Hoe kunnen bedrijven communities inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe producten?

Hoe kunnen bedrijven communities inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe producten?
, TNO & TU/e

Co-creatie en communities krijgen momenteel buitengewoon veel aandacht. Er gaat geen week voorbij of er wordt wel weer een nieuwe online community gelanceerd om consumenten te betrekken bij nieuwe product ontwikkeling. Naast media & ICT partijen Dell, Nokia, Samsung, TomTom, HP, Talpa en Ilse) lijken ook de meer ‘traditionele’ partijen deze vorm van product ontwikkeling op te pakken, zoals Lego, KLM, Starbucks, P&G, Nesspresso en Robeco.

Klanten lijken een geschikte bron van nieuwe informatie en product feedback. Ook de marketing waarde van deze communities lijkt ongekend. Maar hoe kun je co-creatie daadwerkelijk inzetten?

Ik ben student aan de TU/e en studeer op dit onderwerp af bij Martijn Staal (TNO ICT). Mijn onderzoek richt zich vooral op consumenten communities die geïnitieerd worden door bedrijven, zoals de bovengenoemde voorbeelden. Verder ligt de focus van mijn studie op ontwikkeling van ‘standaard’ producten en minder op de ontwikkeling van ‘personalized’ producten zoals die van NikeID of Heineken. Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op co-creatie communities!

Co-creatie in verschillende fases van het NPD proces
Bedrijven kunnen co-creatie communities in verschillende fases van het product ontwikkelproces inzetten.

{title}

Volgens Ulrich en Eppinger, bestaat het nieuwe product ontwikkel (NPD) proces globaal uit 4 verschillende fases: de concept fase, de ontwikkel fase, de test fase en de launch/ gebruik fase.

Het bedrijf kan in elke fase consumenten betrekken. Hoewel het doel, om producten te verbeteren en loyaliteit van klanten te verhogen, in elke fase hetzelfde is, zal de opzet van de community per fase verschillen. Bij het creëren of het beheren van een community is het van belang om de verschillen per community op een rij te zetten. In het verleden hebben VODW en Nambisan gedeeltelijk aandacht besteed aan deze verschillen.

Per fase zal de consument andere beweegreden hebben om te participeren, ook zullen de ‘type’ consumeren per fase verschillen. Verder zal het bedrijf per fase een andere rol vervullen in de community. Hieronder zal ik kort de fase toelichten en voorbeelden geven.

{title}Co-creatie tijdens het product concept fase
In de concept fase worden nieuwe product ideeën bedacht en geselecteerd. Community leden kunnen in deze fase hun nieuw product ideeën aanleveren en over product ideeën discussiëren. De aangeleverde content kan variëren van ideeën tot zeer uitgewerkte concepten en van incrementele tot radicale product innovaties.
Voorbeelden van communities zijn Talpacreative en Dell-idea-storm .Talpacreative laat gebruikers meedenken over nieuwe formats. Op Dell-idea-storm kunnen gebruikers nieuwe ideeën, gerelateerd aan Dell producten, aanleveren. 

{title}Co-creatie tijdens de product ontwikkel fase
In de ontwikkel fase wordt het product concept uitgewerkt naar product design. In deze fase worden de product specificaties en product eisen bepaald. Community leden kunnen in deze fase bijvoorbeeld meedenken over de indeling van de interface en zelf applicaties ontwerpen.
Een voorbeeld van een dergelijk community is de Samsung IQ community (ask.dev), die deze maand van start gaat. In deze community kunnen members, met de beschikbare software, de telefoonsoftware verbeteren. Een ander voorbeeld is de veelbesproken Lego community. Gebruikers kunnen hun eigen product designs ontwikkelen en uploaden.

{title} Co-creatie tijdens de product test fase
In de test fase worden de prototypes van het uiteindelijke product getest. Prototypes van software worden ook wel betaversies genoemd. Deze versies zijn nog niet klaar voor productie, maar belangrijke aspecten kunnen wel al worden getest. Community gebruikers kunnen deze prototypes testen en feedback geven. Nokia-Beta-Labs is een sprekend voorbeeld van zo’n degelijke community. Gebruikers worden gevraagd om een bèta-applicatie te downloaden en de feedback in de community te posten. Ook Samsung lanceert deze maand een test forum om nieuwe applicaties te testen, Samsung IQ community (lab.dev).

{title}Co-creatie tijdens de product launch/ gebruik fase
In de vierde fase wordt het uiteindelijke product op de markt gebracht en (hopelijk) door consumenten gebruikt. In deze fase kan de consument feedback geven op het product. Deze feedback kan bijvoorbeeld gebruikt worden om nieuwe product versies of product updates te ontwikkelen. Het opzetten van communities in deze fase is niet alleen zinnig voor product ontwikkeling maar ook voor product support and after service. Zoals Ludo Raedts vorige week woensdag schreef, zou een dergelijke community een goede aanvulling kunnen zijn op de traditionele klantenservice. 
Voorbeelden zijn het Dell-forum en de TomTom community.

De genereerde content in de concept en lauch/use fase hoeven uiteindelijk niet ver uit elkaar te liggen. Maar vaak verschilt de opzet van de community wel. Bijvoorbeeld, in de community gericht op de concept fase, ben je opzoek naar leden met innoverende ideeën (lead users, von Hippel), terwijl in de launch/use fase naar de eindgebruiker luistert. Dit resulteert bijvoorbeeld in een andere benadering van leden. Maar ook de rol van het bedrijf zal aangepast moeten zijn aan de community vorm.

Jullie input gevraagd!
In mijn onderzoek zal ik, aan de hand van verschillende business modellen, de vier verschillende aanpakken proberen te beschrijven.
De werving en motivatie van leden, de betrokken bedrijfsonderdelen en de genereerde waarde per fase zullen onder de loep worden genomen.
In de volgende post zullen de business modellen worden besproken.

Wat opvalt, is dat er in de ontwikkel fase en in de test fase relatief weinig partijen te vinden zijn, kennen jullie veel belovende partijen? En welke partijen zijn volgens jullie interessant om nader te bestuderen?


Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Bij Dell's idea storm zie je (Ubuntu) Linux regelmatig opduiken. Misschien zijn Canonical en Ubuntu interessant? Is in ieder geval een voorbeeld waarbij gebruikers gedurende het gehele proces betrokken zijn.

    geplaatst op
  • Interessant stuk!

    Hoe beoordeel je de onbewuste input van consumenten? Overal wordt over merken gesproken zonder dat het merk er actief bij betrokken is. Op bijvoorbeeld weblogs, sociale netwerken en Twitter kunnen bedrijven ook input krijgen op producten en productieprocessen. Valt dat ook in deze schaalverdeling in te delen of is dat weer een ander stuk?

    Een andere interessante case is overigens Live Simplicity van Philips.

    Google Android is overigens ook een enorm goed voorbeeld van co creatie tijdens de productie fase.

    geplaatst op
  • Interessante voorbeelden! Nespresso is trouwens ook een leuk voorbeeld, al bestaat er wat twijfel of dit nu tot co-creatie gerekend moet worden.

    Ik ben ook erg benieuwd wat Marco, Bas, Serge en Robin van Lieshout voor ideeen hebben ;)

    geplaatst op
  • Heel fijn!
    Begin op werk aan dergelijk traject op dit moment :-)

    Misschien vind je battleofconcepts.nl of wel een interessante ;-)

    geplaatst op
  • Hoi Kim,

    interessant onderzoek! Vraag met wel af of je in dit onderzoek de focus legt op communities waarin bestaande klanten van een bedrijf hun mening geven of hoeven dit niet per se klanten te zijn? In de voorbeelden die je geeft lijk je de nadruk te leggen op klantcommunities. Ik denk wel dat hier een onderscheid in zit.

    Het voorbeeld van battelofconcepts.nl wat Mieke hierboven geeft is meer crowdsourcing dan co-creatie. Juist omdat hier geen klanten van het bedrijf zitten maar studenten komen er hele innovatieve ideeën uit naar voren en is het zo succesvol. Hetzelfde geldt voor Innocentive. Juist omdat hier mensen in de community zitten met verschillende opleidingen, beroepen, specialiteiten, etc. kunnen ze met verrassende inzichten komen.

    Je zou je af kunnen vragen of het van de fase (concept, ontwikkeling, test, gebruik) afhankelijk is of je klanten zou moeten betrekken of juist niet? Benieuwd hoe jij hierover denkt. Succes met je onderzoek!

    geplaatst op
  • We gaan 11 november as. live met http://www.mindz.com. Een geheel gratis, pan Europees business socio network, dat begint waar Linkedin stopt. Het business model is het leveren van private labels aan derden, zowel de software als de exploitatie kennis (in samenwerking met derden). Wat we met Mindz.com dus nu doen is het co-creeren van een "etalage" met als doel samen met de gebruikers ( we hebben ook een alpha en beta fase gehad) het product te ontwikkelen, testen en als "showcase" neer te zetten, gebruikers ervaringen te verkrijgen en ambassadeurs/fans te creëren.Bedrijven kunnen hier experimenteren met "Branded Plaza's", om zo de eerste stappen te zetten op sociaal media gebied. Dat deze Mindz.com gebruikers een eigen netwerk kunnen opzetten, kennis kunnen delen, zichzelf optimaal op het internet kunnen profileren en hun relatie netwerk uitbouwen is hun incentive/beloning. Ons voordeel is een levende etalage, aantoonbaar werkende software en een permanent demo model. De site staat momenteel gewoon zichtbaar, alleen als bezoeker kun je tot 11/11 er alleen maar rondkijken. We denken tot het einde van het jaar nodig te hebben om alle functionaliteiten goed neer te zetten en de eerste gebruikers ervaringen "te verwerken"...
    Wordt vervolgd...

    geplaatst op
  • Goed stuk Kim!

    Het is inderdaad lastig om voorbeelden te vinden van bedrijven die een eigen community hebben voor ontwikkeling en testen. Er zijn wel voorbeelden van bedrijven die het op een andere manier aanpakken, Mob4hire bijvoorbeeld koppelt developers aan testers. Het mooie is dat dit bedrijf zelf ontwikkeld is door een ontwikkelcommunity, namelijk via Cambrian House, dat business ideeën gepost door de community verder ontwikkelt.

    Ik denk dat het probleem met testen en ontwikkelen is dat hiervoor meer specifieke opdrachten nodig zijn vanuit het bedrijf, dus input is niet continu nodig of mogelijk, wat het moeilijker maakt echt een community te creëren en te onderhouden. Als bemiddelaar kun je wel continu opdrachten van bedrijven krijgen, zodat je de community aan het werk kunt houden. Ben benieuwd wat je hiervan denkt!

    Succes met je project, ben benieuwd naar je volgende post!

    geplaatst op
  • Leuk artikel!

    Na tien jaar deel te zijn van de open source/vrije software en GNU/Linux-wereld, is me maar al te duidelijk geworden dat enkel de bedrijven die begrijpen dat een open en uitnodigende houding richting de gemeenschap (je userbase) erg belangrijk is. Een aantal bedrijven heeft dat goed begrepen.

    De DELL-case is recent van aard, maar geeft mooi weer hoe bedrijven meer en meer afhankelijk worden van de consument, als het gaat om productrichting, wensen en ook zeker imago. DELL heeft in het verleden veel geprobeerd om haar imago op te poetsen, maar pas sinds ze daadwerkelijk laten merken dat ze luisteren naar wat de community te zeggen heeft, kan het bedrijf rekenen op positieve feedback. Arrogantie past niet meer in deze tijd - de massa pikt dat niet.

    Een mooie case van de goede manier om de gebruikers te betrekken in je ontwikkelproces, biedt Nokia. Hun huidige Internet Tablet, de Nokia N810 WiMAX (een werkelijk prachtig apparaatje, zelf gebruik de N800 met veel plezier), heeft vanaf het begin op de warmte van developers uit de open source gemeenschap kunnen rekenen, puur door de betrokkenheid van start tot eerste product (en alle daaropvolgende evoluties).

    De communitysite voor het Maemo OS dat ebrikt wordt in de Nokia N8xx-serie, biedt downloads, discussie, broncode, etc.. Een eigen planet agregeert alle developer-blogs, waarop natuurlijk op gereageerd kan worden door iedereen.

    De ontwikkelaars werken graag aan dit product (veelal kostenloos en in vrije tijd - zo werkt dat vaak met gedreven ontwikkelaars in de OSS-wereld, die toffe dingen willen doen). In ruil voor hun harde werk, stuurt Nokia testmodellen en nieuwe modellen naar bijdragende ontwikkelaars. Ondertussen heeft Nokia een aantal developers en grafisch artiesten uit de community in vaste dienst genomen.

    Het werkt. De tablet heeft voldoende draagvlak om nu al bij haar vierde incarnatie te zijn en vanuit de developers en blogs ontstaat voldoende positieve buzz om dit draagvlak solide te houden en te verbreden.

    Ik denk dat de Nokia case een van de meest succesvolle manieren van totaalintegratie van de community weergeeft en dat dit voor de toekomst best voor meer bedrijven interessant zijn.

    't Is een risico als je op deze manier gaat werken, maar de markt gaat daar hoe dan ook heen. Ballen hebben dus...

    (Disclaimer: ik ben op geen enkele wijze, anders dan gebruiker, betrokken bij Nokia of het Maemo-project)

    geplaatst op
  • @ Cathatina: Dankjewel voor de tip! Gebruikers worden inderdaad bij deze platforms in het hele proces betrokken.

    @ Matthijs: Ook dankjewel! Informatie, gegeneerd door consumenten op externe platforms zoals Twitter, zou in de verschillende fases van NPD gebruikt kunnen worden. Bedrijven zouden met name in de product-concept fase en in de product-use fase gebruik kunnen maken van zulke fora. Mijn onderzoek richt zich op bedrijven die eigen communities opzetten om onder andere deze informatie te verzamelen. Maar bedrijven zouden ook zeker externe communities in de gaten moeten houden om te producten en processen innoveren.

    @ Martijn: Thanks :) Nesspresso is, denk ik, een vorm van co-creatie op marketing gebied. Samen met je consumenten reclame maken. Maar past inderdaad minder in product co-creatie.

    @ Thijs: een interessante opmerking, dankjewel! In de bovengenoemde voorbeelden zullen de gebruikers vooral klanten zijn, vooral in de laatste drie fases (ontwikkel, test en use fase) . De gebruikers zijn loyaal aan het merk of product en bereid mee te werken aan een beter product. Maar het is veelal ook mogelijk, dat niet-klanten zich inschrijven en participeren, hoewel die groep veel kleiner zal zijn. In de concept fase zou dit wel eens anders kunnen liggen; bijvoorbeeld bij Tapla kunnen gebruikers meedenken over nieuwe tv-formats, maar ik denk dat deze gebruikers geen directe klanten zijn (hooguit tv-kijkers). Not-invented-Yet (TNO initiatief) is ook zo’n degelijk platform. Typisch is dat bij deze platforms een (geld) beloning beschikbaar wordt gesteld….. Krijgt vervolg …. :)

    @ Mieke: ben erg benieuwd welk werk en wel traject.. Dankjewel!

    @ Ronald: Dankjewel! Zal dadelijk de site bekijken.

    @ Simone: ook een interessant punt. Ik denk dat je punt absoluut een belangrijke rol speelt; als je als bedrijf niet genoeg (test&development;) input hebt dan zal de community niet gaan leven. Maar ik denk ook, dat grote bedrijven met veel innovaties, wel genoeg input zouden kunnen genereren. Maar dan moeten de productontwikkelafdelingen wel samen (willen) werken. Krijgt ook een vervolg!

    @ Roeland: dankjewel voor de tip en uitgebreide info :)! Verder denk ik dat je het ook bij het juiste eind hebt; door web 2.0 kan een bedrijf het niet meer maken om niet meer te luisteren na de klant!

    geplaatst op
  • Interessante vraag Kim en goede eerste opzet van de discussie. Ik heb jaren geleden mogen meedenken aan het innovatieproces bij Heineken dat de volgende innovatietrechter hanteerde:



    Misschien goed om nog even te kijken naar de gekozen fasering in het innovatieproces. Is de door jou gekozen fasering de meest logische? Zowel bij Heineken maar ook in de farmaceutische industrie (waar mijn roots liggen), bestaat de testfase (bewust) uit meerdere stappen die met verschillende testgroepen worden gedaan.

    Aardige is dat ik in 2002 de opdracht kreeg om te kijken naar wat de mogelijkheden waren van internet om dit innovatoeproces te verbeteren. Ik heb destijds onderzoek gedaan naar voorbeelden uit de verschillende fasen en kwam toen met voorbeelden van P&G;(o.a. share your thoughts-programma), WhiteStrips, Fluid Foundation, Kellogg's, Reflect, Scott, General Mills, Nestlé maar ook toen al Dell en Nike. Als er interesse in korte samenvatting van mijn presentatie destijds dan hoor ik het graag.

    Maar even los van de fasering in het innovatieproces denk ik ook dat je zou moeten nadenken over of je per fase een aparte testgroep (of zoals in dit geval online community) moet opzetten. Waarom evolueer je de testers niet mee? Waarom bouw je niet aan een duurzame community die in verschillende fasen van innovatieproces een verschillende rol spelen? Misschien zou je zelf moeten nadenken of je totale klantengroep straks niet ook je (online) community zou moeten zijn. After-sales of CRM krijgt op die manier een hele andere invulling. Het gaat dan niet meer om hoe kan ik zoveel mogelijk verkopen aan mijn huidige klanten (cross- en up-sales), maar hoe kan ik zo goed mogelijk aan de wensen van mijn huidige klanten voldoen.

    geplaatst op
  • @Kim: zeer interessant, ben benieuwd naar het vervolg en ben blij da je al meer voorbeelden hebt dan alleen Lego
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081016_slideshare_review_7_sociaal_bezig_met_lego_blokjes/

    geplaatst op
  • Kim interessant project. Zal onderzoeken of binnen Essent een soortgelijke aanpak ook in ontwikkeling is.
    Veel succes met je project.

    Con.

    geplaatst op
  • @Kim: Marketingfacts is zelf een leuk voorbeeld van een community die producten test
    zie bijv: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070711_jouw_reis_begint_bij_ilse/

    Ik heb onlangs in een artikel een iets andere insteek genomen: maak de community onderdeel van je propositie ipv het proces:
    http://www.frankwatching.com/archive/2008/10/22/voeg-de-n-toe-aan-de-marketingmix/

    Succes met je onderzoek!

    geplaatst op
  • @ Marco: dankjewel voor je comment. Met betrekking tot de keuze van de fases heb ik bewust gekozen voor 4 ‘algemene’ fases omdat het dan mogelijk wordt om communities in verschillende industrieën in te delen. Het is inderdaad goed om binnen elke fase in te zoomen op sub-fases en dan zou waarschijnlijk ‘ de verschillende testfases’ bij Heineken allemaal vallen onder de algemene test fase, toch? En bijvoorbeeld, de evaluatie van een productconcept zou kunnen vallen onder de concept fase.
    De overkoepelende duurzame community voor de verschillende fases binnen één bedrijf is absoluut een goed idee, je komt zo veel dichter bij je klanten. Maar ik heb helaas niet veel voorbeelden van (customer) bedrijfs-communities gevonden, die het gehele NPD proces omvatten. SamsungIQ komt denk ik het dichtste bij de buurt.
    Een goede vraag is dan uiteraard: waarom zijn er zo weinig overkoepelende innovatie customer communities? Komt dat, omdat deze manier van innovatie pas in de kinderschoen staat? Of komt dat, omdat bedrijven niet graag hun hele innovatie proces openstellen?

    geplaatst op
  • @ Ted: Leuk artikel trouwens op de site van Jungle Rating van een van je collega's over co-creatie door overheden, zoals bij interactieve beleidsvorming.

    geplaatst op
  • @KIM: als je een in depth verhaal wil hebben over mindz.com, mail me maar"
    ronaldvandenhoff at cdefholding dot nl

    geplaatst op
  • Beste Kim, we zijn bij Buzzer met verschillende varianten hiervan bezig. je kunt me altijd even mailen. Met vriendelijke groet, Willem Sodderland

    geplaatst op
  • Hee goed artikel.

    Uiteraard wil ik je de link naar onze website niet onthouden. www.redesignme.com

    Wij zijn een "intermediate" tussen bedrijven en eindgebruikers. Wij proberen het voor de bedrijven zo gemakkelijk mogelijk te maken om fysieke producten te co-creëren met hun klanten. Het is voor bedrijven vaak een enorme klus zelf een web 2.0 site in te richten, een community op te starten en te onderhouden, op de hoogte te blijven met de techniek, etc.

    Wij nemen zo veel mogelijk van het proces uit handen door challenges te plaatsen op onze website. We modereren de reacties en we houden contact met de eindgebruikers. Ook passen we tools toe zoals Widgets op andere sociale netwerken (zoals hyves) en hebben we een co-creatie applicatie ontwikkeld die bedrijven op hun corporate site kunnen plaatsen. Alle techniek draait dan op onze server maar de co-creatie vind plaats op de site van de opdrachtgever.

    Uiteindelijk verdienen onze "Redesigners" punten met hun inzendingen, de zogenaamde RDM's. Dat is onze online munteenheid. Die RDM's kunnen ze op een later moment inwisselen voor echte producten in onze online winkel en op die manier worden ze beloond voor hun feedback en ideeën.

    Voor meer info kan je me altijd bellen. Contactgegevens staan op de site.

    Groeten,

    Maxim
    RedesignMe B.V.

    geplaatst op
  • Co-creatie of crowdsourcing gaat een grote toekomst tegemoet. Maar niet elk bedrijf kan hier mee beginnen. Een klant moet een passie delen met het product en de producent. En de producent moet authentiek en integer zijn. Dat laatste moet je eerst verdienen. De producent moet vervolgens zijn organisatie instellen op co-creatie, dus hierarchie moet ondersteunend en niet bepalend worden, en de autonomie van de medewerkers moet worden vergroot. Uit een duits ondezoek van een paar jaar terug, bleek dat veel bedrijven zich nog kwetsbaar genoeg opstellen om met succes te co-creeren. Veel blijven nog in de co-design fase hangen, en geven de klant te weinig informatie om op zinnige wijze mee te denken over het product. Zo'n 40 % van alle online communities faalt, omdat de integriteit van de bedrijf- klantrelatie niet matcht.
    Je krijgt als bedrijf geen tweede kans met co-creatie. Bezint eer gij begint....
    Wij blijven de ontwikkelingen in ieder geval nauw gezet volgen, want heeft een grote toekomst.

    geplaatst op
  • Kim,

    Een 'oude' interessante site is http://fastlane.gmblogs.com, in feite een blog van GM directeur Bob Lutz. Ik krijg er zelf niet echt de vinger achter of het nu echt om co-creation gaat of om het binnen krijgen van goede technische en/of marketing ideeën. Ik weet namelijk niet wat GM met de verschillende ideeën doet. Ik denk dat dit een heel belangrijk aspect is. Als je alleen maar bezig bent om je klanten ideeën te ontlokken, dan doe je jezelf meer schade dan goed. Pas als er serieuze feedback van het bedrijf volgt, zal je door de afnemers serieus worden genomen. Als dat trouwens zo is, heeft het GM nog niet echt geholpen, ben ik bang...
    Misschien is dat feedback-aspect interessant om in je onderzoek mee te nemen?

    Groet,
    Wim
    Profound Groep

    geplaatst op
  • @ Ronald, Willem en Maxim: Dankjewel voor de uitnodigingen! Einde van de week zal ik met jullie contact opnemen!

    @ David: Interessant, dankjewel. Heb jij een titel of auteur, van bovengenoemd artikel? Alvast bedankt!

    @ Wim: Dankjewel voor de tip. Inderdaad, een van de factoren voor een succesvolle community zijn de feedback loops. Gebruikers willen erkenning, zowel van andere leden en als het bedrijf. Ik zal de site van GM bekijken!

    geplaatst op
  • Beste Kim,

    Wat zijn voor jou op dit vlak de beste voorbeelden van communities die worden "ingezet" door leveranciers van diensten? Of heb je die, in verband met de scope van je onderzoek, helemaal buiten beschouwing gelaten? Verder: complimenten voor je artikel!

    geplaatst op
  • Heel interessant artikel Kim!

    Wat me wel opvalt is dat veel van deze initiatieven zijn opgezet vanuit de top van de organisatie met als concreet doel innovatie. Niks mis mee natuurlijk. Wat mij vooral fascineert zijn de communities die langzaam en klein zijn ontstaan en organisch zijn gegroeid tot cohesie community. Deze communities zijn vaak een stuk krachtiger en hebben een langere levensverwachting. Natuurlijk is het proces dat Dell heeft doorlopen een goed voorbeeld van communitycreatie.

    Een ander leuk voorbeeld van een community die is ontstaan vanuit de werknemers voor de werknemers, buiten de firewall van het bedrijf om is Blue Shirt Nation. Deze community wordt op verschillende engagementlevels ingezet, zo komen hier ook enorm veel goede ideeën en talent bovendrijven.

    Ik heb hier gister een post over geschreven op het CSN Blog(net binnengekomen op nr. 100 in de Marcom Top 100!)

    geplaatst op
  • @ Hans: Service verleners zijn ook interessant in deze vorm van innovatie. In mijn studie laat ik ze niet weg, maar helaas kan ik maar één voorbeeld vinden: namelijk Robeco Connect. Graag zou ik meer service verleners willen meenemen in mijn onderzoek.
    Is de Rabobank wellicht een degelijk project aan het opstarten, of passen de starters-communities van de Rabobank in dit plaatje?

    @ Menno: Dankjewel voor het interessante artikel! Member-initiated communities lijken beter te presteren dan organization-initiated communities. Blue-shirt-nation is daar een perfect voorbeeld van. Bedrijven zouden hier veel van kunnen leren!

    geplaatst op
  • @Kim: ik zie inderdaad overeenkomsten met de initiatieven die we voor startende ondernemers ontplooien! Het lijkt me nuttig om hierover even mondeling contact te hebben en ik neem contact met je op.

    geplaatst op
  • @ Hans: Interessant! Mijn mailadres is te vinden bij mijn naam onder het kopje 'bloggers' van MF. Ik zie je reactie tegemoet!

    geplaatst op
  • De resultaten staan inmiddels online, we zijn benieuwd naar jullie reacties! Zie http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090609_de_best_practices_van_vooruitstrevende_co-creatie_communities/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.