Hoe schrijf je een goede headline?
Steve Jackson geeft op WorkZ een aantal tips voor het schrijven van goede headlines. Vooral bedoel om de click-through vanuit zoekmachines te verbeteren maar zeker ook relevant voor het verbeteren van de click-through op RSS-feeds.
De aandachtspunten die Jackson behandelt in zijn artikel:
- the question versus the statement trigger;
- the problem versus solution headline;
- curious versus non curious headlines.
Wat zijn voor jou de headlines waarop je doorklikt?
Het is niet slechts een kwestie van een zo goed mogelijke headline vinden waar de meeste mensen op klikken.
Hier geld hetzelfde principe als in bladen en in de krant; een kop moet uitnodigen om te lezen, maar moet niet te misleidend zijn.
Hier moet ik op wistudat.net bijvoorbeeld erg mee uitkijken. De verleiding is groot op iets heel raars te roepen, wat je vervolgens in de toelichting nuanceert en toelicht. De click through wordt groter, maar de teleurstelling ook. Op termijn verlies je dus alleen maar bezoekers naar mijn mening.
De headline-tips zijn wel erg Amerikaans. Zou dit ook aanslaan in Nederland?
Een headline moet gelijk prikkelen en aansluiten bij de verdere tekst. Dat klink eenvoudig, maar is het niet! Binnen een communicatieconcept [symposium/congres] moet een headline [van bijvoorbeeld de vooraankondiging/mailing] aansluiten bij het thema en de vormgeving. Sterker nog: met het gebruik van de juiste woorden en beelden kun je een creatieve invulling geven aan een symposium/congres.
De headlines die scoren vallen voornamelijk in de categorie “entertainment” (playboy, schnappie, geen stijl) of gratis gerelateerd. Het zijn dan volgens mij vooral bezoekers die op deze woorden zoeken en doorklikken. (banners met deze content scoren volgens mij ook nog steeds goed). Vooral voor headlines binnen de RSS lezers moet je de aandacht van de bezoeker door een goede en prikkelende headline zien te pakken.
Zelf klik ik natuurlijk ook op headlines zoals je die in de bovenstaande lijst ziet, verder klik ik vooral op headlines die aansluiten bij mijn interesses. Als sites headlines gebruiken die niet de inhoud van de artikelen dekken ben je snel gevlogen.
Er is niks mis met een prikkelende headline als je de belofte die je maakt maar kunt waarmaken in het artikel. Dat doet me trouwens denken aan de vermelding ‘graatloos*’op een pak vissticks, waarbij er in kleine lettertjes bijgeschreven staat dat Kapitein Iglo heel graag zou willen dat zijn vissticks gratis waren, maar eigenlijk kan hij die belofte helemaal niet waarmaken. Of zoals je vaak in slechte advertenties van mailorderbedrijven ziet: ‘gratis* encyclopedie/laptop/Bounty-eiland!’, gevolgd door een disclaimer dat je wel eerst een bestelling moet plaatsen en de verzendkosten van € 19,95 moet betalen.
Maar goed, ik dwaal af. Wat ik probeer te zeggen is dat ik een voorstander ben van intrigerende headlines, aangezien die de grote hoeveelheid (online) informatie een stukje leuker maken. Misschien moet ik eens een seminar gaan opzetten met de titel ‘Headlines als entertainment’…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!