Hyves penetreert verder in tribes
Jongerencommunity Hyves lanceert vandaag haar nieuwe versie. Naast visuele personalisatie besteedt Hyves veel aandacht aan tribes, aan groepen waarin mensen werkelijk leven. Zo kunnen leden nu hun (voormalige) scholen opgeven. Ook zijn profielen gelinkt op interesses ?n kunnen mensen een persoonlijke marktplaats advertentie plaatsen in hun vrienden-van-vrienden netwerk.
Onder het motto ‘Pimp my profile’ kunnen de leden hun eigen zichtbare profiel voorzien van andere kleuren, achtergronden en lettertypes. Deze functie is mede verantwoordelijk voor het succes van een community zoals MySpace. De nieuwe versie is pas heel kort live en nu zijn er al
voorbeelden van dergelijke profielen te zien.
Met de nieuwe versie gaat Hyves de concurrentie aan met bestaande community sites zoals Schoolbank.nl. Het grote verschil hiermee is dat mensen nu geen betaald lidmaatschap van Schoolbank meer hoeven te hebben om contact met elkaar op te kunnen nemen. Het profiel van je oud-klasgenoot is veel uitgebreider en je kan zgn. ‘krabbels’ achterlaten bij het profiel. Dit is eerste stap, volgens Hyves volgen er complete sites voor scholen, universiteiten en bedrijven.
Daarnaast is Hyves een levende community en kan rekenen op dagelijks bezoek van veel van haar bijna 1,4 miljoen (!!) leden. In de nieuwe versie worden de individuele profielen gematcht en kan iemand h??l snel iemand anders vinden die vergelijkbare interesses heeft. Met ??n klik naar iemand anders die houdt van Boogie Woogie, zeilen of cocktails maken.
Tenslotte faciliteert Hyves een marktplaats in een vrienden-van-vrienden netwerk. Sommige producten lenen zich perfect om aan iedereen te verkopen maar bij andere producten is juist via-via beter. Zoals bij het zoeken van een babysitter, een masseur of een goede belastingadviseur. Hierbij werken ‘testimonials van vrienden’ veel beter dan ‘testimonials in het algemeen’, beter dan ‘mensen die dit kochten, kochten ook’. Hyves faciliteert dit proces met een advertentiemogelijkheid die 5 euro kost.
Met deze nieuwe versie reflecteert Hyves de werkelijk bestaande wereld, de wereld van tribes, van groepen waarin mensen werkelijk leven, steeds beter. Ik verwacht dat Hyves na scholen, universiteiten en bedrijven nog veel meer werkelijk bestaande groepen gaat faciliteren zoals verenigingen, families en groepsvakanties. Daarnaast zal Hyves ook merken gaan faciliteren. Merken die ook een eigen profiel aanmaken, een stukje krijgen in de wereld van Hyves, en die mensen via-via kunnen aanbevelen of als ‘bevriend’ merk kunnen opnemen. Dat is een heel nieuwe vorm van onder de mensen komen als merk. Dat is iets heel nieuws. Dat is advertising 2.0. Ik denk dat Hyves met deze versie een goede zet maakt.
Bij zo’n jubelend goednieuwsverhaal even een noodzakelijk kritiekpuntje: de site is voortdurend en onveranderlijk traag als poep door een trechter.
Verder vind ik de mogelijkheid de persoonlijke pagina van een likje verf te voorzien niet wereldschokkend, het voordeel van een netwerkmarktplaats bepaald niet opwegen tegen het minimale bereik (probeer er maar eens wat te verkopen), de paginastructuren niet overzichtelijk, vele taalfouten in Hyves zeer storend, Hyves als zodanig verder best okee maar dit stukje verdacht positief… Geen Hyves-directeuren in de familie, Erwin? 😉
Mijn indruk is dat Erwin meer de beweging probeert te duiden dan de inhoud van Hyves ‘an sich’. De ontwikkeling van Hyves is wel opmerkelijk en maakt duidelijk dat er steeds meer andersoortige kerngroepen ontstaan al dan niet met tijdelijk (amoebes) gelijkgestemden door sentimenten. interesses of maatschappelijke overeenkomsten.
met de toevoeging van de scholen is het in een klap een directe vervanging voor schoolbank geworden 🙂
Schoolbank.nl vertegenwoordigt een veel bredere en grotere groep gebruikers; 2.5 miljoen Nederlanders van 25-60 jaar, normaal verdeeld. Van vervanging lijkt me dus geen sprake, verders een ontzettend aardig stuk.
@Berry: ik denk idd , zoals Albert aangaf, een lange termijn ontwikkeling te zien waarin Hyves een eerste stap zet. Het sluit helemaal aan bij mijn visie. Ik denk echt dat Hyves nu een goede stap zet en dat andere partijen ongetwijfeld zullen volgen.
Enne, nee, geen Hyves directeuren in de familie, ook geen aandelen maar ik ken natuurlijk wel mensen bij Hyves waardoor ik het verhaal wel uit de eerste hand heb.
@Phileas, & c.vdb: Hyves zorgt denk ik wel voor vervanging van Schoolbank in de jonge markt. Vervolgens zal het ouder wordende Hyves publiek (al is het alleen maar omdat bestaande leden zelf ouder worden), zullen zij niet overstappen naar Schoolbank. In die zin mag schoolbank zich wel zorgen maken. Maar misschien is er nog voldoende groei in de oudere markt.
punt.nl kan er ook instappen maar eerst andere mooie dingen..
@Anders, Feyenoord? dat is toch ook verschrikkelijk eng? 🙂
@ anders: snelheid is inderdaad nog onvoldoende. Het verkeer is de afgelopen weken met 30% gegroeid en het blijft heel lastig schalen, de voorbeelden van google en friendster die een half jaar lang compleet onbereikbaar waren zijn bekend.
Maar dat houdt niet in dat we er erg hard aan werken om het sneller te krijgen. De performance is al een stuk beter dan van de zomer, en deze maand hebben we 2 extra full timers die zich puur met het serverpark bezighouden…
En ik hou ook niet van horror en porno Anders, help ik je daarmee? 😉 zal nog ff duren voordat de hyvers hun profielen hebben aangepast aan de nieuwe functie idd…
ps. Erwin en ik lijken niet eens op elkaar! 😀
Volgens mij spreek je jezelf tegen als het gaat over tribes… een klas is alleen een tribe als je er zelf in zit. Deze zullen bijna niet aanwezig zijn op hyves omdat de doelgroep die de spil vormt op hyves 18 – 22 is en (wat ik mag hopen voor die mensen) al lang van de middelbare school af is. Oud klasgenoten vormen geen tribe en een klas studenten van het hbo of universiteit al helemaal niet. Kan iemand me vertellen wat voor tribes er nou daadwerkelijk op hyves te vinden zijn? of is het een soort van interessant doen met een term waardoor iedereen soort van onder de indruk raakt?
Daarnaast valt er een kritische noot te plaatsen bij het aantal leden van Hyves, aangezien meer dan de helft niet uit nederland komt.
@jan (waarvan?)
Een tribe is per definitie een groep waarin iemand zich betrokken voelt. Dat kan een klas zijn, dat kunnen collega’s zijn, dat kan een kerkgemeenschap zijn, een lokale belangenvereniging, een club met oud-militaire strijders, oud leden van studentenvereniging. Bij al deze groepen is een individu in meer of minder mate betrokken. Sommige groepen liggen dicht aan je hart en ben je bereid voor te vechten. Bij andere groepen ben je meer een toehoorder. Kijk maar naar jezelf. Je voelt jezelf ook meer of minder betrokken bij bepaalde groepen. Of niet?
Binnen deze tribes heb je contacten. Persoonlijke contacten. Mensen die je beter kent, mensen die je vertrouwt. Vrienden, familie , collega’s whatever. Ook wel ’trusted relations’.
Deze trusted relations vormen de kern van Hyves. Zij hebben veel overlap met de contactenlijst in Outlook, de buddy lijst in MSN Messenger en de nummers in de mobiele telefoon.
Hyves faciliteert wel degelijk de communicatie van deze groepen, om te beginnen met scholen. Mensen horen wel degelijk op een bepaalde manier bij de groep van mensen die op die school heeft gezeten. Als je later iemand ontmoet, die ook op die school heeft gezeten, geeft dat direct een beetje een band. Hetzelfde jaar nog sterker. Met gedeelde bekenden nog sterker.
Ik hoop dat ik hiermee (op dit late tijdstip) mijn visie hierop een beetje duidelijker heb gemaakt.
Vwbt je opmerking over het aantal leden. Misschien heb je gelijk. Dat weet ik niet. (Raymond?) Maar ik kijk voornamelijk naar de groei en de potentie die dit soort merken in het marketinglandschap hebben en vind daarbij de preciese getallen van dit moment even minder interessant. Volgende maand zijn ze toch weer achterhaald.
wat is precies de kritische noot, dat de helft buitenlands is? Daar kan ik helaas niets tegen in brengen… :-))
Ik ben nergens van… gewoon een geinteresseerde lezer.
In het artikel defenieer je tribes “groepen waarin mensen werkelijk leven”… Daar ben ik het op zich mee eens, maar daaronder vallen dus geen oud-klasgenoten of alumni, tenzij die in daadwerkelijk elkaar bij wijze van spreken elke maand nog zouden zien. Dat ze een communicatiebehoefte hebben maakt ze nog geen tribe. Kun je me ook uitleggen wat de toegevoegde waarde voor merken is van de “tribes” die hyves nu introduceert? en waarom zou iemand adverteren als je ook content gericht kan adverteren op andere sites?
Mijn kritische noot gaat over het feit dat voor veel merken/campagnes in Nederland dus maar de helft van die 1,4 milj. echt interessant is… terwijl het artikel een heel ander beeld geeft… that’s all
@Erwin: Dan reageert er eindelijk iemand inhoudelijk, is het weer niet goed.
@Tom. Ik ben gek op inhoudelijke reacties. Had toch ook al uitgebreid inhoudelijk gereageerd? Maar op het moment dat een 1-op-1 discussie ontstaat, zoals hier, heb ik zelf de voorkeur voor een persoonlijke dialoog, bijvoorbeeld via telefoon of in een face-to-face gesprek op een seminar of zo. Misschien een beetje ouderwets van me 😉
hmmmm doel van een weblog is toch juist zo’n discussie open te houden waardoor er ook andere mensen kunnen reageren??
en 2 maanden later is hyves nog steeds zo snel als dikke stront door een theezeefje
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!