Hoe small en big data en experimenteren NRC weer tot groei bracht

21 juni 2017, 09:00

NRC is een van de weinige dagbladen in Nederland dat het aantal abonnementen ziet groeien. Dat succes komt niet uit de lucht vallen, maar blijkt het resultaat van knappe analyse van bestaande data, het vergaren van nieuwe data en die inzichten omzetten naar actie.

Het boek “De relatie-economie: breng data tot leven en bouw waardevolle klantrelaties” is net uit in het Nederlands. Het is geschreven door Xavier van Leeuwe en Matthijs van de Peppel, data-intelligence-analisten bij NRC, samen met hun business partner Matt Lindsay van Mather Economics, dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied van big data en economics.

In het boek laten de schrijvers op heldere wijze zien hoe NRC als een van de weinige dagbladtitels in Nederland weer aan het groeien is in het aantal abonnees door zich te concentreren op klantinzichten en daar adequaat naar te handelen. Het is het verhaal over de switch van de transactie-economie naar de relatie-economie en vooral over hoe je daar met small data en big data zeer effectief in kunt worden, o.a. door te zoeken naar de juiste klanten.

Hoe dan?

Een van de grote veranderingen hierbij is het compleet opnieuw designen van de datastromen die nodig zijn om marketingprocessen goed aan te pakken. Daarbij hoort ook het zoeken naar mensen in het bedrijf die ongeacht hun functie grote affiniteit hebben met analytics en daaraan vanuit hun eigen expertise kunnen bijdragen.

In het kader van small data is het dan vooral interessant te zien hoe het NRC-team getraind werd in het empathisch interviewen. Daarna namen zij bij klanten thuis diepte-interviews af, die geleid hebben tot een aantal fundamentele veranderingen. Dit, in combinatie met een experimenteer-mentaliteit, maakt de NRC tot een van de mooie voorbeelden op het gebied van growth hacking.

Conclusie

Het is een zeer lezenswaardig boek met heel veel tips hoe je met een combinatie van customer-experiencekennis en customer analytics goed op zoek kan naar verbeteringen van je business door middel van experimenten, waarbij de “big-data-aanpak” zich ook echt terugverdient.

Het enige minpuntje, althans in de Engelstaligee versie van het boek, is wat mij betreft dat er in het boek vaak reclame wordt gemaakt voor Mather Economics, wat een beetje storend gaat werken. Ik hoop van harte dat er ook een how-to-boek of online cursus als vervolg op “De relatie-economie” komt.

Ronald Voorn MSc
Senior docent en onderzoeker Lectoraat Marketing & Customer Experience, adviseur, toezichthouder bij Utwente / Hogeschool Utrecht

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken. Tot 1992 in de reclamewereld, daarna aan klantzijde. Zo werkte hij 15 jaar bij Heineken o.a. als Global Marketing Director en Managing Director. Sinds 2011 is hij senior docent en onderzoeker aan de HU binnen het lectoraat Marketing en Customer Experience, met een focus op sustainability, alsmede docent in het masterjaar aan de Universiteit Twente. Ronald is tevens vicevoorzitter van de RvC van verzekeringsmaatschappij Univé Dichtbij, lid van de raad van toezicht van het NIMA en RvC lid van de plantage PortoMari te Curaçao. Daarnaast is Ronald als adviseur en gastspreker actief via Science4business.nl en is hij jurylid voor de SAN ABC accenten.Hij hoopt binnenkort zijn PhD te behalen op het gebied van consumentenpsychologie met het onderwerp hoe merkwaarden het consumenten gedrag beïnvloeden.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!