E-mailmarketing en privacy statements, hoe het niet en wel moet

12 september 2007, 04:30

Hoe nauw nemen sommige bedrijven hun privacy beleid? En weten ze wel wat ze doen als ze het (onbewust) niet naleven. Een voorbeeld: Ik word regelmatig benaderd via e-mail voor het doen van een online onderzoek. En regelmatig wordt hiervoor door de afzender gebruik gemaakt van een extern onderzoeksbureau. Maar, mag een dergelijk onderzoeksbureau zomaar uw database vanuit hun naam benaderen.

Nou nee, althans niet als de houder van uw gegevens heeft verklaard dat uw gegevens niet worden afgeven of verkocht aan derden. Op zich is dit geval (een onderzoek) niet ‘heel schokkend’ temeer het in dit kader niet gaat om de verkoop van een product of dienst maar toch.

Neem @Home. Ik ben daar klant en zij hebben dus mijn gegevens. Hun privacybeleid stelt onder meer het volgende als het gaat om de verwerking van mijn persoonsgegevens.

Ok, als dit het privacybeleid is. Hoe kan het dan dat ik een uitnodiging ontvang voor het doen van een online onderzoek gehouden vanuit Heliview. Weliswaar in opdracht van @Home maar toch. Dit mag dus niet. Simpel zat. @Home moet de afzender zijn en niet Heliview Research.

En dat er in de mailing een url zit die verwijst naar een landingspagina van Heliview, dat kan je uitleggen en dat is dan ook prima. Even los van het feit dat de gemiddelde ontvanger Heliview niet zal kennen, kan dit dus worden aangemerkt als SPAM. En ten behoeve van de resultaten –in dit kader het aantal ingevulde enquêteformulieren- zal een afwijkende afzendnaam niet goed werken. Ook niet goed aan de uitnodiging is dat helemaal niet wordt uitgelegd wie Heliview is. Nogmaals, de gemiddelde consument zal dit toch gerenommeerde onderzoeksbureau niet kennen. Dit blijkt wellicht ook uit het feit dat ik ook nog een herinnering ontving voor dit onderzoek.

Hoe moet het dan wel. Dat laat KLM hieronder zien. Ook zij maken gebruik van een extern onderzoeksbureau maar versturen wel zelf de mail. Althans, zo is te zien in het afzendadres (KLM Customer Research). Kijk, dat herken ik als klant van KLM. Daarnaast leggen ze ook nog keurig uit wie TNS NIPO is. Prima gedaan dus! Ik heb die in ieder geval wel ingevuld.

Het zijn soms details, maar let er gewoon goed op. Voorkomen is beter dan genezen. Weet dus wat je doet of laat je adviseren als je twijfelt.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

4 Reacties

    Karian

    Mijn inbox stroomt er vol mee dagelijks….er is ergens een bestand waar mijn mailadres opstaat en die wordt constant doorverkocht…ben ik na heel wat mailen her en der achtergekomen 😉

    Als het een Nederlandse afzender is dan doe ik melding bij de OPTA in elk geval.


    12 september 2007 om 06:00
    sandervdv

    TNS NIPO garandeert de anonimiteit van de antwoorden, staat er in de mail van KLM. Maar er staan wel diverse unieke codes in de URL, als het moet kunnen ze deze aan de klant koppelen.

    Nu denk ik dat TNS NIPO hier goed mee om gaat, maar houd er ook rekening mee dat enquêtes op deze manier vaak precies aan de respondent/klant kunnen worden gekoppeld. Hierbij loopt je privacy pas echt gevaar…


    12 september 2007 om 06:30
    Youri Treur

    Vaak is dit pure ontwetendheid en is men zich er niet van bewust dat men iets ‘verkeerd’ doet. Je zou wel mogen verwachten van de onderzoeksbureaus dat zij hun klanten hierin goed begeleiden en adviseren. Zowel het bureau als de klant heeft baat bij een hoge opening rate en conversie naar deelname.


    12 september 2007 om 06:30
    basterburg

    @Sander: scherp gezien. Natuurlijk wordt die data persoonlijk opgeslagen, dat is mijn mening ook. Alleen de gemiddelde consument zal dit niet ‘zien’ aan de url.

    @Youri: je hebt volledig gelijk, alleen wellicht weten diezelfde onderzoeksbureau’s waarschijnlijk ook niet hoe het (precies) moet. Of ook zij zien er geen kwaad in blijkbaar, het is ten slotte maar een onderzoek.


    12 september 2007 om 06:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!