Ik las een boek over webcare en dat was top

18 december 2015, 12:00

Uitgelezen: Webcare in de praktijk door Antina van der Veen-Meijer

Laatst las ik ergens iets over een eeuwige student die zo lang over zijn scriptie deed, dat zijn begeleider hem na vijf jaar moest mededelen dat de wetenschap inmiddels had bewezen dat zijn scriptie-onderwerp aantoonbaar niet bestond. In de woorden van de charmante vrouwelijke collega in Office Space: “Sounds like somebody had a case of the Mondays!

Ook ik had ooit grote moeite met het afronden van mijn scriptie. Het was ook wel een uitdaging: in de tijd van ponyplaatjes op Hyves proberen aan te tonen dat bedrijven ‘op socialemedia moesten’. Studieboeken op dit gebied waren er nog niet en blogs, whitepapers en keynotes werden uiteraard niet geaccepteerd als geverifieerd bewijsmateriaal. Was mijn studententijd maar nu geweest, want Webcare in de praktijk brengt hierin verandering!

Top en flop liggen dicht bij elkaar

De ontwikkelingen in online en social gaan zo hard, dat gedrukte boeken binnen dat domein al verouderd zijn op het moment dat de schrijver eraan begint. Met die scepsis ontving ik dus het boek van Antina. Een boek over webcare? Hoe ver zou dat al achterlopen? Nou, ik ben een vooroordeel armer. Wat een topboek!

Nee, ik krijg geen zak geld in ruil voor een positieve review. Wat zomaar zou kunnen (puur hypothetisch dan hè), aangezien Antina wel eens samenwerkt met Upstream, het bedrijf van voormalig Marketingfacts-eindbaas Marco Derksen. Het laatste verklaart wel de hoge kwaliteit van het boek: Upstream heeft wat dat betreft nog nooit teleurgesteld, integendeel!

Leuk joh, maar nu even over het boek

Wat meteen opvalt aan Webcare in de praktijk, zijn de zeer recente voorbeelden uit de praktijk. Waarschijnlijk vlak voor het ter perse gaan van het boek nog aangeleverd. Slim! Ook de voorbeelden van ‘bedrijven-die-het-snappen’ zijn raak.

Antina heeft een erg prettige manier van schrijven. Zo prettig dat het boek op mijn nachtkastje belandde (dat is een unicum) en ik het binnen twee avonden uit had (doorgaans doe ik daar gemiddeld twee jaar over). De goede indruk wordt qua grondigheid, volledigheid en betrouwbaarheid al heel snel gewekt met duidelijke, onderbouwde definities, achtergrond van en redenen voor webcare.

Waar ik ook heel blij van word, is het feit dat pro-actieve webcare en communities apart worden genoemd. Tenslotte allebei een vak apart. In hoofdstuk twee, kopje ‘Klachten afhandelen’ heb ik rechtop in mijn bed staan springen al roepend: “Ja, klopt! Zo, die zit!”. Dat stukje pleit namelijk voor het afhandelen van klachten op het door de klant in eerste instantie gekozen medium. Iets wat 99,9 procent van de Nederlandse bedrijven niet doet: “Hoi Manoah, dank voor je tweet, mail ons even op…”.

Conclusie

Is er dan echt niks aan te merken op dit boek? Nou, er stond ergens een keer het woord ‘de’ te veel. Wanneer je je registreert, zou je een digitale versie van het boek moeten krijgen. Uiteindelijk kom je op een vooroorlogse website (geoptimaliseerd voor Netscape Navigator) uit waar je alles kunt vinden, behalve de digitale versie van het boek. En de vierkante kaders in het boek worden voor verschillende doeleinden gebruikt, waardoor het onduidelijk wordt wat je nu precies leest. Maar dat zijn details.

Webcare in de praktijk is een veelzijdig en volledig boek: het biedt instapkennis, maar voorziet ook in de finesses die van een zesje een dikke negen maken. Dus weet je niks van webcare af en wil je ermee starten? Koop dit boek. Doe je al een tijdje webcare, maar wil je je kennis naar een hoger plan tillen? Koop dit boek. Hoe dan ook: koop dit boek. Je mag het ook van mij lenen, maar ik wil het wel terug. Dan zet ik hem snel weer in de ‘verplichte kost-sectie’ van mijn boekenkast.

Manoah Klaasse
Social media pro @ bij Manoahklaasse.com

Manoah is een social media pro uit Amsterdam die ook verstand van video en big data heeft. Hij helpt bedrijven de mindset van social media (van zenden en verkopen naar dialoog en transparantie) te koppelen aan de belofte van marketing automation: de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats, in de juiste context. Is verder gek op vreemde combinaties en gegrilde dorade.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Antina van der Veen

    Dank Manoah, ik voel me vereerd met zo’n mooie recensie. En ik zou geen goede webcarepro zijn als ik niet onmiddellijk zou reageren op je puntjes van kritiek. Die digitale versie van mijn boek ga ik meteen voor je regelen en bij een volgend boek zal ik nóg beter checken of er geen type- en stijlfouten worden gemaakt.


    18 december 2015 om 12:25
    Astrid Stellingwerf

    Zeg Manoah, geblinddoekt is anders ook met twee d’s hè.


    18 december 2015 om 22:41
    Manoah Klaasse

    @Antina you’re welcome, en dank!

    @Astrid Nou ja zeg! Inderdaad! Daar hebben dus ook al hele volkstammen (pun intended) overheen gelezen, incl ik. Thnx!


    19 december 2015 om 06:48
    Jaap van de Putte

    Dank voor je goede en leuke recensie. Ik heb de digitale versie gelijk gekocht. Tip: ga niet naar de antieke site van Van Duuren, maar naar managementboek.nl (nee ik heb geen link met ze 😉 ), want daar kun je ook de digitale versie downloaden.


    19 december 2015 om 14:39
    Manoah Klaasse

    Goeie tip Jaap, dank!


    20 december 2015 om 04:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!