Hoe krijg je nu Pinterest-marketingdata?

16 augustus 2012, 05:30

Verschillende A-merken hebben ‘interest network’ Pinterest omarmd. In dit artikel lees je welke marketingdata Pinterest recentelijk blokkeerde en welke tools je een zo compleet mogelijk beeld kunnen geven van Pinterest-metrics en -ROI.

Ondanks de goede reputatie die Pinterest heeft in het genereren van site traffic en leads, blokkeert Pinterest sinds kort verschillende soorten links en dus marketingdata. We keken naar de “waarom” en de alternatieven.

De blinde vlek

Pinterest, dat in mei 2012 31,9 miljoen unieke bezoekers wereldwijd telde (comScore), heeft in de strijd tegen spam ook besloten om het delen van links en het meten van links te blokkeren. Maar deze maatregel heeft impact op zowel merken als bureaus. Want Pinterest blokkeert of stript nu affiliate links, verkorte URLs en informatie toegevoegd aan het einde van URLs. Het resultaat van deze maatregel in de praktijk? Het beperkt het zicht van marketeers en hun bureaus op de effectiviteit (ROI) en de voorspelbaarheid van hun inspanningen op het Pinterest platform.

Pinterest-metrics waren normaliter een geïntegreerd onderdeel van het totale big-data dashboard om de ROI van social media te kunnen meten. Bij merken die de ROI op hun media investering optimaliseren door een zo slim mogelijk mix van Paid, Owned en Earned media in te zetten, ontstaat nu dus een gat of een blinde vlek. Juist vanwege het vernuft rondom commercie en conversie, werd Pinterest recentelijk tijdens een financieringsronde geschat op een waarde van $1.5 miljard. Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat de opdrachtgever van deze waardering een grote e-tailer is?

De grote vraag is dus, waar legt Pinterest de grens tussen het blokkeren van spam en het blokkeren van cruciale marketingdata? Frappant feit is dat Pinterest nu wel data gaat blokkeren, terwijl het nog géén API levert. We vroegen Pinterest om een verklaring, maar die blijft vooralsnog uit. Dus hoe Pinterest het zelfgecreëerde probleem gaat oplossen, heeft men nog niet gecommuniceerd. Misschien heeft men de impact van de maatregel wel onderschat?

Naast duidelijk zijn tegen Pinterest over de impact van de maatregel, moeten we het probleem misschien dan maar even laten waar het hoort: bij de oprichters en de VC’s van Pinterest.

Vervelend feit is wel dat een aantal A-merken dat actief is op Pinterest zeer weinig begrip heeft voor de plotseling ontstane blinde vlek in hun big-data dashboard. Men wil weten wat Pinterest hier aan gaat doen, wanneer dat is en wanneer men een API gaat verstrekken. Welke oplossingen gebruik jij op dit moment om het ROI dashboard compleet te maken, inclusief Pinterest marketing data?

De alternatieven

Recentelijk tekende GroupM een licentiedeal met Curalate, een analytisch platform dat gebruik maakt van “afbeeldingherkenning-technologie”, om data-mining te kunnen doen rondom “Pins” voor GroupM-klanten. In essentie rapporteert Curalate welke (branded) content circuleren op Pinterest, gebruikmakend van hun beeldherkenning software (het maken van hash tags of andere tekstuele kenmerken zijn onnodig) en kan inzichten extrapoleren op basis van frequentie, en de activiteit van de gebruikers die content “pinnen”.

Bijvoorbeeld, in het geval van een fashion e-tailer, kan Curalate rapporteren welke items van een nieuwe herfstcollectie het meest zijn gepind op Pinterest, of welke kleur sweater het meest populair is. Dit soort data zijn natuurlijk relevant en kunnen (product) marketing en campagnes voorspelbaarder en effectiever maken.

Curalate data biedt ook inzage in interessante correlaties, zoals het feit dat een hoog percentage van de Pinterest-gebruikers die de sweater hebben “gepind” ook bepaalde lifestyle gadgets of soortgelijke modemerken “pinnen”. Via peer-discussies op blogs en fora vernam ik van social media-professionals dat PinLeague een goede aanvulling kan zijn op Curalate. En dat bleek waar. Waar Curalate goede analytische informatie biedt, detecteert en faciliteert Pinleague de relevante influencer, die hierdoor betrokken kunnen worden bij een branded Pinterest-page. Dus Pinleague kan bijdragen aan de organische groei van zowel owned als earned media.

Dus mogelijk biedt de combinatie Curalate en PinLeague een goede oplossing om de sinds kort ontbrekende Pinterest-marketingdata aan te vullen? Misschien heb je zelf nog goede alternatieven die je hier wilt delen met like-minded peers of wil je mogelijk wel helpen om een Pinterest petitie te “pinnen”. Mogelijk draait Pinterest dan de maatregelen terug of lanceert men de API eerder.

Bronnen: AllThingsD, AdAge, ViralBlog.

Foto via Kexino (cc)

Speaker, Editor @viralblog, Global CSO @mindshare. Affinity for disobedience, following at your own risk.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul

    Benieuwd wat de gevolgen zijn voor Pinterest?! Voor de gebruikers wordt het systeem op deze manier wel zo zuiver mogelijk gehouden. Voor a-merken is het alternatief wellicht Fancy (bijna van Apple?). Zelfde idee, maar veel meer gericht op transacties en daar zijn ze een stuk verder mee dan bij Pinterest. By the way, om inzicht te krijgen voor a-merken wat er wordt gepost op Pinterest, zijn wij begonnen met het (test) scannen van dit platform 🙂


    17 augustus 2012 om 07:24
    Igor

    Hi Paul,

    Aantal merken was er niet blij mee: niet met de aktie en misschien wel weer omdat eea zonder “vooraankondiging” werd doorgevoerd.

    Druk op ’t leveren van een API neemt nu natuurlijk meteen toe.

    Weet niet of de gebruikers last hebben van “doormeten”, zeer zeker wel van spam en te intrusive ads. Weet niet of Mark and the rest of his gang, dat door hebben met Facebook.

    Zie wel erg veel experimenten de laatste tijd… Hoe kijken jullie hier naar? Is Facebook aan het proberen of ontbreekt het aan een duidelijke visie op dit vlak?

    Cheers

    Igor


    17 augustus 2012 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!