iDEAL bij 60% internetconsument onbekend

27 januari 2006, 08:36

Ik verwees gisteren al in de reacties op dit weblog naar een artikel in De Telegraaf over de bekendheid van iDEAL bij de internetconsument. Vanmorgen kreeg ik het persbericht van Kortingswinkel.nl met daarin de details.

Het grote succes van iDeal blijkt vooralsnog uit te blijven. Slechts 15% van de internetconsumenten is bekend met het online betalingssysteem dat in oktober 2005 is ge?ntroduceerd. 25% van de ondervraagden heeft er wel eens iets over gehoord, maar heeft geen idee hoe het werkt. Ruim 60% van de ondervraagden geeft aan nog nooit van iDeal te hebben gehoord. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gedaan door internetwinkel Kortingswinkel.nl onder 512 internetconsumenten.

Volgens Edzard Gelderman, directeur Kortingswinkel.nl, zijn de resultaten teleurstellend te noemen. “De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben ge?ntroduceerd blijven achter bij de promotie ervan. Dit is opvallend omdat het ook een manier is om het goedkopere internetbankieren te promoten. Daarnaast is een betere naamsbekendheid van iDeal natuurlijk ook goed voor de gehele online sector.”

Een groot aantal van de ondervraagde internetconsumenten is van mening van te voren onvoldoende te zijn ingelicht over de komst van het nieuwe online betalingssysteem. Slechts 10% geeft aan goed ge?nformeerd te zijn tegenover ruim 76% dat aangeeft hier helemaal niet over te zijn ge?nformeerd. Opvallend is ook dat het kleine percentage mensen dat wel op de hoogte is gebracht van iDeal dit vooral via een andere bron heeft vernomen dan de bank. Over de hele linie heeft 75% van de ondervraagden niets gemerkt van promotie door de banken. De Postbank komt er in het onderzoek relatief gezien nog het beste af qua informatievoorziening richting de consument gevolgd door de Rabobank en de ABN Amro Bank. Het merendeel geeft aan te zijn ge?nformeerd via internet in het algemeen (55%) en door de internetwinkels waarbij ze regelmatig winkelen (20%).

Twijfels over veiligheid iDeal

Dit onderzoek en ook andere onderzoeken wijzen uit dat veel consumenten online winkelen nog vermijden, omdat men het online betalen niet vertrouwt. Slechts 11% van de internetconsumenten denkt dat het betalen via iDeal veiliger is dan andere betaalmethodes. 45% is het er deels mee eens dat iDeal veiliger is, terwijl ruim 40% denkt dat iDeal niet veiliger is dan andere betaalmethodes.

Gelderman: “Via onze telefonische klantenservice informeren we onze bezoekers constant over iDeal. Het gaat dan vaak om een eerste kennismaking, men heeft geen idee wat het is of hoe het werkt. Als financi?le autoriteit dienen juist de banken een voortrekkersrol te spelen in het promoten van het veilige iDeal-systeem. Ze zijn nu veel te afwachtend. Dat is Jammer, want het is een erg goed systeem.”

Geen verband tussen toename internetaankopen en komst iDeal

Bijna 40% van de ondervraagden geeft aan de komende 6 maanden naar verwachting meer aankopen te zullen doen via internet. Gelderman: “Met deze forse verwachte toename zit internetwinkelen nog steeds in de lift. Echter, dat door de komst van iDeal internetconsumenten hogere bedragen per product zullen uitgeven wordt vooralsnog niet bevestigd door het onderzoek.” Ook verwacht het merendeel (65%) van de respondenten de komende 6 maanden niet meer online aankopen te doen vanwege iDeal.

Bron:

Persbericht Kortingswinkel.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Anders

    Tsja, ik vraag me al sinds de introductie af waar de grote landelijke campagne blijft. Heb een paar banners gezien op internet en daar blijft het bij. Een gemiste kans, zowel voor de banken als voor het bedrijfsleven.


    27 januari 2006 om 15:12
    venturo

    Ik krijg een beetje boel het chipknip gevoel bij dit bericht.


    27 januari 2006 om 15:17
    Petra de Boevere

    Heb een paar maanden geleden een presentatie bijgewoond van een ING-man. Het lijkt interessant voor de kleine webshophouder alleen voor zijn webshop een aparte rekening bij ING te openen, omdat die het voordeligst is met zijn Ideal Tarieven. Ga eens vergelijken, het scheelt echt honderden euri’s. Maar goed, als de consument het niet kent wordt het nooit wat.


    29 januari 2006 om 20:27
    theo

    Je moet als webwinkelier ook de naam iDeal ook niet vooropstellen. Plaats de logo’s van de 3 deelnemende banken en zet hierbij: betaal nu _direct_ via uw internetbankieren account bij deze banken.

    De eerste dag dat wij dit online hadden werden al 10% van de betalingen via iDeal gedaan. Percentage ligt momenteel op 15% na 3 weken.

    De implementatie van de banken is trouwens te ingewikkeld, vind een goedkope PSP (wij hebben buckaroo.nl) is nauwelijks duurder en je hebt minder kopzorgen aan de technische afhandeling


    11 februari 2006 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!