Hoe ziet Search er over een paar jaar uit?

30 augustus 2005, 19:12

Het lijkt al een eeuwigheid geleden dat zoekmachines zich alleen nog maar bezighielden met het doorzoeken van websites. De afgelopen tijd lanceren ze de ene na de andere feature die niet of slechts zijdelings met search te maken heeft. Hoe zal zich dit de aankomende jaren ontwikkelen en wat kunnen we nog meer van de zoekmachines verwachten? Bij Time.com hebben ze daar een interessante visie op, die volgens mij best eens dicht bij de werkelijkheid zo kunnen liggen.

Image en Video search staan nog redelijk in de kinderschoenen, maar daar wordt hard aan gewerkt. En aangezien er toch druk gewerkt wordt aan gezichtsherkenning (o.a. door Viisage), waarom die kennis niet gebruiken voor zoekmachines?

Verder wordt user-generated search belangrijker met de opkomst van tagging en sites als Flickr.

Via spraakherkenning (o.a. Nexidia) wordt het mogelijk in audiofiles en films te zoeken naar die specifieke zin of quote. ?I?ll be back?!

Google Earth, MSN Virtual Earth en A9 doen al leuke dingen met sattelietfoto?s en foto?s van gevels, maar het wordt natuurlijk pas echt leuk als je om gebouwen heen kunt vliegen als in een game. En daar is MSN nou net mee bezig.

Verder wordt personalisatie steeds belangrijker. De meeste zoekmachines, Yahoo! voorop, zijn hier al een beetje mee aan het testen, maar dit moet, en zal nog veel verder ontwikkelen.

Aldus Time.com.

De tijd zal het leren…

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    Bij Google Earth kun je ook een 3d overview van bijv. Manhattan zien.


    30 augustus 2005 om 19:44
    Remi

    Roy, volgens mij is dat slechts een 2D satellietfoto die je vanuit elke hoek kunt bekijken. Je kunt dus nooit ‘achter’ een gebouw kijken.

    MSN schijnt foto’s vanuit meerdere hoeken te maken, zodat je daadwerkelijk om een gebouw heen kunt kijken en alle vier de gevels kunt bekijken.

    Een quote: “Microsoft is combining the approaches from the air–its Virtual Earth project is flying planes over cities to take pictures. The aim is to have views from all directions so users can circle buildings onscreen–a bit like being in a video game. “This is going to a fully immersive virtual-reality experience,” says Erik Jorgensen, general manager of MSN Local Search and MapPoint.”


    30 augustus 2005 om 19:52
    BasPaauw

    Waarom starten de zoekmachines eerst met de gehele US en dan de rest van de wereld? Om dit soort projecten sneller winstgevend te maken lijkt het mij logischer om te starten met alle metropolen van de wereld en daarna de minder bevolkte gebieden zoals de midwest van de US.

    Heeft iemand Andy’ s mojo al gevonden? Hij is het echt definitely kwijt. (zie “TV zenders zettten search in om publiek te trekken”)


    31 augustus 2005 om 02:46
    Remi

    @ Bas,

    Tja, de grote zoekmachines zijn wel allemaal Amerikaans, bovendien is dat de grootste markt, dus is het niet zo gek dat ze daar beginnen met de maps. Ik denk dat het in de prakijk ook makkelijker is zo’n tool eerst in 1 land goed werkend te krijgen en daarna pas uit te rollen. Daarbij ligt de focus trouwens ook in de US vooral op de grote steden.

    Ik verbaas me er wel over dat het aantal gedetaileerde sattelietfoto’s bij Google Earth en MSN Virtual Earth niet lijkt te groeien. Die foto’s moeten toch gewoon ergens te koop zijn?


    31 augustus 2005 om 03:12
    Roy Huiskes – chapter42

    @Remi, ik zou nog eens goed kijken, je kunt linksonder gebouwen aanvinken en dan krijg je een 3d laag eroverheen in het grijs waarin de hoogte ook is meegenomen.


    31 augustus 2005 om 03:35
    Remi

    Hmm. Dat heb ik nog niet gezien. Ik check het vanavond even!


    31 augustus 2005 om 03:37
    Onno

    De toekomst van zoeken is zoeken, vinden en tippen. Met geografische toevoeging des te leuker, maar uiteindelijk zal het een combi worden van een heleboel verschillende factoren zoals locatie, voorkeuren, eerdere zoekopdrachten, relevante aangedragen links en meer van dat soort lekkers.

    De partij die dat weet te realiseren, met goede, pro-actieve zoekresultaten en de beste privacybescherming maakt kans om marktleider te worden. En dat hoeft niet eens per se Yahoo, MSN of Google te zijn. Al wordt het wel leuk om die drie grote jongens door het zand te zien rollen.


    31 augustus 2005 om 05:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!