Hoe sterk is je merk op Flickr?

Hoe sterk is je merk op Flickr?

Heineken @ Flickr

Hoe vaker ik Flickr bezoek, hoe enthousiaster ik word over deze online foto-community. Vooral het gebruik van tags biedt de community fantastische mogelijkheden.

Zo ben ik al een tijdje aan het kijken wat Flickr nu betekent voor merken. Kijk voor de aardigheid eens naar Heineken, Grolsch of je eigen favoriete merk.

Wanneer zou de kritische massa zijn bereikt waarbij het aantal foto’s op Flickr een indicatie is voor de populariteit van een merk? In hoeverre beinvloed ik consumenten door (extra) veel foto’s van mijn merk op Flickr te plaatsen? Hoeveel adverteerders zijn aktief bezig met Flickr? En hoeveel reclamebureaus zouden Flickr al gebruiken om inspiratie op te doen voor een nieuwe reclamecampagne?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Zou zo’n foto slecht voor je merknaam zijn?
    http://www.flickr.com/photos/malbers/9125498/

    geplaatst op
  • Mooie observatie! Het is een evolutie van merken.

    Merken zijn opgegroeid in het massacommunicatietijdperk. Met slechts beperkte tijd om een bepaalde boodschap over te brengen. In de korte tijd (of beperkte ruimte) kozen merken voor simpele, heldere een eenduidige boodschappen. Zodat het beeld in de hersenen van consument duidelijk zou zijn. Menselijke hersenen haten verwarring. Controle van merkuitingen was dus no 1 prio.

    In de huidige context (en zeker in de toekomst) is dit voor merken niet meer mogelijk. Merken zullen moeten faciliteren. En accepteren dat merkervaringen steeds steeds vaker gedeeld worden met consumenten. Medewerkers zijn dan het dichtst betrokken bij het merk, sommige consumenten zijn fan (brand ambassadors of hoeveel namen hiervoor bestaan), andere beschouwen het merk slechts van afstand.

    In de nieuwe mediacontext die zich nu vormt faciliteren merken de onderlinge communicatie over het merk. Merken als Heineken zouden de Flickr pagina's kunnen sponsoren, een link aanbrengen vanuit de eigen context, wedstrijdjes kunnen organiseren (best pictures). Mogelijkheden genoeg. Wat ze niet kunnen is de content controleren. De huidige blogosphere pikt geen controle. Consumenten grijpen de 'macht' en leven hun eigen leven. Merken die daarbij helpen worden door consumenten omarmd.

    Leuk onderwerp! Het sluit mooi aan bij een onderzoek dat ik afgelopen jaar heb gedaan en ik een weblog over bij hou. Zie ook www.mensmerk.nl (toch weer ff reclame :-) )

    ps en ja: er zijn reclamebureaus, zelfs traditionele bureaus, die hier over nadenken..... :-)

    geplaatst op
  • Het is van Y!, maar ze gebruiken Google Adsense?
    http://flickr.com/photos/tags/flowers/

    En ook hun eigen toekomstige Google Adsense kloon?
    http://flickr.com/photos/tags/amsterdam/

    Raar!?

    geplaatst op
  • Ze doen dat volgens mij gewoon 50:50. Kijken welke de beste resultaten heeft?

    geplaatst op
  • http://www.flickr.com/photos/coda/sets/220168/

    geplaatst op
  • Daar heeft iemand heel wat Red Bull voor moeten drinken Henry maar het is een prachtige collectie!

    geplaatst op
  • In dit opzicht is Flickr ook extreem gevoelig voor spam. Upload een foto met je merkbeeld erin, hang er een populaire tag aan en je bent klaar. Gebeurt dit al zelfs?

    geplaatst op
  • dit gezien? Flickr voor video www.youtube.com

    geplaatst op
  • Kende youtube.com nog niet; ziet er goed uit! Kende al wel de Nederlandse versie.

    geplaatst op
  • @BlueAce:
    Er wordt vrij streng gemonitord. Ik betwijfel of Flickr dat toelaat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.