iBeacon zorgt voor sterke groei van location-based marketing

20 mei 2014, 13:00

Markt voor location-based advertising groeit naar 10,7 miljard euro in 2018

Volgens een rapport van analist Berg Insight gaat de wereldwijde markt van realtime location-based advertenties van 1,2 miljard euro in 2013 naar 10,7 miljard euro in 2018 toenemen. Dit is een verwachte jaarlijkse groei van 54 procent voor deze opkomende vorm van adverteren. De groei is met name te danken aan de snelle adaptatie van iBeacon-technologie, die vorig jaar door Apple is geïntroduceerd.

Met deze groei is het aandeel van location-based advertenties 38,6 procent van de mobiele advertentiemarkt in 2018. Location-based advertenties zijn daarmee 7 procent van de totale wereldwijde digitale advertentiemarkt en 2 procent van het totale marketingbudget.

Er wordt in 2014 een sterke toename van iBeacon-oplossingen verwacht door senior analist Rickard Andersson. iBeacon en de Bluetooth Low Energy-standaard hebben het wegkwijnende bluetooth-marketing weer nieuw leven ingeblazen, aldus Andersson. De implementatie door retailers als Macy’s, Tesco, Walgreens en American Eagle, gecombineerd met investeringen van technologiebedrijven als PayPal, Qualcomm en Texas Instruments en startups als Estimote, Swirl en Shopkick, zorgen mede voor deze snelle adaptatie in de markt.

iBeacons bij de drogist

Drogisterijketen Walgreens kondigde vorige week aan met iBeacons te starten bij het merk Duane Reade in New York. Met de iPhone-app van de drogisterij richt het keten zich in eerste instantie op aanbiedingen gebaseerd op historische data van de klant en contextuele aanbiedingen of informatie wanneer de klant een koopbeslissing maakt. In tweede instantie wordt tevens het loyalty-programma gekoppeld.

Bron afbeelding: iTunes

Doordat gemeten kan worden hoe klanten door de winkels lopen en waar ze veel tijd besteden, komt er steeds meer informatie hoe de klant de winkel beleeft. De verwachting is dat deze informatie wordt gebruikt om de winkels verder te verbeteren.

Nederland loopt (nog) achter

Ondank de verwachte wereldwijde groei zijn er nog geen grote projecten in Nederland te melden. Inmiddels wordt in Nederland bij Tulpenland en het Groninger Museum gebruikgemaakt van iBeacon-technologie. De eerste uitrol bij retailers laat nog op zich wachten. Deze lijkt wel aanstaande, gezien de berichten dat V&D, Praxis en Albert Heijn de mogelijkheden momenteel onderzoeken. En dat is niet vreemd, want met een goede mobiele internetdekking en de vele smartphonegebruikers in Nederland, hebben wij hier de juiste ingrediënten om met iBeacon te experimenteren.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!