ‘print dit artikel’. Vanaf nu kunnen we ook een artikel via MSN Messenger onder de aandacht brengen met ‘IM dit’.

Op het moment dat iemand kiest voor ‘IM This’ verschijnt er (in mijn geval) een MSN Messenger popup met daarin het lijstje van buddy’s die op dat moment online zijn. Nadat je iemand selecteert, ontstaat er direct een chat sessie met daarin de link naar het artikel als uitgangspunt. Binnen de MSN Messenger sessie verschijnt er een extra window (zoals bij een game, zoals Eccky) waarin het item te zien is.

Ik ben benieuwd wanneer we op deze wijze een nieuw automodel aan anderen kunnen tonen, of een gadget of een huis of .. Moet je nu eens kijken! En dan meteen de reactie zien van de anderen.

De komende jaren convergeren alle media met een batterij, stekker of accu. Er blijven twee types electronische berichten over: direct en uitgesteld. En dat voor tekst, spraak en beeld. SMS, IM en telefoonoproepen integreren in het directe bericht. Niemand heeft het over een paar jaar nog over ‘SMS’. Voicemail, e-mail zijn uitgestelde berichten. Vanuit een game of televisiecontent kunnen we iemand direct uitnodigen die na het accepteren direct in een totaal andere omgeving belandt. ‘IM This’ is een stapje in die richting: je trekt iemand direct in een andere omgeving.

update 17:16, extra venster nog even uitgelegd

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Anders

    Leuke optie, kan zeker wat toevoegen. Het wachten is op standaarden en standaard-implementaties zodat dit soort zaken gangbaar wordt zonder dat de consument er mee wordt overspoeld. Content wordt er immers niet duidelijker op nu ze steeds vaker gepaard gaan met zaken als print-knoppen, email-opties, blog-this-opties, im-this-opties, trackbacks, tags, channels, ratingsystemen en permalinks.

    Iets anders: hoe uitgesteld is email? Mensen worden via bv. hun mobiel 24 uur per dag bereikbaar per e-mail. De tijd dan e-mail een maal per dag wordt opgehaald is al achter de rug. Het medium fungeert steeds meer zoals SMS dat doet of ICQ-berichten dat deden: direct, maar zonder dat je meteen hoeft te reageren.

    Ik denk dat juist die tussenvorm van communicatie steeds meer in zwang zal raken omdat mensen gewoon niet overal meteen op kunnen of willen reageren.


    26 november 2005 om 14:19
    ErwinVanLun

    Eigenlijk geef je bij berichten gewoon aan:

    -no matter what you do: dit moet je NU weten, en ik wil ook direct respons (bij e-mail is dat niet zo)

    -dit is heel erg belangrijk, zodra je tijd hebt, kijken!

    -dit is belangrijk

    -dit is belangrijk, als je er vandaag maar naar kijkt

    -enz.

    Je hebt idd gelijk. Berichten zijn altijd direct te zien. Het gaat meer om de respons die wordt verwacht: directe reactie of uitgestelde reactie.


    26 november 2005 om 15:21
    yvoschaap

    Ik mis een url naar de pagina….


    26 november 2005 om 20:56
    ErwinVanLun

    @Yme. Een gedragscode voor Messenger zal er ongetwijfeld ontstaan. In het begindagen van e-mail kreeg ik de hele dag door de meest geweldige e-mailtjes. Dat lijkt nu een beetje voorbij. Ik weet dat bvb kettingbrieven het nog steeds goed doen, maar IK krijg ze zelden. Blijkbaar weten mijn contacten me goed in te schatten. En met Messenger zal (ook met IM this) iets dergelijks ook zeker ontstaan.

    Bij Messenger is naar mijn idee de code sowieso nog niet helemaal volwassen, ook nog niet voor ‘gewone’ oproepen. Veel mensen zetten hun status op ‘Afwezig’ terwijl ze er wel zijn. Gewoon als ze even geen zin hebben in oproepjes of superdruk zijn. Ook telt mee dat bijna niemand echt ‘always on’ is. Wanneer iemand zich aanmeldt bij Messenger, dan kan iemand anders dat zien, en meteen reageren. Dat kan flink irritant zijn. Je meldt je aan en je krijgt meteen drie chatsessies. In een tijd waarin iedereen echt altijd ‘on’ is, reflecteert onze online status ook echt wat we aan het doen zijn en kunnen we dat geselecteerde groepen laten weten. Dan kan ook de gedragscode volwassen worden.


    27 november 2005 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!