Hoe PR je leven als marketeer makkelijker maakt

De combinatie van pr en contentmarketing is al helemaal succesvol. Je focust dan én op nieuwe mensen aantrekken én weet die mensen vast te houden.

7 december 2022, 14:30 1222 x gelezen

Zonder advertentiebudget je merk in de spotlights zitten – wie wil dat nu niet? Dát is waar pr in grote lijnen op neerkomt. Het zorgt ervoor dat je online campagnes haast automatisch een hoger rendement opleveren. Daarom adviseren we klanten altijd om, naast campagnes, in te zetten op storytelling en pr. Dit is waarom public relations en marketingcampagnes een gouden match zijn.

Bij public relations draait het erom dat jouw merk via een bepaald platform in een positief daglicht wordt gezet. Dat doe je niet door zelf een duidelijk commerciële boodschap te vertellen (zoals bij marketing), maar door anderen het woord voor je te laten doen.

De focus met dat verhaal ligt op een al bestaand publiek. Dat kan je eigen publiek zijn, maar ook de doelgroep van een bepaald medium. Er zijn dan ook twee vormen van pr:

  1. pr via owned media: op je eigen kanalen, zoals blogs, e-books of social media;
  2. pr via earned media: alles wat op kanalen van anderen over je merk wordt geschreven.

Waarom de combinatie van pr en contentmarketing?

Marketingcampagnes blijven een belangrijke manier om aan nieuwe klanten te komen. Maar de kosten per klik via betaalde kanalen zijn de afgelopen jaren hard gestegen. Dat maakt het nog belangrijker om niet alleen van campagnes afhankelijk te zijn.
(bron: Wordstream 2022, cost per lead increase of 19% – Google Ads Cost Per Lead Has Increased for 91% of Industries YoY)

Pr helpt om je merkverhaal op een andere manier over de bühne te krijgen. Zonder extra investering in advertenties. Daarom geloven wij dat pr een vast onderdeel van de mediastrategie moet zijn. Het idee achter pr is als volgt: het helpt om niet altijd zelf je verhaal te vertellen. Het is extra krachtig als platforms met autoriteit jou neerzetten als een expert in je vakgebied.

Met pr zorg je ervoor dat mensen via andere wegen bij je merk uitkomen. Dat ze je verhaal kennen en van daaruit blijven kiezen voor jouw merk. Daardoor hoef je minder geld in campagnes te steken én kun je klanten binden in plaats van dat ze alleen eenmalig op je site of socials spieken. Bovendien: pr kan werken als een olievlek als content verder wordt gedeeld.

En het belangrijkste voordeel? Pr heeft positieve impact op marketingcampagnes. Gratis publiciteit via pr zorgt voor meer naamsbekendheid en pieken in je websitebezoekers. Dat betekent dat je online campagnes meer rendement opleveren.

Dat werkt als volgt: Pr heeft als doel om een bestaand publiek (bijvoorbeeld je eigen social-media-volgers of de lezers van een bekend online platform) te informeren over interessante onderwerpen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan e-books uitbrengen, persberichten versturen naar media of nieuwsartikelen schrijven.

Contentmarketing is erop gericht om het publiek uit te breiden met nieuwe mensen. Dat krijg je onder meer voor elkaar via influencer marketing, social-campagnes of Google Ads.

De combinatie van pr en contentmarketing is al helemaal succesvol. Je focust dan én op nieuwe mensen aantrekken én weet die mensen vast te houden. Bijvoorbeeld doordat zij je verhaal vaker lezen en doordat je merkboodschap blijft beklijven.

Hoe pak je pr goed aan?

Pr kan een slimme manier zijn om mee te liften op het bereik van andere media en om de band met een loyaal publiek voor je merk te versterken. Hoe doe je dat op de juiste manier?

1 Ga op zoek naar passende kanalen

Stel je voor: jij runt een recruitmentbureau en hebt onderzoek gedaan naar de werkloosheid onder jongeren. Daar komen interessante resultaten uit voort. Dát is relevante informatie om te delen met bijvoorbeeld nieuwsplatforms. De eerste stap is kijken voor welk platform dit relevant is.

Is het een idee om grote social-media-accounts te benaderen? Of kun je bloggers aanschrijven die hier content voor hun site uit kunnen halen? Zoek kanalen die qua publiek en boodschap aansluiten bij jouw merk. Met elke vorm van pr-content kun je je bereik vergroten en meer impact maken.

2 Maak het visueel

Goede pr draait om meer dan enkel geschreven content. Beeld wordt steeds belangrijker. Media zitten te springen om infographics, overzichtelijke grafieken en andere vormen van visuele content. Dus vul jouw tekstuele content aan met visuele informatie. Die is mogelijk voor platforms nóg relevanter om over te nemen. Ze hoeven er dan niet zelf grafieken bij te maken en hebben meteen relevant beeld voor social media.

3 Recycle content

In het maken van content gaat de nodige tijd zitten. Maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn: pak het efficiënter aan door content te recyclen. Werk bijvoorbeeld de hoofdstukken van je e-book uit tot blogartikelen. Of verwerk informatie uit een blogartikel ook in een persbericht. Met een goede contentstrategie ben je minder tijd kwijt aan het maken van content en kun je van één en dezelfde bron zowel pr- als marketingcontent maken.

4 Werk aan relaties

Bij de vraag of platforms jouw content overnemen speelt de gunfactor een grote rol. Platforms die vaker content van jouw merk hebben gedeeld, zullen eerder bereid zijn om nieuwe content te delen. Of benader influencers met wie je al eens hebt samengewerkt. Vraag of zij bereid zijn je content te delen.

Steek ook tijd in deze relaties en kijk hoe je ze kunt versterken. Spreek bijvoorbeeld met platforms af dat zij als eerste jouw content zullen ontvangen. Zo kun je tot lange-termijn samenwerkingen komen.

5 Verlies het doel niet uit het oog

Pr kun je zien als gratis reclame. Zorg er wel voor dat berichtgeving aansluit op het doel dat je ermee hebt. Vertellen dat jouw bedrijf een goed doel sponsort, is leuk. Maar daarmee leg je al snel de focus op het goede doel in plaats van op jouw bedrijf. Beschrijf hoe die sponsoring aansluit op de waarden van je bedrijf. Zo kun je een mooi (en subtiel) bruggetje maken naar jullie merkverhaal en/of producten of diensten.

6 Zorg voor goede afstemming

Pr en contentmarketing zijn nooit twee aparte eilandjes. Ze versterken elkaar. Zorg er daarom voor dat uitingen via pr en contentmarketing goed op elkaar zijn afgestemd. Laat de teams voor beide met elkaar samenwerken en zorg voor een helder overzicht van gemaakte content. Zo voorkom je dubbel werk en weet je zeker dat alle content hetzelfde verhaal vertelt.

Zo deden we dat voor Vicky

Wat de vruchtbare combinatie van pr en marketing mogelijk maakt? Zo hielpen we de makers van parkeerapp Vicky via zowel social-campagnes als een doordachte pr-strategie, met media-aandacht van onder andere Het Parool, aan duizenden downloads. De PR aandacht zorgde er namelijk voor dat onze app download campagnes in de Android en iOS store een boost kregen. Lees meer over de Vicky case hier.

 

Nasser al Kamouchi is één van de oprichters van online marketingbureau Whello, en heeft jarenlange ervaring aan zowel de klant als de bureauzijde. Een specialist met actuele kennis over de verschillende marketing disciplines en hoe deze samenkomen voor het succes van merken. Nasser deelt zijn holistische kijk en bruikbare strategieën om de gehele customer journey te doorzien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!