Hyves opent haar deuren voor adverteerders

26 september 2005, 06:46

Het sociale netwerk Hyves opent per 1 oktober haar deuren voor adverteerders. Volgens het persbericht biedt Hyves een scala aan mogelijkheden voor virale concepten, targeting en interactie met een zeer interessante doelgroep in een unieke sociale context. Hyves is een van Nederland’s snelst groeiende online community met 1,2 miljoen leden en maandelijks 100 miljoen pageviews.

Hyves schijnt op dit moment erg populair te zijn in Zuid-Amerika. De 1,2 miljoen leden zijn dan ook niet alleen afkomstig uit Nederland. Volgens Raymond Spanjar loggen maandelijks meer dan 300.000 unieke Nederlandse leden in op Hyves. Men verwacht nog voor het eind van dit jaar op 500.000 Nederlandse leden te zitten.

Aardig is dat men enkele maanden geleden de leden heeft gevraagd hoe men adverteerders zou kunnen toelaten binnen de Hyves-omgeving. De reacties van de leden zijn hier te lezen. Advertentiebureau WebAds gaat een deel van de exploitatie voor Hyves verzorgen.

Zie ook:

http://www.hyves.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Gijs van der Klei

    ” Aardig is dat men enkele maanden geleden de leden heeft gevraagd hoe men adverteerders zou kunnen toelaten binnen de Hyves-omgeving. “

    We zullen ook tijdens het gehele commerciele traject feedback opties voor onze leden toevoegen. De Hyvers kunnen op (bijna) iedere advertentie feedback geven, die wij enkel voor interne fine-tuning van het advertentiebeleid zullen gebruiken.

    Gaandeweg denk ik dat dit tot een zeer vefijnde community zal leiden waarin commercie en user experience hand in hand gaan (marketopia :-)).


    26 september 2005 om 07:26
    Anders

    Geweldig. Een Nederlands product om trots op te zijn. Ik geloof bovendien absoluut in Tien Geboden voor Hyverteerders, daar zouden meer publishers een voorbeeld aan moeten nemen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je de lezer/gebruiker centraal stelt in plaats van de de adverteerder, je twee dingen bereikt:

    1. De ervaring voor de lezer/gebruiker is stukken beter

    2. De advertentieinkomsten zullen even hoog blijken te liggen (zo niet hoger) als wanneer de door-de-strot-methode wordt gebruikt.

    Het zou aardig zijn wanneer de resultaten van Hyves en GeenStijl (die het ook in die hoek aanpakt) andere publishers en advertentiebureaus zouden weten te overtuigen van deze aanpak. Het zal een hoop surf-ergernis schelen in de stoekomst.


    26 september 2005 om 08:22
    media

    Absoluut mee eens Anders! Voor de lezers die te lui zijn om door te klikken, hieronder de Tien Geboden op een rijtje:

    1. GIJ ZULT DEN HYVER IETS BIEDEN

    Ieder lid voegt waarde toe aan de community door zijn aanwezigheid en content. Van Hyverteerders wordt hetzelfde verwacht.

    2. HYVERS KRIJGEN KORTING

    Hyves is van de Hyvers. Voorwaarde is dat de Hyver minimaal 3 maanden lid is, 5 krabbels en 10 vrienden heeft, en geen Bassie is.

    3. DEN HYVER HEEFT HET LAATSTE WOORD

    Onder iedere advertentie staat een link waarmee Hyvers kunnen stemmen en hun mening kunnen geven. De leukste banner van de maand krijgt extra views en wordt genomineerd voor de Gouden Hyver, jaarlijks uitgereikt in mei. De adverteerder met de irritantste banner krijgt gratis een liefdevol consult, en adverteren met deze banner zal niet meer mogelijk zijn.

    4. MAXIMAAL 1 POSITIE PER PAGINA

    5. EEN MEERDERHEID VAN DE PAGINAS BLIJFT VRIJ VAN GROTE UITINGEN.

    Zo blijft de surf ervaring van de Hyver onveranderd en wordt exclusiviteit en maximale exposure voor de Hyverterdeer gecreëerd.

    6. AANBIEDERS VAN SAMPLES, PREMIERE KAARTJES EN ANDERE KUDOS KRIJGEN EXTRA VIEWS IN EEN SPECIAAL GETARGET FORMAT (“TRYVERTISING”).

    7. GIJ ZULT GEEN VALSE GETUIGENISSEN SPREKEN TEGEN DE HYVERS

    Dubieuze claims, kleine lettertjes, verborgen kosten – Hyves Headquarters weert dubieuze adverteerders bij de poort.

    8. GEEN POP-UPS, POP-UNDERS, LAY OVERS OF EENIG ANDERE BLOEDDRUKVERHOGENDE UITING

    9. GIJ ONTMOET ZOALS GIJ DOET

    10. GIJ ZULT U ONTHOUDEN VAN RAASKALLENDE, PSYCHOPATISCHE KIKKERS, EROTISCH DANSENDE NIJLPAARDEN OF ANDERSZINS ZWAKZINNIGE DIEREN

    Een aantal van deze geboden moet ik wellicht ook eens gaan toepassen op Marketingfacts 😉


    26 september 2005 om 08:31
    Eric Klaassen

    Vooral gebod 3 vind ik erg slim.

    Zorgen dat je bezoekers de reclame niet als iets irritants zien, maar juist gaan meedenken/participeren.


    26 september 2005 om 08:51
    Bas

    Prachtig, duidelijk, helder.

    Het niet irriteren van bezoekers zou bij elke website veel hoger in het vaandel moeten staan. Net als het bedienen van deelnemers. Ik heb in het verleden vele discussies gehad met adverteerders over advertentie teksten en vormen van advertenties. Degene die luisterde haalde altijd heel veel rendement, de partijen die precies hun eigen weg bleven gaan (luister, wij zijn marketing communicatie professionals, wij weten heel goed hoe je moet adverteren) klaagde later altijd over de kwaliteit van mijn database en het rendement dat ze haalde.


    26 september 2005 om 09:09
    Emile

    Noem me cinisch – maar de ervaring leert dat wanneer er een adverteerder voldoende pecunia meebrengt, er toch altijd weer meer mogelijk is dan voorspeld werd.


    26 september 2005 om 09:40
    Anders

    Dat klopt. Maar, is het lekker?


    26 september 2005 om 09:42
    moraal

    leuk initiatief wat zeker toe te juichen is. Ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken en als hyver van de 1e orde zie ik de korting wel tegemoet komen, raymond? 🙂

    Wellicht dat de Goude Hyver een leuke aanvulling op de spinawards gaat worden, wie weet?

    Ben ik alleen nog benieuwd naar de prijsstelling, want ondanks alle toe te juichen inhoudelijke richtlijnen, blijft prijs toch de belangrijkste criteria om een site ja dan nee in te zetten.


    26 september 2005 om 09:49
    raymond spanjar

    Leuk om de reacties te lezen! 🙂


    26 september 2005 om 09:50
    Gijs van der Klei

    @ Jorn, naast frisse prijzen toch altijd meer het frisse idee toch ?


    26 september 2005 om 10:39
    moraal

    @gijs & raymond,

    kijk dat zijn nette (start)tarieven en mooie formaten. Daar kunnen adverteerders zeker wat mee. Alleen de IAB-groottes zijn wel een beetje jaren 90 hoor :-). Zeker met 1 formaat per pagina, mag het aantal kb’s van mij en een groot deel van jullie breedbandgebruikers best omhoog 🙂

    Ik bel jullie snel voor leuke dingen! 🙂

    @gijs; frisse ideeen zijn makkelijker wanneer de prijzen dat ook zijn 🙂


    26 september 2005 om 11:08
    Gijs van der Klei

    @ jorn. ik zorg voor het fris, neem jij ideen mee ! Over het oprekken van de kb’s zul je moeten spreken met Webads maar van mij mag je altijd een videostream draaien binnen een merk-profiel 🙂


    26 september 2005 om 11:25
    raymond spanjar

    @emile: neem de proef op de som… 😉


    26 september 2005 om 12:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief