• Mobile
    wordt gesponsord door

Nederlandse retailers lopen nog niet warm voor iBeacon

Ondanks de populariteit is iBeacon nog niet in Nederlandse winkels terug te vinden

Nederlandse retailers lopen nog niet warm voor iBeacon
, inBeacon
@remcobron

In september 2013 kwam de iBeacon-technologie op de markt. Inmiddels is iBeacon-technologie in Amerika uitgerold in alle Apple Stores, 150 Safeway-supermarkten, Macy’s-warenhuizen en honkbalstadions. Maar in Nederland blijft het nog angstvallig stil rondom iBeacon-experimenten in de retailindustrie.

Wat is iBeacon precies?

iBeacon is de verzamelnaam voor apparaten die een bluetooth low-energy-signaal (BLE) uitzenden. Een smartphone kan dit BLE-signaal gebruiken om nauwkeurig de afstand te bepalen van de smartphone naar de uitzendende iBeacon. Dit kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld om een klant die een winkel binnenloopt te begroeten met een pushbericht, maar ook voor betalingen en zelfs om een soort indoornavigatie mogelijk te maken.

Anders dan de naam doet vermoeden, is iBeacon niet alleen beschikbaar voor Apple-producten. De standaard is gebaseerd op bluetooth low-energy, dat ook steeds meer in Android-toestellen ingebouwd zit. Momenteel is softwarematige ondersteuning ingebouwd in iedere telefoon of tablet waarop Android 4.3 of iOS 7 is geïnstalleerd.

iBeacon-hardware

Het uitzenden van een iBeacon-signaal is mogelijk met hardware die door steeds meer fabrikanten op de markt wordt gebracht, waarvan Estimote, Gimbal (van Qualcomm) en Kontakt de bekendste zijn. De kleine iBeacon-zenders kosten op dit moment rond de 99 US dollar per set van 3, maar het is ook mogelijk ze zelf te bouwen, waarbij de kosten vele malen lager liggen, tot zelfs enkele euro’s per stuk. Ook kan ieder iOS7-apparaat al geactiveerd worden als iBeacon.

iBeacon-software

Voor het praktisch gebruik van iBeacon is software nodig op de smartphone. iOS7 of Android herkent de iBeacon, maar er is een app nodig om er daadwerkelijk iets mee te doen. Dat kan een barrière zijn in de ontwikkeling, maar er zijn al genoeg retailers met een eigen app waarin ze dit kunnen integreren - dan doet die app meteen ook wat meer dan alleen openingstijden en aanbiedingen tonen.

Nederland iBeaconland?

We lopen in Nederland misschien achter met iBeacon, maar we zouden deze achterstand ook weer snel kunnen inhalen. Alle ingrediënten voor iBeacon-succes zijn er immers: een hoge mate van smartphonegebruik, goed mobiel internet, veel retailers met al een eigen app en een bevolking die niet alleen 'tech savvy' is, maar bovendien ook gek op kortingen, klantenkaarten en deals. Laat daar iBeacon nu juist perfect voor zijn!

Retailers die direct baat bij iBeacon kunnen hebben, zijn er genoeg. Meest voor de hand liggend is Albert Heijn. Die hebben al een van de meest vooruitstrevende retailapps en tegenwoordig een persoonlijke bonuskaart. Met iBeacon kunnen ze de gepersonaliseerde bonusaanbiedingen pushen naar een klant die binnenloopt of zelfs naar een klant die alleen maar voorbij de winkel loopt … wie herinnert zich niet Minority Report? Welkom in de toekomst!

Zover ik weet, zijn er nu nog geen Nederlandse retailers die iBeacon gebruiken, al zijn er wel geruchten dat het beschikbaar wordt (is?) in de twee Nederlandse Apple stores. Of weet jij van Nederlandse retailers die iBeacon al actief inzetten? Dan ga ik daar zeker een keer langs!

Credits afbeelding: Crunchbase


Delen

0
6


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Volgens mij is http://www.Beaconic.nl al aan het uitrollen bij diverse retailers ...

    geplaatst op
  • Volgens mij is http://www.Beaconic.nl al aan het uitrollen bij diverse retailers ...

    geplaatst op
  • @Jos: tot een week geleden gaf Beaconic nog aan dat ze nog geen exacte levertijd hadden van de beacons. Ik twijfel dat ze al aan een uitrol bezig zijn maar zal eens informeren.

    geplaatst op
  • Lijkt me super gaaf om dat te gebruiken in de Retail, enige probleem is dat klanten een soort van opt-in moeten geven. Zij moeten een bepaalde app hebben die de iBeacon kan ontvangen, anders ontvangt de klanten niets. In dit geval denk ik dat 99% van de klanten die app niet hebben tenzij je echte tech-savvy klanten als doelgroep hebt.

    Wellicht dat dit een interessant toekomstverhaal kan gaan worden, maar tot op heden lijkt het me nog niet geschikt voor de Nederlandse retail.

    geplaatst op
  • @Michael: is het dan niet gewoon de kwestie dat je ervoor moet zorgen dat het gebruik van die app meerwaarde heeft voor de klant? Dus zorg voor een utility-app die iets toevoegt aan de winkelbeleving. En juist op dat aspect kan iBeacon ook weer wat toevoegen.

    Op zich zal niet elke winkel een eigen app kunnen ontwikkelen, maar elke keten natuurlijk wel. En misschien ontstaat er ruimte voor een app die iBeacon-technologie van individuele winkeliers integreert, zoals Scoupy?

    geplaatst op
  • @Michael @Bram: het klopt inderdaad dat de klant de app op de telefoon moet hebben staan om er wat mee te kunnen doen en dat je daarom meerwaarde moet leveren, maar dan kan je er ook hele mooie dingen mee doen; bijvoorbeeld een kortingscode geven als een klant vaker in de winkel terugkomt. Moet je eens kijken hoeveel mensen de MediaMarkt app gaan installeren als ze via de app iedere maand bij een derde bezoek aan de winkel automatisch een coupon krijgt voor 10% korting...

    geplaatst op
  • Wij hopen binnenkort aan een ibeacon project (museum-achtige toepassing) te beginnen. Dus als je het echt interessant vindt kun je de nieuwspagina volgen of de social media kanalen.

    Als je een mailtje stuurt kan ik je ook mailen als het project opgeleverd wordt.

    geplaatst op
  • Enig idee welke retailers momenteel gebruik maken van ibeacon?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.