Hoe het niet moet in e-mailmarketingland: afzenderadres

Hoe het niet moet in e-mailmarketingland: afzenderadres
, Add to Favorites BV

In mijn vorige posting had ik over een afzendadres dat niet herkenbaar was. En dat je daar niet mee scoort. Prompt krijg ik een nieuw voorbeeld toegespeeld, dit keer van Bas van de Haterd. Als je een mailtje krijgt van “Marketing & Communicatie”. Van wie denk je dan dat die is?

Nou niet van de afdeling marketing en communicatie van het bedrijf waar je werkt. Nee van de Utrechtse afdeling van de Kamer van Koophandel….... Tja.
Weet je wat jij zou moeten doen….... In ieder geval je niet laten adviseren op het gebied van e-mailmarketing door de Kamer van Koophandel.

Hoe het niet moet in e-mailmarketingland: afzenderadres

De boodschap van deze mailing: Je kan je aanmelden voor de maandelijkse digitale nieuwsbrief. Nu mag dit juridisch gezien, als het gestuurd is naar Bas als ‘ondernemer’ waar we in dit geval vanuit mogen gaan. Simpelweg omdat B2B e-mailcommunicatie nog niet is gereguleerd. Dus daar kan ik niets over zeggen.

Over organisaties die e-mail echter nog steeds zien als iets digitaals blijf ik me overigens verbazen. Er is werkelijk niets digitaal aan een e-mail, nooit geweest en zal het ook nooit worden. Ik dacht dat ik dat sinds 2002 niet meer hoefde uit te leggen. Helaas.

Er is nog meer aan te merken. De mail is aangekomen op 11 september 2007. In de mailing staat de datum 13 februari 2007?! Die is even blijven hangen denk ik. En als je je snel aanmeldt voor hun nieuwsbrief, ontvang je de eerste al op 21 februari aanstaande…... Mooi, kan ik gewoon rustig mijn winterslaap doen en me geen zorgen te maken dat ik de eerste nieuwsbrief van ze mis.

En dit alles –zoals Bas van de Haterd terecht schetst- wordt verstuurd door een bedrijf dat trainingen geeft in onder andere internetmarketing. Er is nog veel werk te doen. Gelukkig maar, anders hoefde ik helemaal nooit meer wakker te worden uit mijn winterslaap. Niet dat sommigen dat erg zouden vinden ;-)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • De datum in de nieuwsbrief vermelden is sowieso overbodig.
    De teksten zelf zijn ook van een bedroefend niveau te noemen. "de digitale snelweg", "de eerst volgende aflevering", "met een click weer afmelden". Beetje oudbollig allemaal.

    Weinig verrassends en weinig overtuiging ook in de tekst. Ondernemers gaan dit echt niet lezen.
    Had in een paar zinnen gezegd wat je wil zeggen met een duidelijke link naar de pagina om je aan te melden.

    geplaatst op
  • In de nieuwsbrief die ik van KVK (lokaal Amsterdam) ontving, werd ik betiteld als 'undisclosed-recipients', ook lekker persoonlijk. Ik denk dat deze nieuwsbrief zelfs handmatig met Outlook is verzonden en deze zit vol met HTML-fouten (net als in het voorbeeld hierboven). Je kunt dan beter besluiten niets te versturen. Of gewoon toch in de pen klimmen!

    geplaatst op
  • Dit is inderdaad een slechte uitvoering van de nieuwsbrief. Vast en zeker niet mensen die de e-mailmarketing conferentie hebben bezocht!

    Ik denk dat KvK een verzendtool heeft die het mogelijk maakt dat afdelingen zelf hun mailings kunnen versturen? Het is alvast niet een goed voorbeeld en show-case. Zonde, vooral omdat dit een oproep is om je aan te melden voor deze 'professionele' nieuwsbrieven.

    geplaatst op
  • Tja, ik zal ongetwijfeld bij inschrijving mijn mail adres hebben achtergelaten, dus SPAM is het niet. Ik verbaasde me over de afzenden, zoals andere Bas al aangaf, en ook topic. Ik ben (eindelijk, bijna klaar met) Seth Godin's Small is the new big. Daarin heeft hij een riff staan over de boekenwinkel. Mag ik uw mail adres voor onze nieuwsbrief, waarop hij snel nee zegt. Vraagt: doen veel mensen dat, waarop de dame antwoord: ja, bijna iedereen. Want waarom zou ik? What's in it for me?

    Nu ben ik helemaal tegen mail nieuwsbrieven overigens. Ik meld ze allemaal af (ook die van andere MF bloggers), simpelweg omdat ik ze toch niet lees (alleen bijzondere aankondigingen van b.v. spellen die ik speel of bands waar ik graag heen wil, en wat denk je: die hebben weer geen announcements). Maar goed, als dit het niveau is van een vertrouwde instantie die onze mensen leert omgaan met e-mail... hebben we de komende jaren nog genoeg om over te bloggen :)

    geplaatst op
  • Niet alleen het verzender adres en naam zijn belangrijk. Heel veel email marketeers staan ook niet stil bij de boodschap die mensen krijgen in de kleine pop-up van bijvoorbeeld een outlook.

    Zo zie je maar al te veel de boodschap "Als je deze email niet kan lezen, klik dan hier" en dat is dus op zijn minst motiverend om via deze melding aangetrokken te worden verder te lezen. Men noemt dit dan ook toepasselijk de "text header blues" .

    Eenvoudige technieken kunnen erbij helpen om meteen een attractieve call-to-action te laten verschijnen in dit kleine venstertje.

    Meer hierover vindt u op onze kersverse blog met nog meer van dergelijke nuttige tips.

    http://emailgarage.wordpress.com/2007/08/28/ever-heard-of-text-header-blues/

    Veel leesgenot !

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.