Hoe win je jaar na jaar de prijs voor best groeiende onderneming?

Casper Bannet (Aethon) aan het woord
Hij zat te wachten in een groot advocatenkantoor, voor een gesprek om te worden aangenomen als stagiair. Het vloog hem zo naar de strot, dat hij ter plekke besloot om ondernemer te worden. Dat bleek een slimme zet, want als oprichter van Aethon heeft Casper Bannet de afgelopen vijf jaar de Gouden Gazelle voor de snelst groeiende onderneming in Nederland in de wacht gesleept.
Een paar honderd aan startkapitaal
Na die ervaring bij het advocatenkantoor leende Bannet 650 euro van zijn moeder. “Ik zei tegen mijn moeder dat ik wat wilde gaan doen en kreeg 650 euro van haar mee. Ik heb een paar kaartjes, een brochure en een website laten maken.” Bannet begon zijn uitzendbureau met chauffeursdiensten.
“Of het er nou dertig zijn of zeshonderd, als je maar kan leveren”
“Gelukkig zat ik met arbeidsbemiddeling in een businessmodel van ‘wanneer er niks geleverd wordt, zijn er ook geen kosten’. Ik heb daardoor geen grote investeringen hoeven doen.” Op zijn website blufte hij dat hij zeshonderd chauffeurs in dienst had, terwijl hij in zijn eentje rondreed. “Het ging in het begin zo hard dat we al snel vrij veel mensen hadden. En of het er nou dertig zijn of zeshonderd, als je maar kan leveren”, aldus Bannet. Inmiddels draait Aethon 43 miljoen omzet per jaar.
Uitbreiding en prijzen
Na een stevige groei binnen de chauffeursdiensten, behoren de overheid, verschillende zorgorganisaties en woningcorporaties al een ruime tijd tot de vaste klanten van Aethon. Op dit moment is Bannet het aantal vestigingen aan het uitbreiden. “Ik wil kleiner organiseren, zodat onze teams hechter worden, met eigen doelen en culturen, waardoor er kracht ontstaat. We halen hele goede mensen uit de andere kant van het land, maar we hadden geen plek voor ze. Wanneer iemand maar één keer in de twee weken naar het hoofdkantoor komt en dan contact heeft met het team, is dat te weinig. Deze talentvolle mensen besloten bij een organisatie te gaan werken dichter bij huis.”
“We zitten in de goede hoek”
In 2018 valt Casper Bannet weer in de prijzen. “We zitten in de goede hoek, spreken de juiste doelgroep aan, er heerst een wil om vooruit te gaan en we hebben met z’n allen duidelijk voor ogen waar we het voor doen. Het heilige doel is dat wij er steeds voor zorgen dat we een substantieel verschil maken voor de pijnen die er in de markt zijn. En dat we onszelf kunnen aankijken en beseffen: ‘dat hebben we toch maar gedaan’. Om het tastbaarder te maken: het doel is dat we in 2021 minimaal tienduizend man aan het werk hebben. Dan zijn we er eigenlijk nog niet, want de tekorten zijn veel en veel te groot”, aldus Bannet.