Jongerencommunity Hyves lanceert vandaag haar nieuwe versie. Naast visuele personalisatie besteedt Hyves veel aandacht aan tribes, aan groepen waarin mensen werkelijk leven. Zo kunnen leden nu hun (voormalige) scholen opgeven. Ook zijn profielen gelinkt op interesses ?n kunnen mensen een persoonlijke marktplaats advertentie plaatsen in hun vrienden-van-vrienden netwerk.
Onder het motto ‘Pimp my profile’ kunnen de leden hun eigen zichtbare profiel voorzien van andere kleuren, achtergronden en lettertypes. Deze functie is mede verantwoordelijk voor het succes van een community zoals MySpace. De nieuwe versie is pas heel kort live en nu zijn er al
voorbeelden van dergelijke profielen te zien.
Met de nieuwe versie gaat Hyves de concurrentie aan met bestaande community sites zoals Schoolbank.nl. Het grote verschil hiermee is dat mensen nu geen betaald lidmaatschap van Schoolbank meer hoeven te hebben om contact met elkaar op te kunnen nemen. Het profiel van je oud-klasgenoot is veel uitgebreider en je kan zgn. ‘krabbels’ achterlaten bij het profiel. Dit is eerste stap, volgens Hyves volgen er complete sites voor scholen, universiteiten en bedrijven.
Daarnaast is Hyves een levende community en kan rekenen op dagelijks bezoek van veel van haar bijna 1,4 miljoen (!!) leden. In de nieuwe versie worden de individuele profielen gematcht en kan iemand h??l snel iemand anders vinden die vergelijkbare interesses heeft. Met ??n klik naar iemand anders die houdt van Boogie Woogie, zeilen of cocktails maken.
Tenslotte faciliteert Hyves een marktplaats in een vrienden-van-vrienden netwerk. Sommige producten lenen zich perfect om aan iedereen te verkopen maar bij andere producten is juist via-via beter. Zoals bij het zoeken van een babysitter, een masseur of een goede belastingadviseur. Hierbij werken ‘testimonials van vrienden’ veel beter dan ‘testimonials in het algemeen’, beter dan ‘mensen die dit kochten, kochten ook’. Hyves faciliteert dit proces met een advertentiemogelijkheid die 5 euro kost.
Met deze nieuwe versie reflecteert Hyves de werkelijk bestaande wereld, de wereld van tribes, van groepen waarin mensen werkelijk leven, steeds beter. Ik verwacht dat Hyves na scholen, universiteiten en bedrijven nog veel meer werkelijk bestaande groepen gaat faciliteren zoals verenigingen, families en groepsvakanties. Daarnaast zal Hyves ook merken gaan faciliteren. Merken die ook een eigen profiel aanmaken, een stukje krijgen in de wereld van Hyves, en die mensen via-via kunnen aanbevelen of als ‘bevriend’ merk kunnen opnemen. Dat is een heel nieuwe vorm van onder de mensen komen als merk. Dat is iets heel nieuws. Dat is advertising 2.0. Ik denk dat Hyves met deze versie een goede zet maakt.