Iedereen is een journalist (of zou dat moeten zijn)

21 maart 2013, 12:59

Een preview op de eerste masterclass van Marketingfacts Updates

Als eerste een sessie mogen verzorgen in de reeks van Marketingfacts Updates, spannend. En wat gaan mijn collega Freek Janssen en ik je dan vertellen om je bij te praten over online PR & branding? Hoe marketing- en communicatieprofessionals tegenwoordig allemaal journalist kunnen én moeten zijn om hun eigen verhaal of dat van de organisatie ten gehore te brengen, natuurlijk. We geven hier alvast een klein voorproefje hoe een marketeer ook brand journalist kan worden.

Goed verhaal

Een goed verhaal heeft bij PR altijd centraal gestaan, samen met de relaties met journalisten. Maar met de tijd is het karakter van het verhaal veranderd, het gaat om storytelling en niet meer om de lancering van versie 5.11 of het verhaal van de oprichters die zijn begonnen op een zolderkamertje. De zoektocht naar een goed verhaal draait om het ontdekken van je awesomeness.

Nou hoeft dat niet meteen een sexy verhaal te zijn, maar juist een onderwerp dat voor jouw doelgroep er écht toe doet. De kern van dit verhaal kun je vervolgens wel op een sexy of interessante manier brengen. Hoe? Door bijvoorbeeld een Rock&Roll-omgeving te maken voor SAP-experts of door een kanaal op te richten dat zich o.a. focust op het verhaal achter de schermen wat voor veel mensen tot de verbeelding spreekt.

Toon

Waar een ‘traditionele’ journalist zijn eigen toon of benadering zoekt in artikelen of interviews, is het voor een brand journalist online zaak de juiste toon aan te slaan: niet te wervend, niet te neutraal. Neem stellingen in waar mensen het mee oneens kunnen zijn, nodig desnoods je 'tegenstanders' uit om online de discussie met je aan te gaan. Hoe kwetsbaarder je je opstelt, des te geloofwaardiger en relevanter je bent. En nee, een brand journalist komt niet met verkoopboodschappen tussendoor.

Inhaken

Inhaken op de actualiteit is populair en een goed middel om onder de aandacht te komen. Maar laat je niet leiden door de waan van de dag om alleen maar grappig te willen zijn. Daar prikt je publiek zo doorheen en levert je enkel schade en schaamte op.

Probeer juist snel in te springen op de actualiteit en belicht deze vanuit een nieuw perspectief. In plaats van bijvoorbeeld nóg een artikel over het valsspelen van een fietsende Texaan, bekijk je dit niet als wielerfan maar vanuit een PR-perspectief.

Uiteindelijk zijn er nog meer stappen te ondernemen die van je bedrijf, collega’s of van jezelf een perfecte journalist maken. Die andere stappen? Die vertellen wij je in ons verhaal tijdens Marketingfacts Updates op 2 april. Tot dan!

Marketingfacts Updates

Gijs Moonen en Freek Janssen zijn twee van de sprekers tijdens de Marketingfacts Updates-masterclass over online PR & branding op 2 april a.s.. Dat is de eerste in het programma van 14 masterclasses waarin je door experts en topmarketeers van o.a. Vodafone, Wehkamp, Deli XL, IBM, NS, Philips, Sanoma, Ziggo en dus MCB wordt bijgepraat over alle aspecten van online marketing.

Zie de website van Marketingfacts Updates voor het programma en schrijf je vandaag nog in!

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Annelies Verhelst

    Wat is het verschil met een blogger? Behalve dat je als brand journalist ingehuurd wordt door een merk? Overigens vind ik brand journalist als term nogal afbreuk doen aan de ‘echte’ journalist. Ik zou het zelf gewoon content marketeer noemen ;-). Bijvoorbeeld. Ik denk dat de journalisten die ik ken heel erg boos worden van de term brand journalist.


    21 maart 2013 om 15:14
    Jelle

    Een brand journalist? Laat me niet lachen. Gaat die dan ook onafhankelijk en kritisch over het merk waarvoor hij of zij is ingehuurd schrijven? Dacht het niet. Oftewel, dit is gewoon een verkapte term voor content marketeer (wat op zich ook al een verkapte term is). Zoals Annelies zegt, deze term doet afbreuk aan de echte journalist.


    21 maart 2013 om 21:27
    Ralf

    Maar wat is dan een ‘echte’ journalist?

    Brand journalist lijkt me toch niet zo onduidelijk.. het is een journalist/ verslagever die werkt voor een merk.

    Hoe weet ik nu zeker dat een ‘echte’ journalist onafhankelijk is? Wat zijn de motieven dan van zijn verslag of reactie?


    4 april 2013 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!