IAB: Mobile advertising in de VS nu écht van de grond

20 april 2012, 08:20

Search goed voor overgrote deel van de bestedingen, mobile & video in opkomst

In 2011 is er in de VS een recordbedrag besteed aan online advertising. Het Amerikaanse bedrijfsleven gaf 31 miljard dollar uit aan digitale advertenties, zo blijkt uit onderzoek van PwC in opdracht van het Interactive Advertising Bureau (IAB). De nieuwe cijfers betekenen een stijging van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Waar in Nederland mobile advertising nog niet echt meedoet, is het in de V.S. met een stijging van 149% naar 1,6 miljard dollar een waardig onderdeel van de onilne marketingmix.

Met name het laatste kwartaal was succesvol. Tijdens en rondom de feestdagen gaven adverteerders ruwweg 9 miljard dollar dollar uit aan online advertising, een stijging van 15 procent ten opzichte van 2010.

Zoekmachine marketing is goed voor bijna de helft van de online advertising bestedingen en daarmee onmisbaar voor de online marketeer. De kwartaalcijfers van Adobe toonden deze week nog aan dat search de beste ROI heeft. Totaal werd er in 2011 14,8 miljard dollar aan search besteed.

Display was in die periode goed voor 11,1 miljard dollar, een toename van 15% ten opzichte van het jaar ervoor.

Mobile advertising

Uit de taartdiagram is af te lezen dat mobile nu de 6e categorie is in het spectrum van online advertising. David Silverman, Partner van PwC U.S. zegt over de groei van mobile advertising “By combining some of the best features of the internet, along with portability and location-based technology, mobile advertising is enabling marketers to deliver timely, targeted, relevant, and local advertisements in a manner that was not previously possible. It is for these reasons that we expect strong growth to continue with mobile advertising.”

Voor een verdere groei zal de kwaliteit van mobiel adverteren wel omhoog moeten. Het State of the Media rapport van Nielsen wees deze week nog uit dat mobiele display en tekstadvertenties de minst gewaardeerde advertenties zijn. De kwaliteit is dan ook vaak benedenmaats.

Video advertising

Video advertising, volgens velen de trend voor 2012, groeide in 2011 met 29% naar een omzet van 1,8 miljard dollar. Video is daarmee goed voor 6% van de bestedingen.

Internet floreert, kranten… niet

Met deze groei is online hard op weg om in de komende twee jaar het belangrijkste advertentiemedium in de V.S. te worden. In 2011 werd er al meer besteed aan online dan aan kabeltelevisie; nu is broadcast tv in het vizier.

“This historic moment, with an especially impressive achievement in mobile, is indicative of an increased awareness from advertisers that they need to reach consumers where they are spending their time—in digital media,” zegt Randall Rothenberg, CEO van het IAB. “Pushing past the $30 billion barrier, the interactive advertising industry confirms its central place in media. Across search, display, digital video, digital provides a wealth of opportunity for brands and consumers. With the proliferation of smartphones and tablets, it is likely that the tremendous growth in mobile will continue as these screens become even more crucial to the marketing mix.”

Afbeelding: Matthew Olivio

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!